تاثیر طراحی بسته بندی در فروش محصولات

مقدمه : تاثیر طراحی بسته بندی در فروش امری واضح و بدیهی است. به همین دلیل هم هست که وقتی وارد یک فروشگاه میشویم با دنیایی از رنگ ها رو به رو میشویم. همین دنیای رنگارنگ بسته بندی ها افراد را ترغیب به خرید میکند. حتی گاها پس از بازگشتن به خانه متوجه میشویم نیمی از خریدهایمان لازم و ضروری نبوده اند. در واقع این دنیای سیاست فروش است که ما برای خرید ترغیب کرده است. پس تا اینجا نتیجه میگیریم بسته بندی محصولات نقش بسیار زیادی در فروش آن محصول دارند. اما اگر میخواهید با نکات کاربردی دیگری آشنا شوید تا انتها با ما باشید.

اهمیت طراحی بسته بندی

قبل از پرداختن به موضوع تاثیر طراحی بسته بندی در فروش محصولات بهتر است به اهمیت طراحی بسته بندی بپردازیم.
 امروزه با پیشرفت علم و فناوری، روش های بسیار زیادی برای بسته بندی محصولات وجود دارد. همین امر سبب شده است ما تنوع بسیار زیادی در بسته بندی های امروزی مشاهده کنیم. در واقع یک بسته بندی معرف و هویت تولید کننده را میرساند. چرا که ما در مرحله اول با بسته بندی رو به رو میشویم. اگر بسته بندی مناسب بود یعنی تولید کننده برای مشتریان خود ارزش قائل شده است و قطعا خود محصول نیز دارای کیفیت بالایی است. در غیر اینصورت کل هویت تولید کننده، برند و محصول زیر سوال میرود. حال آنکه بسته بندی مناسب بر روی فروش محصول نقش بسیار زیادی هم دارد.

تاریخچه بسته بندی محصولات

اهمیت تاثیر نقش بسته بندی در فروش به امروز و دیروز ختم نمیشود. این قضیه از بدو یکجا نشنی انسان ها مورد توجه قرار گرفته است. از همان ابتدای سکونت دائم انسان ها در پناهگاه ها و غار ها مردم به دنبال راهی برای نگهداشتن مواد غذایی بودند. آن ها سعی میکردند مواد غذایی خود را در پوست حیوانات و یا برگ درختان بسته بندی کنند. همین نیاز به مرور زمان گسترده تر شد تا آنجایی که امروزه بسته بندی یکی از مهم ترین اصول تولید محصول است. به طوری که در قرن بیستم بسته بندی های مختلفی از جنس شیشه و پلاستیک تولید شدند. حال امروزه همین طراحی بسته بندی یکی از اصلی ترین نکات برای فروش محصول به شمار میرود.

تاثیر نقش بسته بندی در فروش

همه ما میدانیم امروزه توجه به ظاهر جزئی از روتین زندگی جوامع بشری شده است. از صنعت مد و فشن گرفته تا فروش محصولات غذایی. در واقع هر چه ظاهر زیبا تر باشد و بیشتر جلب توجه کند، مخاطبان بیشتری را به خود جذب خواهد کرد. در صنعت فروش هم همین امر صادق است. شما میتوانید به وضوح تاثیر نقش بسته بندی در فروش را ببینید. بیشتر افراد حتی خود ما در هنگام خرید به بسته بندی محصولات توجه میکنیم. هر چقدر بسته بندی زیبا تر و شکیل تر و چشم نواز تر باشد، شانس بیشتری در انتخاب شدن دارد. حال ممکن محتوای بسته بندی آنچنان با کیفیت نباشد. ولی ما به صورت ناخوداگاه ترجیح میدهیم محصولی را انتخاب کنیم که ظاهر زیبا تری دارد. اگر چه عوامل زیادی در فروش تاثیر گذار هستند اما ما نمتوانیم از تاثیر نقش بسته بندی در فروش غافل شویم.

طراحی بسته بندی در برند سازی

یکی از عواملی که تاثیر نقش بسته بندی در فروش را پررنگ تر میکند، هویت سازی است. یک برند میتواند با طراحی لیبل و با طرح و رنگ و تصاویر خاص، خود را به مردم معرفی کند. مثلا شما پفک چی توز موتوری را در نظر بگیرید. وقتی وارد یک فروشگاه میشوید میتوانید با نگاه اول به قفسه پفک ها، این برند را تشخیص دهید. رنگ خاص و عکس منحصر به فرد این محصول، هویت آن محسوب میوشد. پس یک طراحی بسته بندی خوب میتواند هویت شما را در میان مشتریان بسازد.  پس هیچ گاه تاثیر بسته بندی را در فروش دست کم نگرید زیرا در غیر اینصورت متضرر خواهید شد.

طراحی لیبل محصولات و دنیای تبلیغات

حال که با تاثیر نقش بسته بندی در فروش آشنا شدیم بیاید قدری با دنیای تبلیغات نیز آشنا شویم. دنیای تبلیغات دنیایی بزرگ و بی نهایت است. امروزه در سرتاسر دنیا کمپانی های بسیار زیاد و بیشماری در حال فعالیت هستند. تعداد بسیار زیاد این تولید کننده ها سبب شده رقابت به شکل چشم گیری افزایش بیابد. برند های مختلف در تلاش هستند با تولید کالا و محصول با کیفیت در این رقابت پیروز میدان شوند. اما در این رقابت فقط تولید کالا با کیفیت کافی نیست. برای دیده شدن باید تبلیغ کرد. تبلیغات هستند که به برند های مختلف کمک میکند خود را معرفی کنند. از این رو تبلیغات بسیار گسترده است و ممکن است به هر شکلی صورت پذیرد. از تبلیغات رسانه ای و مستقیم گرفته تا استفاده از سلبریتی ها. اما یکی از ساده ترین و تاثیر گذار ترین روش ها استفاده از بسته بندی مناسب است.

نکات مهم در طراحی بسته بندی

قطعا تا اینجا از تاثیر نقشه بسته بندی در فروش شگفت زده شده اید. حال لازم است به برهی نکات در طراحی یک بسته بندی خوب بپردازیم. عواملی چون: رنگ بندی جذاب، استفاده از عکس های با کیفیت، طراحی گرافیک خلاقانه، کپی نکردن، لوگوی مخصوص و توضیحات لازم و کافی، در طراحی یک بسته بندی خوب موثر هستند. در بسته بندی باید نشان تجاری اولین چیزی باشد که به چشم میخورد. از رنگ ها و عکس های روانشناسی شده استفاده شود. رنگ ها و طرح ها باید بتوانند مخاطب را به خود جلب کنند. پس یک تولید کننده باید در نظر داشته باشد که با رعایت تمامی موارد بالا در طراحی بسته بندی میتواند یک فروش موفق داشته باشد.

چند مورد مهم در طراحی بسته بندی

  • بسته بندی طراحی شده باید با محتوای آن تطابق داشته باشد.
  • از رنگ های جذاب در بسته بندی استفاده شود.
  • در بسته بندی باید اصول بهداشتی رعایت شود.
  • از متریال با کیفیت در بسته بندی استفاده شود.
  • سایز بسته بندی باید کاملا استاندارد باش.
  • از چاپ با کیفیت روی بسته بندی استفاده شود.
  • باید بسته بندی گویای محتوای آن باشد.

با توجه به موارد بالا میتوان نتیجه گرفت طراحی بسته بندی یک کار کاملا تخصصی است و هر کسی قادر به انجام آن نیست. از این رو اگر شما به عنوان یک تولید کننده قصد تولید یک محصول را دارید طراحی بسته بندی را به متخصص آن بسپارید.
و با بررسی های صورت گرفته آژانس تبلیغاتی مجریان یکی از شرکت های معتبر در طراحی بسته بندی کالا و طراحی لیبل می باشد که مستقر در دو شعبه مرکزی ویلا و میرداماد است و بصورت آنلایت از طریق سایت Mojrian.net  ثبت سفارش و تحویل دارند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا