بیانیه پایانی شصت و ششمین مجمع مشورتی شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها



ایسنا/خوزستان شصت و ششمین مجمع مشورتی شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با قرائت بیانیه به پایان رسید.

شصت و ششمین اجلاس مجمع مشورتی شوراهای اسلامی کلانشهر به میزبانی شهر اهواز با قرائت بیانیه خود به شرح زیر به پایان رسید:

“باسمه تعالی

با حمله ارتش بعثی عراق خوزستان پیشانی مقاومت ایران شد و پسرانش یک شبه سرباز شدند اهواز برای جوانان وطن مادری کرد، استان خوزستان راوی جنبه‌های دهشتناک جنگ و در عین حال فداکاری‌ها ایثارگری.ها و دلاورمردی‌های این خطه از کشور ما در طول هشت سال جنگ است و معجزه ای از جنس دفاع مقدس را رقم زد ایران اسلامی برخوردار از استعدادهای سرشار مادی و معنوی ذخائر و منابع غنی و متنوع زیرساختهای گسترده و مهم تر از همه سرشار از سرمایه های انسانی متعهد کارآمد و دارای عزم راسخ برای توسعه و پیشرفت است.

 با پیروی از الگوی برآمده از فرهنگ اسلامی و انقلابی که همانا مشارکت آحاد مردم در تصمیم گیری و اداره امور کشور در قالب نظام شوراهای اسلامی ،است نه تنها بر همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی فائق می آید بلکه خواهد توانست با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه های مختلف و تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی سند چشم انداز بیست ساله سیاستهای کلی نظام و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را محقق سازد.

مقام معظم رهبری حضرت آیت اله خامنه ای (مد ظله العالی در مورد شوراها فرمودند : « شوراها طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادی دیگر از اداره کشور به دست مردم را در برابر چشم همگان می گذارند»

بر همین اساس شعار اجلاس اهواز شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلی اراده مردم در اداره امور کشورند انتخاب شد به عبارتی اگر مسائل و مشکلات جاری مردم در شهرها و روستاها حل شود بسیاری از مسائل کلان کشور نیز حل خواهد شد.

خداوند متعال را شاکریم که بار دیگر به ما توفیق عنایت فرمود تا در کلانشهر اهواز شهر همدلی شهر ایثار و مقاومت شهر قدمگاه دلیرمردان شهید در سایه سار امن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گرد هم آییم و مسائل و مشکلات مدیریت شهری کشور را به بحث و گفتگو بگذاریم. لذا ما به نمایندگی از جامعه بزرگ شورایی کشور خواسته‌های خود را که حاصل تبادل نظر در کمیسیون های تخصصی در اجلاس اهواز است را به شرح زیر اعلام میداریم و از دولت و مجلس محترم شورای اسلامی و از شورایعالی استان‌ها و تمامی مسئولین محترم اجرایی انتظار داریم به این خواسته ها که در واقع مطالبات بحق مردم است توجه نموده و در اجرای آنها اهتمام ویژه داشته باشند.

۱- با آن که شهرداری‌های کشور در فرآیند توسعه شهری و ایجاد خدمات مورد نیاز شهروندان نقش بسزائی دارند ولی در حال حاضر با چالش‌های متعددی در زمینه‌های مختلف از جمله تامین بودجه سالیانه روبرو هستند.

 یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی مدیران شهری کمبود منابع پایدار درآمدی مورد نیاز برای ارائه خدمات و ایجاد زیرساخت‌های شهری است که با حذف برخی منابع درآمد پایدار در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده از طرفی و لغو مصوبات شوراها در دیوان عدالت اداری از سوی دیگر سبب گردیده که شهرداری‌های کشور در زمینه‌های تأمین منابع مالی خود با مشکلات عدیده ای مواجه باشند.

 از جمله لازم است از سوی دولت محترم نسبت به تدوین آئین‌نامه مربوط به تبصره ۳ ماده ۲۷ مالیات بر ارزش افزوده و اجرای تبصره ۹ ماده ۲۹ و تبصره ذیل ماده ۳۸ و تبصره ۷ ماده ۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص برآورد سهم درآمدهای وصولی حاصل از عوارض ارزش افزوده اقدام عاجل صورت گیرد.

در همین رابطه علی رغم تصویب قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سال جاری که راهی مطمئن و مناسب برای تأمین بخشی از هزینه‌های شهر است، ولی متاسفانه هنوز دستورالعمل توزیع امتیازات ماده ۷ این قانون در شورایعالی استان‌ها تنظیم نشده و همچنین از بندهای آن مبهم و یا از سوی سازمان‌های متولی اجرا نمی شود.

بنابراین درخواست جدی جامعه شورایی کشور از دولت و مجلس محترم و شورایعالی استان‌ها این است که به نظرات شوراها توجه نمایند و کشور را از ورود به یک بحران ناخواسته در اداره شهرها نجات دهند.

۲- جامعه شورایی کشور بر استفاده از انرژی‌های پاک و اهتمام دولت در ایجاد تسهیلات لازم در این خصوص به منظور ترغیب شهرداری‌ها نسبت به استفاده از انرژی پاک تاکید دارد. اصلاح و تعیین مقیاس استاندارد سنجش آلودگی هوا برای شناسایی شهرهای آلوده و اقدام برای وصول عوارض آلایندگی و موظف کردن صنایع آلوده کننده هوا برای پرداخت آنها و در یک کلام اجرای کامل قانون هوای پاک و طرح مدیریت پسماند کشور درخواست دیگر اعضای مجمع مشورتی از دولت محترم است.

۳- یکی از مشکلات جدید در شهرها خطر فرونشست زمین است که جهت جلوگیری از تشدید این مشکل لازم است از صدور مجوز برای حفر چاه‌های عمیق ممانعت  بعمل آید همچنین ضرورت دارد به صورت تخصصی به این مشکل توجه و برای توزیع امکانات و حمایت‌های مالی در شهرداری‌های پرخطر پیگیری جدی و سریع صورت گیرد و ارائه طرح‌های تشویقی جهت احیا بافت فرسوده جزء اولویت‌های دولت در سال آتی باشد.

۴- با توجه به کمبود آب و خشکسالی در کشور استفاده از پساب‌های فاضلاب شهری با رویکرد بهره مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان نیز یک ضرورت است که خصوصا در آبیاری فضاهای سبز شهری و پارکهای جنگلی باید مورد توجه قرار گیرد.

۵- لایحه جامع مدیریت شهری که نقش مهمی در تحول اساسی مدیریت شهری در ایران دارد و نزدیک به دو دهه است که در دولت و مجلس در حال رفت و برگشت است و از ۲۳ وظیفه دولتی که قرار بود به مدیریت شهری واگذار شود به ۱۶ وظیفه کاهش یافته ولی همچنان با رویکرد متوقف کردن آن فعلا کنار گذاشته شده است. لذا شایسته است با توجه به جایگاه شوراها در قانون اساسی و نقش مردم در تصمیم گیری و اداره امور کشور و لزوم حل مشکلات جاری که روز به روز هم در حال افزایش است به این موضوع در برنامه هفتم توسعه کشور اهتمام و عنایت ویژه شود و هرچه سریعتر مراحل تصویب آن به اتمام رسیده و به مرحله اجرا گذارده شود.

۶- بحث تغییر رویکرد در شهرداری‌ها از سازمانی صرفا خدماتی به یک نهاد اجتماعی و جامعه محور خوشبختانه تا حدی جای خود را در مناسبات مدیریتی و سیاست گذاری های کشور باز کرده و مجلس شورای اسلامی طرح مردمی سازی حکمرانی را در دستور کار خود قرار داده است. اعضای مجمع مشورتی شوراها ضمن حمایت از این اقدام شایسته آمادگی خود را برای همکاری همه جانبه در این خصوص اعلام می دارند.

۷- در حال حاضر طرح اصلاح قانون شوراها نیز در دستورکار مجلس شورای اسلامی است ولی متاسفانه از جامعه شورایی کشور که بیشترین آگاهی را نسبت به نقاط ضعف و قوت این قانون را دارند هیچ نظری خواسته نشده است و ما به تجربه در ادوار گذشته شاهد بودیم که در اصلاح قانون شوراها همواره بخشی از اختیارات شوراها کاسته شده است. از جمله اینکه بحث انتخاب شهردار قرار است از اختیارات شوراها حذف شود که این امر به معنای خارج شدن از فرایند تخصصی و فرو افتادن در منازعات سیاسی است و نتیجه آن دور شدن معنادار از طرح جامع مدیریت شهری می باشد.

۸- با توجه به گستردگی و تنوع مطالب عنوان شده در اجلاس اهواز به بیان موارد فوق اکتفا نموده و بقیه موضوعات را به صورت مکتوب به استحضار مسئولین محترم خواهیم رساند و سعی میکنیم با دیدارها و جلسات حضوری با ایشان در جهت تسریع حل مشکلات شهروندان گام برداریم.

در خاتمه ضمن قدردانی از زحمات شورای اسلامی و شهرداری شهر اهواز و همکاری ارزشمند نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه محترم شهر اهواز استاندار محترم و همه کسانی که شرایط برگزاری هر چه مطلوب‌تر اجلاس شصت و ششم مجمع مشورتی را فراهم نمودند را به فال نیک می‌گیریم و بار دیگر با آرمان‌های بلند شهدای گرانقدر سال‌های دفاع مقدس و مدافعان حرم و امام راحل عظیم الشان هم پیمان می‌شویم و در پرتو منویات مقام معظم رهبری همچنان خدمتگزار مردم شریف ایران هستیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

۲۸ و ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ – استان خوزستان – اهواز

اجلاس شصت و ششم مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها

شصت و هفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در اردیبهشت ماه سال آینده به میزبانی شیراز برگزار می‌شود و همچنین پیشنهاد شد که کمیسیون‌های تشکیل شده تا پیش از تشکیل  این اجلاس حداقل دو جلسه تخصصی برگزار کنند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا