بولسونارو حمله هوادارانش به مراکز حکومتی را محکوم کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل، حمله و هجوم هوادارانش به ساختمان کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست‌جمهوری این کشور را محکوم کرد.

وی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: گرچه تظاهرات مسالمت‌آمیز و قانونی بخشی از دموکراسی است، هجوم و غارت اماکن عمومی که امروز رخ داد و همچنین آنچه در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ توسط چپ‌ها انجام شد، ورای قانون و محکوم است.

بولسونارو با ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون شکست در انتخابات را نپذیرفته و ۴۸ پیش از پایان رسمی دوره ریاست‌جمهوری‌اش و آغاز به‌کار لولا داسیلوا، راهی آمریکا شد و او و تیمش در مراسم تحلیف داسیلوا حضور نداشتند.

داسیلوا دیروز در نشست خبری پس از حمله هواداران بولسونارو به اماکن دولتی و حکومتی گفت: «همه می‌دانند که اظهارات و سخنرانی‌های پی‌درپی رئیس‌جمهور سابق عامل و مسبب این وضعیت است» و با اشاره به حضور بولسونارو در آمریکا افزود: «این نسل‌کش…از طریق شبکه‌های اجتماعی از میامی، (هوادارانش) را تشویق می‌کند.»

یک هفته پس از تحلیف و آغازبه‌کار رسمیِ لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور جدید و چپ‌گرای برزیل، هواداران ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهو غرب‌گرای پیشین این کشور و رقیب شکست‌خورده لولا در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر،دیروز یکشنبه به ساختمان کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست‌جمهوری حمله کردند.

بر اساس برآوردهای اولیه، حدود ۵ هزار نفر در این ناآرامی‌ها شرکت داشتند. همچنین گفته شده نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از بمب‌های دودزا و نارنجک‌های گاز اشک آور استفاده کردند. گفته می‌شود در این ناآرامی‌ها، دست‌کم ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

در حال حاضر نیروهای امنیتی برزیل کنترل اوضاع را بدست گرفته‌اند، هرچند گزارشی درباره آمار زخمی‌ها و یا آسیب دیدگان در این شورش‌های اعتراضی اعلام نشده است.

لولا داسیلوا، رئیس جمهور فعلی برزیل با شکست بولسونارو در دور دوم انتخابات، در اول ژانویه روی کار آمد. اختلاف رأی آنها ۲.۱ میلیون رأی بود. محافظه کاران برزیل شکست را نپذیرفتند و حامیان بولسونارو طی روزهای گذشته به طور گسترده با برپایی تظاهرات خواستار عدم روی کار دولت جدید داسیلوا شدند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا