بودجه سالانه اسرائیل و راه دشوار «بنت»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از سال 2018 تاکنون به دلیل آنکه رژیم صهیونیستی موفق به تشکیل کابینه و تصویب بودجه سالانه نشد، کماکان با بودجه مصوب سال 2018 گذران می‌کند. سال 2020 هنگامی که کابینه ائتلافی نتانیاهو و گانتس تشکیل شد، آن کابینه به دلیل عدم موفقیت در تصویب بودجه، ساقط و انتخابات سال 2021 برگزار شد. حالا کابینه ائتلافی «بنت- لاپید» روی کار آمده است و باید با تصویب بودجه تا تاریخ 4 نوامبر 2021 از انحلال بگریزد.

بودجه سالانه و راه دشوار «بنت»

بودجه سالانه رژیم صهیونیستی از 2 بخش تشکیل می‌شود. بخش اول تخصیص یا تقسیم بودجه و بخش دوم لایحه اجرایی تخصیص بودجه. این دو بخش که تحت عنوان دو پیش نویس لایحه در کنست قرار دارند باید در جلسه عمومی کنست طی 3 شور رأی اکثریت را به دست آورند. در حالی که کابینه کنونی با پایین‌ترین میزان رأی تشکیل شده است حتی اگر یک رأی از اعضای ائتلاف کنونی به نفع لایحه ارائه نشود این بودجه رأی نخواهد آورد. یعنی اپوزیسیون کابینه تنها با در اختیار داشتن یک رأی مخالف بودجه می‌توانند کابینه ائتلاف «بنت- لاپید» را سرنگون کنند.

 اختلاف در کابینه بر سر بودجه 

اختلاف اصلی در پیش نویس لایحه بودجه کنونی بین دو حزب چپگرای «مرتس» و حزب راستگرای «یمینا» به ریاست «نفتالی بنت» است.

حزب «مرتس» در خصوص اصلاحیه ساختار بودجه که در لایحه قانون ساختار بودجه صورت گرفته ابراز نگرانی کرده است و معتقد است اصلاحیه انجام شده که با هدف توسعه بروکراتیک صورت گرفته، بیشتر به مشاغل و صنعت سود می رساند تا اینکه به بهداشت عمومی و محیط زیست کمک کند.

در این زمینه «موسی زار» عضو حزب مرتس اعلام کرد حزب متبوعش از لایحه بودجه حمایت می‌کند اما نه با ساختار کنونی آن. این در حالی است که حزب «یمینا» اعلام کرده است حاضر نیست یک کلمه از لایحه بودجه تغییر کند حتی اگر این مسئله موجب سقوط کابینه شود نیز «یمینا» روی موضع خود خواهد ایستاد.

حزب «مرتس» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد از هر تصمیمی که از جانب اعضای حزب در کنست برای رسیدن به توافق با وزارت دارایی ضروری تشخیص داده شود، حمایت خواهد کرد حتی اگر این حمایت به عدم حمایت از لایحه بودجه منجر شود. با این حال این بیانیه بر استمرار مذاکره برای حفظ مسئولیت در قبال وحدت ائتلاف کابینه نیز تأکید کرد.

در همین زمینه «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی پیش بینی کرده بود با وجود آنکه کابینه اکثریت پایینی را در اختیار دارد اما لایحه بودجه به تصویب خواهد رسید.  او در خصوص لایحه بودجه مدعی شد بودجه کنونی بالاترین درصد بودجه اجتماعی را از زمان اشغال فلسطین در خود دارد. او مدعی شد خودکشی سیاسی با رد لایحه بودجه غیرممکن است و نمایندگان کنست از لایحه بودجه حمایت خواهند کرد.

 بودجه جدید رژیم صهیونیستی 

براساس آنچه «آویگدور لیبرمن» اعلام کرد، لایحه بودجه کنونی مربوط به بودجه 2 سال آینده رژیم صهیونیستی است که بالغ بر 135 میلیارد دلار (432 شیکل) برای سال 2021 و 140 میلیارد دلار (452 شیکل) برای سال 2022 می شود.

مهمترین اصلاحات انجام شده مربوط به مؤسسه «کاشروت» و بخش کشاورزی است. همچنین مالیات قابل توجهی در این بودجه برای لوازم پلاستیکی و مشروبات الکی وضع شده است و این بودجه شاهد تغییراتی در سیاست گذاری در حوزه واردات است.

علاوه بر اینها سن بازنشستگی زنان از 62 سال به 65 سال افزایش پیدا کرد که لازمه آن 11 سال کار به میانگین 4 ماه در سال برای 3 سال مداوم و 3 ماه در سال برای یک مدت 8 ساله است.

 تصویب لایحه در شور اول 

روز پنج شنبه، کنست رژیم صهیونیستی در شور اول به لایحه بودجه ارائه شده توسط کابینه «بنت- لاپید» رأی مثبت داد. این لایحه با 59 رأی موافق و 53 رأی مخالف در شور اول کنست تصویب شد. حالا این لایحه باید به کمیته دارایی کنست برود تا برای تصویب در شور دوم و سوم آماده شود.

گمانه زنی‌ها بر این است که این لایحه باوجود اختلافاتی که در خصوص آن وجود دارد به تصویب خواهد رسید. چرا که با وجود همین اختلافات، این لایحه توانست در شور اول رأی بیاورد و با همین روند خواهد توانست در شورهای دوم و سوم نیز رأی بیاورد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا