بیانیه مشترک عربستان و ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره، عربستان و ترکیه چهارشنبه شب در بیانیه‌ای از تصمیم خود برای آغاز مرحله جدید همکاری در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی خبر دادند.

در این بیانیه مشترک همچنین دو کشور راه های تسهیل تجارت فی مابین را بررسی کردند.

دعوت ترکیه از صندوق‌های سرمایه گذاری عربستانی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جدید ترکیه‌ای از دیگر مفاد این بیانیه مشترک است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان امروز چهارشنبه در راس هیئتی سیاسی و اقتصادی وارد آنکارا پایتخت ترکیه شد. این اولین سفر بن سلمان به ترکیه است.

روابط ترکیه و عربستان طی 4 سال گذشته و بخصوص بعد از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در سرکنسولگری عربستان در استانبول رو به سردی نهاد به طوریکه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور به پایین ترین سطح خود رسید. اردوغان خواستار محاکمه عاملان و آمران این جنایت در ترکیه بود.

اما پس از گذشت 4 سال ترکیه مجبور به تمکین خواسته های عربستان برای عادی سازی روابط بود که اولین مورد آن بستن پرونده جمال خاشقجی و ارسال آن به ریاض بود. پس از آن بود که اردوغان در اردیبهشت ماه سال جاری به عربستان سفر و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد.

ترکیه در وضعیت اقتصادی نامناسبی قرار داشته و کارشناسان پیش بینی می کنند که در سفر بن سلمان به ترکیه، قراردادهایی به ارزش 10 میلیارد دلار بین دو طرف به امضا برسد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا