تشدید نابسامانی حمل‌ونقل هوایی؛ عبور از مرحله “گرانفروشی” به مرحله “نبودن” بلیت / اقدام هماهنگ شرکت‌های هواپیمایی برای اجرای مصوبه افزایش قیمت؟


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: نابسامانی حمل‌ونقل هوایی با عبور از مرحله گرانفروشی به مرحله “نبود” بلیت پروازها وارد شده است، مسئله‌ای که سازمان هواپیمایی آنرا برنامه‌ریزی شده نمی‌داند.

شرایط حمل‌ونقل هوایی مسافری پس از جریمه ۱۱۹ میلیارد تومانی ۸ شرکت عرضه کننده بلیت و ایرلاین به دلیل گرانفروشی بدتر شده است. طی دو هفته اخیر عرضه بلیت پروازهای داخلی به شدت کاهش یافته؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد به صورت هماهنگ از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی داخلی در دستور کار قرار گرفته تا به این ترتیب مصوبه افزایش قیمت شورای عالی هواپیمایی اجرایی شود.

سازمان هواپیمایی: موافق افزایش قیمت بلیت هستیم

محمد محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری چهارشنبه گذشته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تا پایان سال قیمت بلیت هواپیما افزایش می یابد و موضع سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه چیست، اظهار کرد: مصوبه شورای عالی هواپیمایی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما از مردادماه در ستاد تنظیم بازار است. افزایش قیمت بلیت حتی در شورای رقابت نیز مورد بررسی قرار گرفته و ما منتظر ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار هستیم.

وی تاکید کرد: هرگونه افزایش قیمت خارج از مصوبه شورای عالی هواپیمایی که هنوز ابلاغ شده، غیرقانونی است. اخیراً نیز با ورود مقام قضایی با ایرلاین ها متخلف برخورد شد و وجه اضافه دریافتی باید به مسافران برگردانده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری موافق افزایش قیمت بلیت هواپیماست در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم درباره کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین ها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، گفت: وضعیت اقتصادی شرکت های هواپیمایی باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدی بخش ادامه داد: کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین ها واقعیت ندارد چون این کار به زبان آنهاست. به دلیل فصل زمستان مقداری از پروازهای داخلی کاهش یافته است.

 افزایش بی‌ سر و صدای قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط برخی شرکت‌های هواپیمایی و گزارش آن توسط مردم باعث شد تا سازمان تعزیرات حکومتی به این تخلف آشکار رسیدگی کند. بر این اساس بود که غلامرضا صالحی رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی سوم ماه جاری در این‌باره گفته بود: درپی اخبار و گزارش‌های مردمی مبنی بر افزایش خودسرانه نرخ فروش بلیت هواپیما، تخلف هشت شرکت از طرف شعب ملی سازمان تعزیرات حکومتی محرز تشخیص داده شد.

وی افزود: ۴ شرکت که مبادرت به ارائه و فروش بلیت می‌کردند به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان و ۴ شرکت هواپیمایی هم به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان جمعا به میزان یکصد و ۱۹ میلیارد تومان در حق صندوق دولت محکوم شدند.

رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این ۸ شرکت علاوه بر میزان محکومیتی که در حق صندوق دولت داشتند به اعاده نرخ برابر نرخ‌های مصوبی که از ناحیه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان داشتند مکلف شدند.

توپ نابه‌سامانی در زمین نرم‌افزارهای موبایلی

در حالی حدود ۲ هفته از جریمه ۸ شرکت فعال در بخش حمل‌ونقل هوایی مسافری می‌گذرد که نابسامانی در این بخش تشدید و عرضه بلیت نیز کاهش چشمگیری داشته است. در این بین توپ گرانی بلیت به زمین برخی نرم‌افزارهای فعال این بخش انداخته شده است.

حسن خوشخو معاون هوانوردی سامان هواپیمایی کشوری در این‌باره گفته است:‌ طی یکسال گذشته با توجه به تورم ناشی از تحریم ها و فشارهایی که به شرکت های هواپیمایی برای تامین قطعات وارد شد و همچنین برخی از تحولات بعد از کرونا مانند تقاضای فزاینده سفر با چالشی برای پاسخ گویی به سفر مواجه شدیم.

وی افزود: قیمت‌گذاری بلیت هواپیما که شورای عالی هواپیمایی در بهمن ۱۴۰۰ ابلاغ کرد، رعایت می شود!

خوشخو با بیان اینکه در زمان پیک سفر توزیع کنندگان بلیت اقدام به افزایش قیمت ها می کنند گفت: عمده تخلفات مشمول نرم افزار های موبایلی است که فهرست آنها را به دادسرای فرهنگ و رسانه دادیم و شرکت های هواپیمایی متخلف را به تعزیرات معرفی کرده‌ایم.

 با توجه به همراهی نسبی سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها در بحث افزایش قیمت، به نظر می‌رسد راهکار رفع مشکل کنونی مردم در بخش حمل‌ونقل هوایی فراسازمانی بوده و نیاز است مقامات بالاتر به این ماجرا ورود کنند. از سوی دیگر تداوم روند کنونی با توجه به ایام آخر سال و تعطیلات نوروز باعث بروز مشکلات بیشتری برای مردم خواهد شد،‌ از این رو لازم است پیش‌بینی ها برای رفع این مشکلات از سوی وزارت راه و شهرسازی و معاونت حمل‌ونقل این وزارتخانه در دستور کار قرار گیرد.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا