تخمین مساحت پهنه‌های آبی در دستور کار سازمان فضایی

رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه این سازمان در راستای معرفی ظرفیت‌های سنجش از دور، اقدام به پایش ماهیانه سطح آبی دریاچه ارومیه و سایر بدنه‌های آبی کشور می‌کند،‌ گفت: گزارش‌های این پایش‌ها به تناوب تهیه و منتشر می‌شود. 

به گزارش ایسنا، پایش روند تغییرات تراز آب دریاچه ارومیه با استفاده از سامانه پایش ماهواره‌ای،‌ اقدامی است که از سوی سازمان فضایی ایران انجام می‌شود. این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور به نظارت بر مساحت آبی دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین پهنه‌های آبی کشور پرداخته است.

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران است که توسط ۶۰ رودخانه سیراب می‌شود که از این تعداد ۲۱ رودخانه دائمی یا فصلی و ۳۹ رودخانه آن دوره‌ای هستند. از این میان زرینه‌رود، سیمینه‌رود و آجی چای (تلخه‌رود) ورودی‌های اصلی به دریاچه ارومیه هستند.

این دریاچه هر چند که روزگار خوشی را سپری نمی‌کند، ولی پایش دائمی آن یکی از اقدامات مهم به شمار می‌رود.

تخمین مساحت پهنه‌های آبی در دستور کار سازمان فضایی

وضعیت کاهش تراز آب دریاچه ارومیه در سال ۲۰۲۲

تهیه گزارش دوره‌ای از وضعیت دریاچه ارومیه

دکتر حسن سالاریه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت پایش ماهواره‌ای پهنه‌های آبی کشور، افزود: فناوری سنجش از دور ماهواره‌ای در مقایسه با روش‌های سنتی نقشه‌برداری زمینی، قادر است با بهره‌برداری از تصاویر ماهواره‌ای از مناطق مختلف و با سرعت بالا و صرف هزینه اندک، اقدام به پایش ماهواره‌ای بدنه‌های آبی و اندازه گیری و تخمین مساحت پهنه‌های آبی کند.

وی خاطر نشان کرد: اداره کل سنجش از دور و پایش فضایی سازمان فضایی در راستای معرفی ظرفیت‌های سنجش از دور، اقدام به پایش ماهیانه سطح آبی دریاچه ارومیه و سایر بدنه‌های آبی کشور می‌کند و این گزارش‌ها به تناوب منتشر می‌شود. 

سالاریه اظهار کرد: تاکنون گزارش‌های متعددی درخصوص وضعیت دریاچه ارومیه و پایش ماهواره‌ای مساحت پهنه‌های آبی در گذر زمان در قالب گزارش حاکمیتی با هدف ترویج فناوری سنجش از دور ماهواره‌ای تهیه شده و به سازمان‌های  بهره‌بردار و مرتبط از جمله سازمان محیط زیست، مراکز استانی محیط زیست، مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شده است.

رییس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌های فعال در این حوزه قادر خواهند بود تا در صورت ارائه و معرفی طرح‌های پایش زیست محیطی خود به سازمان، از خدمات دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای و آرشیو سازمان طبق دستورالعمل‌های حمایتی برخوردار شوند. 

وی همچنین به برنامه‌های این سازمان در حوزه طوفان‌های گرد و غبار، اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه بررسی و پایش طوفان‌های گرد و غبار بر عهده سازمان‌های متولی (سازمان محیط زیست و هواشناسی) است، سازمان فضایی ایران به عنوان نماینده وزارت ارتباطات به عنوان همکار این سازمان‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد و پایش‌های صورت گرفته در حوزه گرد و غبار با استفاده از فناوری سنجش از دور، جهت معرفی ظرفیت‌های این حوزه بوده است.

به گزارش ایسنا، این سازمان همچنین پایش ماهواره‌ای بر روی سه دریاچه “طشک”، “بختگان” و “مهارلو” در استان فارس را انجام داده و این بررسی‌ها نشان از افزایش ۶ برابری سطح آب دریاچه‌ مهارلو دارد، به گونه‌ای که در پایان آذر ماه سال جاری تراز آب این دریاچه به نسبت آذر سال ۱۴۰۰ رشدی ۶ برابری داشته است.

تخمین مساحت پهنه‌های آبی در دستور کار سازمان فضایی

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا