بلینکن: آمریکا و اسرائیل نگران همکاری روسیه و ایران هستند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر به فلسطین اشغالی به خبرنگاران گفت: اسرائیل و ایالات متحده به طور جدی از همکاری دفاعی روسیه و ایران نگران هستند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در جریان سفر رسمی خود به بیت المقدس در جمع خبرنگاران مدعی شد که روسیه و ایران ظاهراً در حال تبادل تسلیحات پیشرفته هستند.

او مدعی شد: «ایران نه تنها تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، بلکه روسیه نیز به نوبه خود همین کار را با ایران انجام می‌دهد که البته نگرانی واقعی ما و اسرائیل واقعی است.»

وی افزود: «بنابراین ما و طرف اسرائیلی گفتگوهایی در مورد مقابله با اقدامات ایران در منطقه یا فراتر از منطقه انجام دادیم و در این زمینه با هم همکاری خواهیم کرد.»

پیش از این، وزارت بازرگانی آمریکا هفت سازمان ایرانی را با طرح ادعای کمک به پایگاه نظامی و صنعتی دفاعی روسیه از طریق تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی (پهپاد) که برای استفاده در اوکراین به روسیه منتقل می‌شوند، در لیست سیاه قرار داده بود.

مسکو و تهران بارها گزارش‌ها مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در اوکراین را رد کرده اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، چنین گزارش‌هایی را «داستان‌های ساختگی» خوانده و تأکید کرده است که ارتش روسیه از پهپادهای تولید داخلی استفاده می‌کند.

این در حالی است که وزارت بازرگانی آمریکا روز گذشته به بهانه کمک به روسیه علیه ۷ نهاد ایرانی محدودیت‌های صادراتی اعمال کرد. وزارت بازرگانی آمریکا روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای از افزودن نام ۷ نهاد ایرانی به فهرست محدودیت‌های صادراتی این کشور به بهانه کمک به روسیه خبر داد.

بر اساس بیانیه صادره از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، واشنگتن مدعی است که نهادهای ایرانی مذکور را به بهانه ارسال کمک به نیروهای مسلح روسیه و مجتمع صنعتی نظامی روسیه در فهرست سیاه خود قرار داده است.

مطابق با بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت‌های ایرانی که در فهرست سیاه قرار گرفته اند عبارتند از: شرکت طراحی و ساخت موتورهای هواپیما، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت اوج پرواز ما دو نفر، شرکت پراور پارس، صنعت هوانوردی قدس و صنایع هوایی شاهد.

بیانیه مذکور مدعی است که پهپادهای ایرانی به روسیه منتقل می‌شوند تا در عملیات ویژه مسکو در اوکراین به کار گرفته شوند و این اقدام مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا است!


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا