بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی درباره فعالیت هسته ای ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک روز جمعه ادعا کردند که براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا نکرده است.

پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه از ایران با ادعای ایجاد تغییر اعلام نشده در اتصال بین دو خوشه ماشین‌های پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم با خلوص تا ۶۰ درصد در کارخانه فردو انتقاد کرده بود، اما ایران پاسخ داد که موضع آژانس در مورد فعالیت هسته‌ای تهران صحیح نیست.

این چهار کشور در بیانیه خود با اشاره به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای اعلام کردند: «همانطور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمان جامع مورد نیاز NPT مغایر است.»

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه گفته بود: «تفسیر بازرسان آژانس نادرست بود، چون ما بلافاصله در همان روز توضیحات را به آژانس ارائه کردیم.»

در بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی آمده است که تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران در فردو خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات هسته‌ای را به همراه دارد و هیچ توجیه غیرنظامی ندارد و ایران هنوز پاسخ معتبری به سوالات باقی‌مانده آژانس به عنوان بخشی از تحقیقات پادمان ارائه نکرده است.

پیشتر نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نگرانی آژانس از کاهش دامنه دید و نظارت این نهاد بر ایران، گفته بود که دلیل این امر، سیاست آمریکا است. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به اظهارات گروسی در توئیتر نوشته بود: در حقیقت، دلیل کاهش دامنه دید و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، سیاست آمریکا است و این موضوع را می‌توان با حقایق غیرقابل کتمان ثابت کرد.

آمریکا که اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به طور یکطرفه از برجام خارج شده، همواره مدعی است که از ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. از آوریل سال گذشته، آمریکا به همراه روسیه، انگلیس، چین، آلمان و فرانسه مذاکراتی را در وین با محوریت احیای برجام و رفع تحریم‌ها، با تهران آغاز کردند. با این حال، تروییکای اروپایی متشکل از انگلیس، فرانسه و آلمان آبان‌ماه سال جاری با صدور بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به انفعال در اجرای تعهداتشان در قبال توافق سال ۲۰۱۵ میلادی با تهران مدعی شده بودند که از همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران هستند!



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا