بیسکوئیت و دارو هم نمک دارد


نتایج یک نظرسنجی در انگلیس نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان در این کشور به درستی نمی‌دانند حداکثر میزان مصرف روزانه نمک که مقامات بهداشتی توصیه می‌کنند،‌ چقدر است؟

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه ایندیپندنت، وقتی از این افراد سوال شد که «آیا می‌توانید بگویید حداکثر میزان مصرف روزانه نمک که دولت توصیه کرده،‌ چقدر است؟» یا اینکه «می‌دانید نمک در کدام یک از اجناس خواربارفروشی در کمین شما نشسته است؟»، حدود ۸۰ درصد بزرگسالان انگلیسی با این سوال گیج شدند و پاسخ دقیقی برای آن نداشتند.

روزانه چقدر باید نمک مصرف کنیم؟

کارشناسان تغذیه و سلامت می‌گویند: میزان نمک بعضی اجناس در خواربارفروشی ممکن است حتی قبل از اینکه وعده ناهار را هم در نظر بگیریم، از حد مجاز روزانه بیشتر شود.

شبکه اسکای‌نیوز در گزارشی در این باره آورده است: فقط ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی «بنیاد قلب بریتانیا» دقیقا گفتند حداکثر مقدار توصیه‌ شده نمک از سوی مقامات بهداشتی دولت، شش گرم در روز است.

بزرگسالان بریتانیایی روزانه به‌طور متوسط ۸.۴ گرم نمک می‌خورند که حاوی ۳.۳ گرم سدیم است.

یافته‌های این نظرسنجی در حالی منتشر می‌شود که پژوهش جداگانه‌ای نشان داد در بعضی پیتزاپزی‌های بیرون‌بر فقط یک پیتزا حاوی مقدار نمک مورد نیاز برای سه روز است.

طبق اعلام کارشناسان، دو سوم پیتزاهایی که در رستوران‌ها و بیرون‌برها به فروش می‌رسد حاوی شش گرم به بالا نمک در هر پیتزا است.

طبق اعلام این بنیاد، خوردن بیش از حد سدیم ممکن است به بروز مشکلات سلامت از قبیل فشار خون بالا منجر شود که می‌تواند عامل نیمی از همه حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی در بریتانیا باشد.

شاید تعجب نکنید که غذای بیرون‌بر و مملو از پنیری که اغلب حاوی گوشت فرآوری‌شده و زیتون هستند نیز در جدول میزان نمک، جایگاه بالایی دارند.

نمک موجود در برخی خوردنی‌ها

اما شاید میزان نمک موجود در سایر اقلام فروشگاهی برایتان تعجب‌برانگیز باشد.

نان

مطالعات در انگلیس نشان می دهد که در سه‌چهارم نان‌های فروشگاهی، هر تکه نان حاوی نمکی معادل نمک یک بسته چیپس آماده است.

پاستا

ایتالیایی‌ها اصطلاحا می‌گویند باید پاستا را در آبی به شوری آب دریا پخت، اما سس پاستا چه؟

در حالیکه خود پاستان نمک دارد، بعضی سس‌های پاستا هم در واقع از آب دریا شورتر هستند. هر ۱۰۰ گرم آب دریای آتلانتیک معادل ۲.۵ گرم نمک دارد اما برخی از سس‌های معروف پاستا حدود ۳ گرم نمک دارند.

سس‌ها

از سس‌هایی که روی اجاق گاز درست می‌کنیم تا سس گوجه‌فرنگی و سس‌های مخصوص خواباندن مواد غذایی، برخی از سس‌ها مقادیر زیادی نمک درون خود پنهان دارند.

با این حال کارشناسان می‌گویند که مقدار نمک در انواع سس‌ها بسیار متفاوت است و این نشان می‌دهد که می‌توان با کم کردن سدیم هم سس خوشمزه درست کرد.

غلات صبحانه

شاید مراقب مقدار شکر افزوده در کاسه غلات صبحانه خود باشید، اما نمک چه؟

نظرسنجی سال ۲۰۲۱ نشان داد بیش از نیمی از غلات صبحانه که برای کودکان تولید می‌شود، حاوی دست‌کم میزان «متوسطی» نمک است.

خوردنی‌های شیرین

شاید فورا به ذهن نرسد که بیسکویت، شیرینی‌های خمیری و کیک میزان سدیم بالایی داشته باشند، اما پژوهش بنیاد قلب بریتانیا نشان می‌دهد ۴ درصد نمک برنامه غذایی ما را غذاهای شیرین تامین می‌کند و حتی نمک بیسکویت ممکن است از ذرت بوداده بیشتر باشد.

پاراستامول

حتی دسته داروها هم از نمک در امان نیست. پاراستامول حل‌شدنی حاوی سدیم است، به اندازه‌ای که اگر فردی حداکثر دز روزانه را مصرف کند از حداکثر ۲ گرم توصیه شده سازمان جهانی بهداشت برای مصرف نمک فراتر می‌رود.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا