ترکیه، کرونا و چالش بازگشایی مدارس

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ترکیه نیز همچون بسیاری دیگر از کشورهای جهان، در حال مبارزه با کرونا است و می خواهد هر چه زودتر، دانش آموزان را به کلاس های حضوری مدارس، بازگرداند. با آن که شمار فوت بیماران کرونایی در این کشور، هنوز هم در سطح بالایی است، دولت تصمیم گرفته به زودی دستور بازگشایی کلیه مدارس را صادر کند.

وزارت بهداشت ترکیه با انتشار اطلاعیه ای، آخرین وضعیت شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس را بدین شرح اعلام کرد:

تعداد مبتلایان جدید 22 هزار و 857 نفر.

تعداد فوت شدگان در 24 ساعت اخیر 276 نفر.

تعداد تست در 24 ساعت اخیر 305 هزار مورد.

تاکنون جمعاً 97 میلیون دوز واکسن در ترکیه تزریق شده و درصد واکسینه شدگان دوز نخست بالای 18 سال به نسبت جمعیت 84 میلیونی ترکیه به 80 درصد رسیده است.

شمشیر داموکلس بر سر واکسینه نشده ها

ترکیه در روزهای خوب، شمار مبتلایان را به اعداد زیر 20 هزار نفر رسانده بود اما حالا چند روزی است که باز هم این عدد در بردار 20 تا 25 هزار نفر، در فراز و فرود است. اما موضوع نگران کننده تعداد بالای فوت شدگان است.

به گفته کارشناسان وزارت بهداشت ترکیه، اغلب ورژن های جدید کرونا در ترکیه، تلفات جانی سنگینی به بار می آورند و نکته مهم اینجاست که غالب فوت شدگان، از بین بیمارانی هستند که با وجود درخواست مکرر وزارت بهداشت، حاضر نشده اند برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

سخت گیری در مبادی ورودی و محیط کار

وزارت کشور ترکیه اعلام کرده که در مورد ورود مسافران از مبادی مرزی، تدابیر جدید به اجرا گذاشته می شود. بر اساس بخشنامه جدید، شهروندان ترکیه در صورتی می توانند وارد کشور شوند که ثابت کنند دو دوز واکسن تزریق کرده اند و حداقل 14 روز از آخرین دوز گذشته است. همچنین آن دسته از شهروندان ترکیه ای که پاسخ منفی تست پی.سی.آر را حداکثر 72 ساعت قبل از ورود یا نتیجه آزمایش سریع آنتی ژن منفی 48 ساعت قبل از ورود ارائه دهند، اجازه ورود خواهند داشت.

کشور ترکیه , کرونا ,

در همین حال، ترکیش ایرلاین هواپیمایی ملی ترکیه اعلام کرده که از روز دوشنبه هفته جاری، در کلیه پروازهای داخلی ترکیه، مسافران، یا ملزم به ارائه کارتی هستند که ثابت کند واکسینه شده اند و یا باید تست پی.سی.ار منفی در دست داشته باشند، در غیر این صورت، اجازه نخواهند داشت سوار هواپیما شوند.

جالب اینجاست که روزنامه جمهوریت امروز در گزارشی، پرده از این ماجرا برداشته که یک باند، برای هزاران نفر، در ازای دریافت هر نفر 25 یورو، تست پی.سی.آر منفی چاپ کرده و از طریق پیک به دست آنها رسانده است!

علاوه بر بحث مسافرین، در مورد کارکنان و کارگران کلیه واحدهای اداری، تجاری و خدماتی، از کارفرمایان خواسته شده، هر نیرو یا پرسنلی که تمایلی به تزریق واکسن نداشته و امتناع کرده، تنها در صورتی می تواند به کار ادامه دهد که در هفته 2 بار، تست پی.سی.آر منفی به کارفرمای خود ارائه دهد و اثبات کند مبتلا نشده است.

چالش بازگشایی مدارس

بر اساس تقویم سال تحصیلی جدید اعلام شده توسط وزارت آموزش ملی، زنگ کلاس های حضوری مدارس در ترکیه، در روز دوشنبه 6 سپتامبر به صدا در می آید و از این به بعد، در کلیه مقاطع، آموزش به صورت حضوری خواهد بود.

کشور ترکیه , کرونا ,

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز جمعه در جشن تعیین محل خدمت 20 هزار معلم جدید الاستخدام گفت:«ما مصمم هستیم مدارس خود را باز نگه داریم و فرزندان خود را به بهترین نحو در کنار همسالان آموزش دهیم. با انجام همه اقدامات احتیاطی لازم، ما فرزندان خود را در مدارس خود در روز دوشنبه گردهم می آوریم. همه گیری کرونا هنوز هم ادامه دارد. ولی ما دیگر چنین گزینه لوکس و تجملی خاصی نداریم که فرزندانمان را بیش از این، از کلاس درس دور کنیم. انشا الله تلاش می کنیم، کلاس ها تمام وقت باشد و سال تحصیلی را بدون گسست و تعطیلی به پایان برسانیم».

قوانین سخت گیرانه مدارس

بر اساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعداد کافی ماسک توسط وزارت آموزش ملی در همه مدارس ارائه می شود. امکانات شستشوی دست با آب و صابون برای نظافت مکرر مدرسه و بهداشت دست کودکان، معلمان و سایر کارکنان مدرسه فراهم می شود. علاوه بر این، مقدار مورد نیاز مواد ضدعفونی کننده دست در مناطق مشترک مدارس، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کشور ترکیه , کرونا ,

آموزش های حضوری بدون کاهش ساعات دوره و با در نظر گرفتن کل برنامه درسی موجود، درست مانند قبل از شیوع کرونا انجام خواهد شد. مدت زمان کلاس ها با در نظر گرفتن اندازه کلاس و تعداد دانش آموزان به گونه ای برنامه ریزی می شود که تایم درس از چهل دقیقه تجاوز نکند.

در مورد فاصله دانش آموزان و نحوه صرف غذا و ورزش و بازی، تدابیر لازم اتخاذ شده است. در روز بازگشایی مدرسه، یک فرم اطلاعات در اختیار والدین قرار می گیرد تا آنها در صورت بیماری احتمالی اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.

چالش ماسک و الکل

دکتر مانولیا کارا از اطبای ترکیه، بازگشایی مدارس را موضوع حساسی می داند و معتقد است که باید توجه ویژه ای به موضوع الکل شود.

او گفته است:«در شرایطی که شستن دست ها امکان پذیر نیست، می توان از ضد عفونی کننده دست حاوی حداقل 60 درصد الکل استفاده کرد. زمان تمیز کردن دستها باید حداقل 20 ثانیه باشد. محلول های ضدعفونی کننده دست باید دور از دید کودکان کوچک نگهداری شود و فقط باید زیر نظر بزرگسالان برای کودکان زیر 6 سال استفاده شود. کودکان باید از ضدعفونی کننده دست در یک منطقه دارای تهویه مناسب استفاده کنند. چرا که استنشاق بخارات الکل ممکن است علائم نامطلوبی مانند سرگیجه، حالت تهوع و سردرد ایجاد کند».

در مورد ماسک کودکان نیز به این موارد مهم اشاره شده است:

1.ماسک باید به طور کامل بر صورت کودک بنشیند و بینی و دهان را بپوشاند. برای کودکان، استفاده از ماسک با اندازه مناسب که با رشته ها و بندهای پلاستیک ثابت است کاملاً با صورت آنها سازگار باشد، مناسب است. اگرچه محافظ صورت جایگزین ماسک نیست، اما در مواردی که نمی توان از ماسک استفاده کرد (به دلیل مشکلات رشد یا دلایل پزشکی) می توان از آنها استفاده کرد.

2. اثربخشی ماسک های جراحی بین 2-6 ساعت متغیر است. بنابراین، دانش آموزانی که در تمام طول روز با افراد مختلف در تماس هستند ممکن است نیاز داشته باشند روزانه 2-3 ماسک را عوض کنند.

3. استفاده از ماسک در هنگام فعالیت های بدنی مانند دویدن، پریدن و بازی با توپ در ورزش ها یا زمین های بازی برای بچه ها توصیه نمی شود. دانش آموزان می توانند ماسک خود را در محوطه باز بردارند. به شرطی که حداقل 1.5 متر از سایر کودکان فاصله بگیرند.

کشور ترکیه , کرونا ,

یکی از چالش های عمده وزارت آموزش ملی در مقطع حساس کنونی، این است که بخشی از معلمین مقاطع مختلف که رقم و درصد دقیق آنها اعلام نشده، هنوز هم تمایلی به تزریق واکسن نشان نداده اند و از دیگر سو، وزارت آموزش ملی و وزارت بهداشت نیز، در مشاوره با گروه های حقوقی نهاد ریاست جمهوری و قوه قضائیه ترکیه، نتوانسته اند به این جمع بندی برسند که مجوز اجباری کردن واکسیناسیون برای معلمین را صادر کنند. چرا که این موضوع چالش های حقوقی به دنبال دارد.

در نتیجه، این راهکار به ذهن مقامات بهداشتی ترکیه رسیده که از معلمین واکسن نزده بخواهند، هر چند روز یک بار، تست منفی پی.سی.آر نشان دهند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. شاید با این امید که در این صورت، بالاخره این دسته از معلمین نیز از خر شیطان پیاده شده و تزریق واکسن را بر انجام مکرر تست، ترجیح خواهند داد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا