تجاری‌سازی نشان «طیب» در سطح بین‌المللی



رییس مؤسسه علوم و صنایع غذایی با اشاره به ارائه پیشنهاد اعطای نشان غذای طیب از سوی این مؤسسه، گفت: این نشان در حال حاضر با همکاری آستان قدس رضوی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرحله تجاری‌سازی در سطح ملی و بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدمحمد علی رضوی اظهار کرد: تدوین نقشه راه صمغ‌های بومی ایران با رویکردهای اصلی کاهش وابستگی به واردات صمغ‌ها و ایجاد زیرساخت‌های صادرات و توسعه فناوری با رویکرد افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری و همچنین تدوین چارچوب کلی سند ملی توسعه زعفران مهمترین اقداماتی است که در این مؤسسه به منظور جلوگیری از خام فروشی و افزایش ایجاد ارزش افزوده در صنایع غذایی کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت رؤیت پذیری مراکز پژوهشی و به منظور پیگیری مجدانه این موضوع، کارگروه رؤیت‌پذیری در مؤسسه تشکیل شده است.

رضوی در مورد اجرای ایده نشان غذای طیب در این مؤسسه، گفت: ایده اولیه این نشان در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شکل گرفت که پیرو آن طرح مطالعاتی طراحی نشان غذای طیب در این مؤسسه اجرا شد که پس از آن طراحی مدل مفهومی زنجیره تولید نان طیب با همکاری بخش خصوصی اجرا می‌شود.

رضوی با بیان اینکه این نشان در حال حاضر با همکاری آستان قدس رضوی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرحله تجاری‌سازی در سطح ملی و بین‌المللی است، افزود: تعیین معیارهای کنترل کیفی در زنجیره تولید محصولات غذایی طیب در حال انجام است که هم‌اکنون مؤسسه کیفیت رضوی آستان قدس رضوی، طراحی و تدوین مدل ارزیابی کیفیت و رتبه‌بندی را برای محصولات خرما، پسته، برنج و زعفران با همکاری سازمان ملی استاندارد برعهده دارد.         

دکتر ابوالفضل پهلوانلو، معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز در این مراسم گفت: شناسایی چالش‌های ملی در ایمنی و امنیت غذایی و ارائه راهبردهای برون‌رفت و پاسخ‌گویی به نیازهای پژوهشی و نوآورانه صنعت غذای کشور جهت‌گیری‌های اصلی پژوهشی در برنامه دوم توسعه مؤسسه به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: در این زمینه کاهش وابستگی صنایع غذایی کشور به مواد اولیه وارداتی، تمرکز بر جیره‌های غذایی گروه‌های خاص و شرایط اضطرار، توسعه روش‌های نوین برای کاهش ضایعات مواد غذایی و استفاده مجدد از آنها و پاسخگویی به نیازهای تکنیکی و نوآورانه واحدهای صنعتی، سازمان‌های علمی و اجرایی در حوزه صنایع غذایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی به توسعه ارتباطات صنعتی، پژوهشی و فناوری این مؤسسه در سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: از ابتدای راه‌اندازی مدیریت کارآفرینی و ارتباط با جامعه تاکنون ۲۵۱ قرارداد پژوهشی و فناوری با شرکت‌های صنعتی در حوزه تخصصی صنعت غذا منعقد شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: امضای ۳۹ تفاهم‌نامه همکاری و انعقاد ۲۶ قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی خارج از کشور، عضویت در کارگروه بین‌المللی آسیا – اقیانوسیه پروبیوتیک‌ها بخشی از دستاوردهای این مؤسسه در حوزه ارتباطات بین‌الملل به شمار می‌رود.

به نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، پهلوانلو گفت: نمایه نشریه پژوهش و نوآوری در علوم و صنایع غذایی در پایگاه بین‌المللی Scopus و کسب رتبه «بین‌المللی» از کمیسیون نشریات علمی وزارت عتف و همکاری در تدوین سند ملی امنیت غذایی کشور و انتخاب مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به عنوان نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شورای راهبردی تدوین این سند از دیگر دستاوردهای قابل ذکر این مؤسسه هستند.

دکتر صمدنژاد ابراهیمی نیز با تاکید بر ارتقای رؤیت‌پذیری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری وابسته به وزارت علوم، در مورد برندسازی غذای طیب بیان کرد: با توجه به پذیرش غذای حلال در سطح جهان می‌بایست نشان طیب را با انتشار مقالات بین‌المللی و یک استراتژی قوی، به گونه‌ای معرفی کنیم که قدرت رقابت با برند حلال را داشته باشد.

انتهای پیام                                                                                                      



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا