تشریح امدادرسانی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران به زلزله زدگان خوی


ایسنا/آذربایجان شرقی فرمانده لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان، با اشاره به حضور نیروهای ارتش برای خدمت رسانی به مردم زلزله زده خوی از دقایق اولیه وقوع زلزله، امدادرسانی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران به زلزله زدگان خوی را تشریح کرد.

امیرسرتیپ امیرحسین شفیعی یکشنبه، ۱۶ بهمن ماه در نشست خبری، اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرح وظایف تعریف شده دارای طرح‌های متعدد در رابطه با مردم یاری و کنترل بحران دارد. بر این اساس به محض اطلاع رسانی وقوع زلزله خوی از طریق ستاد، نیروهای مسلح ارتش بنا بر داشته‌های خود و بر اساس طرح‌های تعریف شده خود، دستورات لازمه را به فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمالغرب نزاجا صادر و کلیه یگان‌های مستقر در آذربایجان شرقی و غربی وارد عمل شدند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بهترین گواه بر این موضوع نیز گفته‌های مردم حاضر در صحنه است که اولین یگانی که در منطقه زلزله خوی حاضر شد، تیپ لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان بود و سپس سایر یگان‌های بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی در خصوص امدادرسانی‌های ارتش توانمند، جهادی و ولایتمدار در منطقه زلزله زده که در حوزه‌های مختلف انجام گرفت، تشریح کرد: نخستین اقدام، تامین امنیت منطقه توسط سربازان نیروهای مسلح بود تا این‌که قوت قلبی بر مردم آسیب دیده جهت تامین امنیتشان باشد. سپس برابر ابلاغیه‌های انجام‌ گرفته، وسایل گرمایشی آسیب دیدگان توسط یگان‌های ارتش جمع آوری و به پادگان خوی اعزام و سپس توسط هلال احمر و نمایندگان ارتش در منطقه در اختیار مردم قرار گرفت.

شفیعی خاطرنشان کرد: وسایل گرمایشی و چادر حتی چادرهای عملیاتی ارتش تا حد مقدور بلافاصله تهیه و در اختیار مردم قرار گرفت.

وی افزود: مهمترین اقدام دیگر ارتش، استقرار فوریت‌های پزشکی توسط بیمارستان امام علی(ع) تبریز و ارتش ارومیه بود که کادر این بیمارستان‌ها وارد عمل شدند و اقدام به تشکیل بیمارستان‌های صحرایی با بهترین پزشکان متخصص کردند.

وی، تشکیل و اعزام آمبولانس‌ها با امکانات کامل و رسیدگی به ۱۱ بیمار بدحال در منطقه را از جمله سایر اقدامات ارتش جمهوری اسلامی در منطقه زلزله زده خوی عنوان کرد.

فرمانده لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان هم‌چنین از استقرار اتاق عمل جراحی سیار در کمتر از یک ساعت در منطقه خبر داد و گفت: تجیهزات مهندسی سنگین و نیمه سنگین از جمله لودر، بیل مکانیکی و انواع ادوات برای باز کردن معابر و آوار برداری به منطقه اعزام شده‌اند.

وی افزود: روزانه حداقل ۵۰ هزار پرس غذای گرم در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام تهیه و در اختیار هم وطنان عزیز قرار گرفته و آب رسانی نیز با بطری‌های یکبار مصرف و تانکر انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به پخت نان و ارسال به منطقه، ادامه داد: دیدگاه ارتش یک دیدگاه سیستمی و حضور مستمر تا آخرین لحظه است و حتی نیروهای ارتش به کمک کودکان آسیب دیده شتافته و تعدادی اسباب بازی برای کودکانی که اسباب بازی خود را در زلزله از دست داده‌اند، ارسال کرده است.

امیر شفیعی از تهیه سرویس‌های بهداشتی و توزیع مواد شوینده و بهداشتی نیز خبر داد و افزود: تعدادی از آسیب دیدگان زلزله در مهمانسراهای ارتش در حال اسکان هستند. تعدادی از این آسیب دیدگان نیز توسط ارتش در تبریز اسکان داده شده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که در کنار مردم هستیم و تا آخرین لحظه از کلیه داشته‌های خود برای کمک به مردم بهره می‌گیریم، افزود: معتقد هستیم که حضور هدفمند افراد متخصص بر اساس زمان و مکان مناسب نکته حائر اهمیت بوده است.

وی با اشاره به عملیات روانی رسانه‌های خارجی در حوزه فضای مجازی، گفت: در مقابل تصاویری که از لحظه‌ی دیرکرد امدادرسانی به مردم انتشار می‌یابد، ما هزاران تصاویر مشابه و فیلم‌هایی داریم که قدردانی مردم را به نیروهای ارتشی و مسئولان کشوری و لشکری نشان می‌دهد.

فرمانده لشکر  ۲۱ حمزه آذربایجان در خصوص مناطق استقرار این نیروها، گفت: بنا بر تقسیم بندی هلال احمر جهت کاربردی کردن استفاده بهینه از تجهیزات و نیروهای نظامی و انتظامی در منطقه، تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌های صحرایی در دو روستا مستقر بوده و خدمات ارتش به ۵۱ روستا انجام می‌گیرد.

وی از اعزام پتو، چادر، دارو و مواد غذایی از جمله برنج، گوشت قرمز، مرغ، روغن، آب، خرما و نان در کنار استقرار مرکز پخت نان سیار در منطقه خبر داد و گفت: محموله حمایتی قابل توجهی که توسط نیروهای مسلح و بازنشستگان این نهادتهیه شده و فردا به منطقه اعزام می‌شود.

وی هم‌چنین در خصوص امدادرسانی‌های تیپ ۲۵رزمی نیز گفت: این تیپ بر اساس تخصص خود در حال انجام دو فعالیت محسوس و نامحسوس است. وظیفه محسوس آن امدادرسانی و وظیفه نامحسوس آن نیز آماده باش برای احتمال وقوع پس لرزهای دیگر در منطقه است تا در صورت وقوع پس لرزه قابل ملاحظه توسط تیپ پاسخگویی به موقع و با قدرت داشته باشیم.

وی خاطرنشان گرد: اقدامات ارتش و سایر نیروهای امدادی اکنون به صورت مدیریت بحران و کنترل بحران و برآورد خسارات بوده و وظیفه اصلی بازسازی منطقه و نوسازی منازل تخریب شده پس از ثبات منطقه بر عهده دولت است.

در ادامه دکتر محسنی، رئیس بیمارستان امام علی(ع) تبریز نیز اظهار کرد: بر اساس شرح وظایف تعریف شده، بیمارستان ارتش تبریز شامل بخش درمان، امنیت و طب رزم است. اولین اقدام این بیمارستان در زلزله خوی نیز انتقال خدمات بهداشت، امداد و درمان به منطقه بود.

وی افزود: در ابتدا به دلیل  وجود مشکلاتی در بیمارستان‌های منطقه، در بیمارستان امام خمینی(ره) خوی بیمارستان صحرایی مستقر شد که شامل کانکس و چادر بستری و اتاق عمل سیار بود.

وی هم‌چنین از مراجعه نیروهای بهداشت و درمان به مناطق اسکان اضطراری و بیماری یابی در محل خبر داد وافزود: حمایت‌های روحی روانی نیز توسط نیروهای درمانی در منطقه انجام می‌گیرد و در صورت ضرورت بیماران به بیمارستان اعزام می‌شوند.

انتهای پیام 


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا