تأثیر معنویت اسلامی در حکمرانی کارآمد



تأثیر معنویت اسلامی در حکمرانی کارآمد در نشست مشترک اندیشکدههای خانواده، امور اجتماعی و امنیت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در این نشست غلامعلی افروز رییس اندیشکده خانواده و استاد ممتاز دانشگاه تهران، محمدحسین پناهی رییس اندیشکده امور اجتماعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و مصطفی ایزدی رییس اندیشکده امنیت و دفاع مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

همچنین مسعود گلچین عضو اندیشکده امور اجتماعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دانشیار دانشگاه خوارزمی با موضوع مقایسه تطبیقی رویکردهای سنتی و جامعه­شناختی نسبت به خانواده، سعید حاجی ناصری عضو اندیشکده امنیت و دفاع مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عضو هیات علمی دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با موضوع خانواده، سکولاریسم و امنیت اجتماعی و محمود حکمت‌نیا عضو اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع حقوق خانواده و ابعاد امنیتی و سیاسی آن به تفصیل به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

در این نشست عنوان شد: خانواده اولین زیستگاه نوزاد پس از دوران جنینی است که نقشی بی‌بدیل در شکل‌گیری سازه‌های رفتاری و شاکله شخصیتی کودک دارد. آغوش عاشقانه و مهربانانه مادر، اولین و چهره گشاده و امیدوار پدر دومین تجربه نوزاد در این کره خاکی است که صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه‌های مختلف معرفتی بر نقش والای آنان به عنوان دو رکن اصلی خانواده در فرآیند اجتماعی شدن کودک و انتقال فرهنگ و ارزش‌های ملی و دینی تأکید دارند.

احادیث مشهوری نظیر «السعیدُ مَن سَعید فی بَطنِ اَمِّه وَالشقی مَن شَقی فی بطن اَمِّه» و « کلِّ مولُودِ یُولَدُ عَلی الفِطره، فَاَبَواهُ یُهَوِّدانه اَو یُنَصِّرانه اَو یُنَجِّسانه» نیز  نشانه جایگاه و نقش بی‌همتای  خانواده در شکل‌گیری شاکله فکری و فرهنگی است.

در پنجمین فراز از مبانی جامعه‌شناختی سند الگو،  به درستی از خانواده به عنوان مهمترین نهاد تشکیل دهنده جامعه یاد شده است که در شکل‌گیری، حفظ، انتقال و ارتقای فرهنگ جامعه، نقشی بی‌همتا دارد. نقش‌آفرینی نهاد خانواده به عنوان سلول بنیادی و تنیدن تار و پود و ارتقای سایر نهادهای اجتماعی از اصول پذیرفته شده و جهان‌شمولی است که همه صاحبنظران حوزههای معرفتی مرتبط بر آن اتفاق نظر دارند.

اصولا نهادهای اساسی جامعه که مشتمل بر  خانواده، دین، دولت، سیاست و اقتصاد می‌باشد در یک منظومه معرفتی با هم در حال تعامل و  تأثیر و تأثر دائمی هستند. پایداری، نشاط، طراوت، امید، امنیت و آرامش جامعه در گرو تعامل و همکاری نهادهای اساسی است و بروز هر گونه  تعارضی بین این زنجیره متصل، منجر به بروز مشکلاتی در سطح و عمق جامعه می‌شود. امنیت پایدار نتیجه تعامل منظم و منطقی نهادهای اساسی جامعه است.

امنیت و سلامت دو گوهر ارزشمندی است که به زندگی، نشاط و امید می‌بخشد. به فرمایش امام علی (ع)، بهترین چشم روشنی کارگزاران حکومت، برقراری امنیت و عدالت در جامعه است. از مهم‌ترین کارکردهای خانواده تولید نسل و تربیت فرزندان است. این دو کارکرد اساسی به نوعی زیربنای امنیت و اقتدار ملی است. مطلوبیت جمعیت در تربیت مطلوب است؛ جمعیتی که به هر دلیلی به نحو شایسته‌ای تربیت نشده‌اند، وٍزر و وَبالی بیش نیستند. اولین رگه‌های  هویت ملی و عشق به وطن و پایبندی به ارزشهای اجتماعی در خانواده و تکمیل و ارتقای  آن در دیگر نهادهای اجتماعی به ویژه آموزش و پرورش شکل می‌گیرد.

از چنین منظری، امنیت پایدار ریشه در تربیت خانوادگی و دیگر نهادهای اجتماعی تأثیرگذار دارد. ایران کشوری بزرگ، پهناور و تاریخی با ظرفیت‌های تمدنی و فرهنگی غنی است که یکپارچگی و انسجام بیرونی و درونی و در هم‌تنیدگی مردم آن با داشتن اقلیمی متنوع، قومیت‌های متعدد و مذاهب مختلف، مورد حسرت و طمع دشمنان بوده و هست.

در کنار این واقعیت آشکار، پیشرفت نیز نیازمند همگرایی، هم‌افزایی، همدلی و وحدت جوهری بین همه اقوام با همه تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی است. امنیت و دفاع ملی برآمده از آموزههای خانواده و جامعه، جامع‌ترین و کامل‌ترین نوع امنیت و کم‌هزینه‌ترین آن است. از چنین منظری، امنیت و دفاع ملی پدیده‌ای  است که ریشه در آموزش و تربیت خانوادگی و ارزش‌های بنیادی جامعه دارد.

در این نشست مشترک چرائی و چگونگی تأثیر و تأثر نهادهای اساسی بر یکدیگر با نگاه امنیت و دفاع ملی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین چگونگی دست‌یابی به امنیت و دفاع ملی پایدار و مردم‌پایه براساس افق سند الگوی اسلامی ایرانی  پیشرفت مورد تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا