تاثیر استفاده از پارتیشن اداری در محیط کار

اگر به دنبال رشد و پیشرفت در کسب و کارتان هستید، حتما باید تاثیر محیط و فضای کار را در عملکرد کارکنان مورد توجه قرار دهید. راه‌های زیادی برای بهبود عملکرد کارکنان وجود دارد، اما یکی از مؤثرترین تاکتیک‌ها، به وجود آوردن یک  محیط کاری مناسب و دلنشین است. محیطی که یک فرد در آن کار می‌کند به شدت بر کارایی آن شخص تأثیر خواهد گذاشت، بنابراین مهم است که یک محیط کاری در موثرترین شکل خود طراحی شود. خب اگر بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که یکی از عواملی که موجب حواس‌پرتی و خلل در عملکرد کارکنان در یک محیط کاری می‌شود، وجود سر وصداهای مزاحم است. حال چگونه می‌توان این عامل مزاحم را حذف کرد یا به حداقل رساند؟

یکی از روش‌های پیشنهادی، استفاده از پارتیشن‌های اداری می‌باشد. وجود پارتیشن‌های اداری در یک محیط کاری تاثیرات قابل توجهی بر عملکرد کارکان و ارتقای محیط کار خواهد گذاشت که فقط یکی از این تأثیرها حذف سر و صداهای زائد است.

در این مقاله بیشتر به تاثیرات مثبت استفاده از پارتیشن اداری در محیط‌های کاری خواهیم پرداخت. 
امروزه طیف گسترده‌ای از پارتیشن‌های اداری متناسب با انواع محیط‌های کاری به شکل دلخواه شما وجود دارد و انتخاب یکی از آن‌ها به سلیقه و انتظار شما از تاثیر وجود پارتیشن در محل کارتان بستگی خواهد داشت. افراد زیادی تجربه‌های مثبتی نسبت به استفاده از پارتیشن اداری در محیط‌های کاریشان کسب کرده‌اند. در زیر، تأثیراتی که در نتیجه استفاده از پارتیشن اداری رخ می‌دهند، به صورت یک فهرست ارائه شده است.
پارتیشن‌های اداری باعث گسترش حریم خصوصی می‌شوند.
در طی چند دهه اخیر، طراحی‌ محیط‌های کاری به صورت پلان باز، به طور فزاینده‌ای محبوبیت و طرفدار پیدا کرده‌ است. یکی از دلایل عمده‌ای که برای وجود این محبوبیت می‌توان به آن اشاره کرد، افزایش ارتباطات و تعاملات با وجود این نوع طراحی می‌باشد. به دلیل طراحی باز و منعطف این نوع محیط اداری، کاربران احساس خواهند کرد که عضوی از تیم کاری هستند و فاصله همیشگی  بین کارکن و کاربر کمتر خواهد شد. هزینه‌های آماده سازی و طراحی هم کمتر می‌شود اما به چه قیمتی؟
محیط‌های کاری و اداری پلان باز، فضای زیادی برای حفظ حریم خصوصی باقی نمی‌گذارند. چیزی که هر کارکن و کارمندی برای حفظ تمرکز روی کاری که انجام می‌دهد به آن نیاز خواهد داشت.  این نوع دفاتر اغلب محیط‌های شلوغ و پر سر و صدایی خواهند داشت و در چنین محیطی واقعا تمرکز روی کار کردن دشوار خواهد بود. اگر در چنین محیطی مشغول به کار هستید احتمالا تحمل صداهای پس زمینه در حین انجام وظیفه برایتان سخت است و نداشتن یک حریم خصوصی مناسب آزاردهنده! 
استفاده از پارتیشن اداری در دفاتر کاری که به صورت پلان باز طراحی شده‌اند، سر و صدای اطراف را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و همچنین به تمرکز و حفظ حریم شخصی هر کارکن کمک خواهد کرد. 
پارتیشن‌های اداری شیشه ای وجود نور طبیعی را در محیط کاری افزایش می‌دهند.
پارتیشن شیشه ای یا در کل استفاده از پارتیشن‌بندی در محیط کاری، علاوه بر ارائه حریم خصوصی در یک محیط با طراحی پلان  باز، به افزایش دسترسی به نور طبیعی در محیط کار کمک می‌کنند.
اکثر پارتیشن‌های اداری شفاف هستند، به این معنی که فضاها را بدون از بین بردن دسترسی به نور طبیعی از یکدیگر جدا می‌کنند. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی در یک محیط اداری واقعا می‌تواند روحیه و عملکرد کارکنان را بهبود بخشد. مطالعات نشان می‌دهد که با استفاده از نور طبیعی، کارکنان خواهند توانست عملکرد خود را تا 16٪ ارتقا بخشند.
پارتیشن‌های اداری برنامه ریزی هدفمند برای یک محیط کاری را ممکن می‌سازند.
وجود پارتیشن‌های اداری به طور کلی به برنامه‌ریزی بهتر یک محیط کاری کمک می‌کند. با تنظیم نحوه قرارگیری پارتیشن‌ها و استفاده از آن‌ها در فضاهای مناسب، می‌توانید به وضوح بخش‌های مورد نیازتان را با توجه به هدف و حضور کارکنان آن بخش تعریف کنید. این موضوع به کاهش سردرگمی در محیط کاری و تبدیل فضا به یک مکان سازمان یافته‌تر برای کار، کمک می‌کند.
اگر صرفا یک فضای بزرگ پلان باز دارید، با استفاده از پارتیشن‌بندی اداری می‌توانید اتاق ناهار را از محل ملاقات و جلسه‌های مهم جدا کنید و استفاده بهینه‌تری از محیطی که در اختیار دارید داشته باشید.
پارتیشن‌های اداری  همچنین می‌توانند به گسترش فضای اداری کمک کنند. برای مثال اگر بخش‌های ذخیره‌سازی پرونده‌ها و اسناد را با استفاده از پارتیشن‌بندی جدا کنید، کارمندان به راحتی خواهند توانست آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند.
سازماندهی اداری به این معنی است که انجام کار برای کارکنان آسان‌تر شود و آن‌ها بتوانند چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، عملکرد کاری خود را ارتقا بدهند. 
پارتیشن‌های اداری از نظر زیبایی شناسی نیز باعث بهبود فضای کاری می‌شوند.
یک محیط کاری یا اداری که از نظر زیبایی شناسی هم جذاب باشد، قاعدتا خواهد توانست به طور قابل توجهی احساس کارکنان و بالطبع کارفرمایان را نسبت به وظیفه‌ای که انجام می‌دهند، بهبود بخشد.
زیبایی شناسی یک محیط تأثیر روانی قابل توجهی بر افراد دارد و محیط کاری که باعث شود کارمندان بخواهند هر روز صبح به سر کار بیایند، ارزش غیرقابل اغماضی خواهد داشت. با استفاده از پارتیشن‌های اداری می‌توانید محیط کاری مدرن، جذاب و دلنشینی را ایجاد کنید که کارکنان نه تنها از کار کردن در آن خوشحال باشند، بلکه به بخاطر اینکه عضوی از آن هستند افتخار کنند. خوشبختانه برای برآورده کردن این منظور، طرح‌های زیاد و گسترده‌ای از پارتیشن‌های اداری در بازار موجود است، حتی شما این امکان را دارید که پارتیشن اداری متناسب با دفتر کار خود را به طور ویژه سفارشی کنید.



پارتیشن‌های اداری باعث حذف عوامل حواس پرتی در کار می‌شوند.
با وجود پلان‌های باز در اداره‌ها، به راحتی حواس شما به عوامل مختلف  پرت خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که تمرکزتان را روی کاری که انجام می‌دهید از دست بدهید و در نهایت عملکردتان مختل شود. با وجود پارتیشن‌های اداری، احتمالات بصری‌ای که در حواس‌پرتی شما دخیل هستند، حذف خواهند شد مگر اینکه از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده کنید. بنابراین، کارمندان می‌توانند بر روی کاری که انجام می‌دهند تمرکز کنند و از این رو با تمام پتانسیل وظیفه‌شان را انجام دهند. در نتیجه می‌توان گفت که استفاده از پارتیشن‌های اداری در محیط کار می‌تواند تاثیرات مثبتی بر عملکرد کلی محیط بگذارد و آن را ارتقا دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا