تسویه مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد تامین اجتماعی به دیماه رسید


بنابراعلام معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با تأمین اعتباری معادل ۱۰۷۱ میلیارد تومان، تمام مطالبات داروخانه‌های مستقل سرپایی طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی بابت طرح دارویار تا پایان آذر ماه سال جاری تسویه شده است.

به گزارش ایسنا، طرح دارویار بر اساس تکلیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و با دستور رئیس جمهور از ۲۳ تیر ماه سال جاری به اجرا درآمد.

در قالب این طرح و با اصلاح نظام ارزی دارو، یارانه دارو به طور مستقیم به مصرف‌کننده نهایی دارو می‌رسد. در طرح دارویار اگرچه با تغییر نرخ ارز اختصاص‌یافته به شرکت‌های دارویی، برخی داروها افزایش قیمت داشته‌اند، اما مابه‌التفاوت قیمت داروها را سازمان‌های بیمه‌گر براساس منابعی که سازمان برنامه و بودجه قرار است در اختیار آنها گذارد، پرداخت خواهند کرد تا پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نکند.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان دومین خریدار خدمات درمانی در سطح کشور و بیش از ۴۵ میلیون بیمه‌شده به عنوان جامعه هدف نقش اثرگذاری در اجرای طرح دارویاری و جبران افزایش قیمت دارو برعهده دارد. این سازمان که با ۱۲ هزار داروخانه طرف قرارداد است تلاش کرد طی حدود هفت ماهی که از اجرای طرح می‌گذرد قیمت دارو را برای بیمه شدگان در سطح تعیین شده نگه دارد و به این ترتیب بیماران را از رنج افزایش قیمت دارو دور نگه دارد.

هرچند طی دو سه ماه ابتدایی طرح نگرانی‌هایی بابت عدم تامین و تزریق بودجه از سوی سازمان برنامه و عدم ایفای تعهدات گذشته داروخانه‌ها از سوی تامین اجتماعی وجود داشت و داروخانه‌داران کشور از تداوم وضعیت مذکور ابراز نگرانی کرده بودند، با تامین اعتبارات لازم در چندمرحله مطالبات داروخانه‌ها تسویه شد.  

در همین راستا سازمان تأمین‌اجتماعی در ۱۲ آبان ماه امسال نیز اعلام کرده بود که مابه‌التفاوت مطالبات مربوط به اجرای طرح دارویار داروخانه‌ها تا پایان آبان ماه، به شکل کامل تسویه و پرداخت شده و با وجود مشکلات نقدینگی که در سازمان تأمین‌اجتماعی وجود دارد، این سازمان خود را متعهد به همکاری کامل و مؤثر با طرح دارویار می‌داند تا این طرح که از طرح‌های مهم دولت سیزدهم برای صیانت از مردم در بخش سلامت و مجری اصلی آن نیز سازمان غذا و دارو است و سازمان‌های بیمه‌گر در آن نقش انتقال‌دهنده مبالغ مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز به داروخانه‌ها را برعهده دارند، با موفقیت کامل اجرا شود.

در آذر ماه سال جاری حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دولتی و دانشگاهی از طریق اوراق گام تسویه شد که مطابق هماهنگی به‌عمل آمده با شرکت کارگزاری بانک رفاه، اوراق گام از روز دوشنبه سوم بهمن ماه در فرابورس قابل معامله است.

همچنین در نیمه نخست دی ماه نیز حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز طرف قرارداد غیردولتی و بخش خصوصی، بیماری‌های خاص مثل دیالیز و نیز دارو و مبالغ نسخ الکترونیک و غیرالکترونیک، از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی  تسویه شد.

به گزرش ایسنا،  مهدی اسلامی، معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی در آخرین اظهار نظر خود درباره تسویه مطالبات داروخانه‌ها در قالب طرح دارویاری گفته است: سازمان تأمین‌اجتماعی در همراهی با طرح ملی دارویار، پرداخت مطالبات داروخانه‌ها را در اولویت قرار داده و با پرداخت جدید، تمام مطالبات داروخانه‌های مستقل سرپایی طرف قرارداد بابت اجرای طرح دارویار تا پایان آذر ماه سال جاری تسویه شده است.

وی با بیان اینکه با تأمین اعتباری معادل ۱۰۷۱ میلیارد تومان، تمام مطالبات داروخانه‌های مستقل سرپایی طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی بابت طرح دارویار تا پایان آذر ماه سال جاری تسویه شد گفته است: همچنین حدود ۷۵۰ میلیارد تومان بابت مطالبات عادی داروخانه‌ها تا پایان آبان ماه و ۲۵۷۰ میلیارد تومان نیز بابت مطالبات مراکز دانشگاهی که مربوط به ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری است، پرداخت شده است.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا