تحویل آب حجمی به کشاورزان/ ۴۱ هزار قنات در کشور داریم



معاون امور آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفـت: منابع آبی بسیاری داریم که بررسی تک‌تک آنها امکان پذیر نیست و منابع و هزینه بسیاری می‌طلبد تا میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی از این طریق مشخص شود. اما وزارت نیرو می‌تواند با تحویل آب حجمی به کشاورزان مصرف دقیق آب را مشخص کند.

به گزارش ایسنا، صفدر نیازی در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت دهه فجر برگزار شد در پاسخ به اینکه چه میزان از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: وزارت نیرو معتقد است ۸۷ میلیارد متر مکعب از منابع آبی کشور در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته اما محققان و کارشناسان موسسه تحقیقات فنی مهندسی این عدد را ۷۱ میلیارد متر مکعب اعلام کرده‌اند که وزارت جهادکشاورزی نیز این عدد را قبول دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا عدد مشخصی برای میزان مصرف آب توسط وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی اعلام نمی‌شود؟ گفت: منابع آبی بسیاری داریم که بررسی تک‌تک آنها امکان پذیر نیست. ۴۱ هزار قنات داریم که باید همه آنها را بررسی کنیم. این اقدام هزینه و منابع زیادی می‌خواهد. میزان بررسی مصرف آب در بخش کشاورزی اهمیت دارد ولی مهمترین دغدغه ما در حال حاضر اجرای طرح‌های تجهیز و نوسازی،‌آبیاری تحت فشار و… است.

نیازی اضافه کرد: وزارت نیرو می‌تواند به کشاورزی آب حجمی تحویل دهد تا دقیقا میزان مصرف آب کشاورزی مشخص شود. 

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز گفت: ۴۵۰ هزار چاه مجاز و حدود ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور داریم که از نظر حجمی زیاد نیست.

وی در ادامه صحبت‌هایش به وضعیت خاک اشاره کرد و گفت: در خاک وضعیت خوبی نداریم. به خاک زراعی از ۱ تا ۵ درجه داده می شود و خاک ۶ به طور کل زراعی نیست. در حال حاضر میزان خاک کلاس یک( خیلی مرغوب) یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار و خاک کلاس دو حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است.

به گفته وی  ۳۵ میلیون هکتار از اراضی کشور قابلیت زراعت دارند. حدود ۱۸ میلیون هکتار در عرصه تولید  در اختیار داریم که قابل برنامه ریزی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به طرح آبخیز تا جالیز گفت: این طرح طراحی شده است تا آب در منابع بالا دست حفظ شود. باید بالا دست قنات سدهای کوچک و آب بندان احداث شود. این طرح برای همه کشور است اما به صورت مشخص و علمی در شمال کشور در حال بررسی است و با ۷۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نیازی به پروژه‌های قابل افتتاح در ایام دهه فجر اشاره کرد و گفت: ۱۴۱۸ پروژه آماده افتتاح است که بخشی از آن افتتاح شده و بخشی نیز در روزهای آینده افتتاح می‌شود. این پروژه‌های برای ۱۸ هزارو۷۲۷ نفر اشتغالزایی می کند و ۱۷۳۳ میلیارد تومان هم هزینه شده است.

وی در ادامه به تعداد قنات‌ها اشاره کرد و گفت:۴۱ هزار رشته قنات در کشور داریم که متوسط هر کدامشان یک کیلومتر است. از این میزان قنات ۱۶ هزار کیلومتر مرمت و بازسازی شده است. قنات‌ها منابع‌آبی کم هزینه هستند اما نگهداری آنها بسیار مهم است. ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که کل قنوات مرمت و بازسازی شوند.

وی افزود:۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی داریم که ۲.۵ میلیون هکتار آن باغ و مابقی زراعت است. یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار تجهیز و نوسازی مدرن در اراضی اجرا کردیم که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری تحت فشار است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در پایان گفت: در این سالها ۲میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفته‌اند. که از این میزان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار توسط دولت و ۳۰۰ هزار هکتار توسط خود مردم انجام شده است.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا