ترامپ: پوشه اسناد محرمانه را به عنوان «یادگاری» با خودم برده بودم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فوربس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مقامات فدرال این کشور را به پاپوش ساختن برای وی و قرار دادن عامدانه اسناد محرمانه در خانه‌اش متهم کرد و مدعی شد که پوشه اسناد طبقه‌بندی‌شده را به اصطلاح خودش به عنوان یک «یادگاری باحال» برده است!

ترامپ در بحبوحه کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده از دفتر کار شخصی جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا، با هدف کم‌اهمیت جلوه دادن رسوایی کشف و ضبط صدها فقره سند محرمانه از عمارت وی در فلوریدا موسوم به «مار-ئه-لاگو»، گفت اسنادی که ماموران پلیس فدرال آمریکا(اف‌بی‌آی) در یورش به خانه‌اش پیدا کرده‌اند، پوشه‌های خالی بوده است!

وی در بشکه اجتماعی خود نوشت: آنها یک مشت پوشه معمولی و ارزان‌قیمت بودند که کلمات مختلفی روی آن نوشته شده بود اما یادگاری باحالی بود. احتمال گشتاپو(اشاره به اف‌بی‌آی) وقتی به مار-ئه-لاگو یورش برد، تعدادی از این پوشه‌های خالی را با خود برد و آنها را سند به حساب آورد که البته اینطور نبود.

وی افزود: دار و دسته‌های مارکسیست متنفر از ترامپ احتمالا اسناد بیشتری را جاسازی کردند آن هم بدون اینکه مدرکی ارائه دهند.

ترامپ همچنین با تغییر موضوع به کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده از خانه و دفتر کار بایدن، ادامه داد: آنها دائما می‌گویند که من «تعداد زیادی اسناد» داشتم صرفا برای اینکه اسناد طبقه‌بندی‌شده بایدن را کم اهمیت جلوه بدهند. به عنوان رئیس جمهور، هیچ کار اشتباهی نکردم بلکه جو اشتباه کرده است.

در جریان یورش هشتم آگوست اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ که با حکم دادگاه صورت گرفت، مأموران اف‌بی‌آی برخی از حساس‌ترین اسنادی که ترامپ با خود به خانه‌اش برده بود را کشف و ضبط کردند؛ در جریان این یورش حدود ۱۳ هزار سند که ۱۰۳ مورد آن طبقه‌بندی‌شده و ۱۸ فقره اسناد فوق محرمانه بود، توقیف شد.

به‌تازگی اما اقدام مشابه بایدن خبرساز شد. وکلای بایدن در اندیشکده «مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پِن بایدن»، در نوامبر ۲۰۲۲ تقریبا ۱۰ فقره سند که روی آن برچسب طبقه‌بندی‌شده به چشم خورده و به دوران فعالیت بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور(دوران ریاست جمهوری باراک اوباما) مربوط می‌شود را بازیابی کردند. بایدن حد فاصل اواسط ۲۰۱۷ تا اوایل ۲۰۲۰ و همزمان با کارزار انتخاباتی وی و زمانی که به عنوان استاد در دانشگاه پنسیلوانیا فعالیت ‌کرد، از این اندیشکده و سکونتگاه خصوصی استفاده می‌کرد.

همچنین در بین اسناد کشف‌شده در سکونتگاه بایدن در ویلمینگتون در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲، کمتر از ۱۰ فقره سند طبقه‌بندی‌شده پیدا شده است. کاخ سفید ۱۲ ژانویه تایید کرد که سری دوم اسناد با برچسب طبقه‌بندی‌شده از سکونتگاه چهل‌وششمین رئیس جمهور آمریکا کشف شده است.

به گفته یکی از ضابطین قضایی فدرال، در همین اسناد، تعدادی سند با برچسب «فوق محرمانه» یافته شده است. درز اطلاعات «فوق محرمانه» می‌تواند «خسارات شدید و بی‌سابقه‌ای» را به همراه داشته باشد.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا