بلینکن: چین بزرگترین چالش مشترک آمریکا و ژاپن است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از چین به عنوان بزرگترین چالش مشترک واشنگتن و توکیو یاد کرد.

بر اساس این گزارش، بلینکن در نشستی خبری پس از دیدار وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن در واشنگتن گفت: ما (ایالات متحده و ژاپن) توافق داریم که چین بزرگترین چالش راهبردی مشترک ما و نیز متحدان و شرکایمان است.

بلینکن با تمجید از تصمیم ژاپن برای افزایش هزینه های دفاعی تا سال ۲۰۲۷، افزود که ایالات متحده آمریکا و ژاپن تقویت همکاری نظامی بین دو طرف را بررسی می کنند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که واشنگتن و توکیو هفته جاری توافقنامه ای را پیرامون همکاری فضایی امضا خواهند کرد.

بلینکن گفت: ما همواره در راستای توسعه دورنمای همکاری ها حتی خارج از سیاره خود تلاش می کنیم. من و یوشیماسا هایاشی این هفته توافقنامه جدیدی را پیرامون همکاری فضایی ایالات متحده و ژاپن امضا خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: این توافقنامه مدت هاست در دست تهیه است و تمام موارد از جمله پژوهش های مشترک تا همکاری برای فرود نخستین زن و مرد غیر سفیدپوست در سطح کره ماه را پوشش می دهد.

ارتش چین همواره بر این باور بوده است که پایگاه‌های نظامی آمریکا واقع در جزیره «اوکیناوا» ژاپن و فیلیپین در «نخستین زنجیره جزیره» واقع هستند و ارتش آمریکا می‌تواند به راحتی از آنها برای حمله به چین با استفاده از هواپیماهای جنگی با برد نسبتاً کوتاه استفاده کند.

از اینرو، در طول دهه ۱۹۸۰، ارتش چین شروع به ساخت یک نیروی نظامی عظیم کرد که بیش از ۱۲۰۰ موشک بالستیک کوتاه برد و میان برد را شامل می‌شود و این موشک‌ها می‌تواند پایگاه‌های آمریکایی و تایوان را تهدید و نابود کنند.

علاوه بر این، ارتش چین معتقد است که ایالات متحده خط دوم دفاعی در شرق ژاپن دارد و آن جزیره گوام است که در زنجیره جزایر «ماریانا» قرار دارد و شامل پایگاه نظامی «اندرسون» مهم‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در اقیانوس آرام است، که به طور منظم میزبان بمب افکن‌های استراتژیک مدل بی -۱، بی -۲، بی -۳ و بی -۵۲ است.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا