تصمیم کم‌سابقه دولت برای بازار خودرو



دوشنبه دهم بهمن ماه، برای اقتصاد ایران روزی نسبتا آرام بود، بازارها تلاطم کمتری را تجربه کردند و هیاهوی روزهای گذشته به حداقل رسید. دولت در این روز از طرح ویژه خود به خریداران خودروهای خارجی رونمایی کرد، شرایطی که قیمت خودروهای خارجی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و شرایط خرید خودرو در بازاری متنوع را تسهیل می‌کند که قطعا تاثیر مستقیمی بر بازار خودرو خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، پس از خروج آمریکا از برجام در بهار ۱۳۹۷، دولت وقت به منظور مدیریت هزینه‌های ارزی، واردات بیش از دو هزار قلم کالا را به کشور ممنوع کرد و در میان آنها، خودرو به عنوان یکی از اصلی ترین ممنوعه‌ها قرار گرفت. در ماه‌های گذشته، بحث‌های زیادی درباره آزادسازی دوباره واردات خودرو درگرفت و سرانجام با موافقت دستگاه‌های تصمیم ساز، مجوز واردات اولین گروه از خودروها صادر شد.

تخفیف روز: تعرفه واردات

در شرایطی که اقتصاد ایران آماده می‌شود که پس از چند سال، از نخستین خودروهای وارداتی جدید به کشور استقبال کند، حالا گمرک از کاهش قابل توجه تعرفه واردات این خودروها خبر داده است. بر اساس بخشنامه جدید منتشر شده از سوی گمرک، تعرفه‌های جدید واردات خودروهای مختلف با حجم موتور کمتر از ۱۲۰۰ سی سی تا بیشتر از ۲۰۰۰ سی سی از شش درصد تا ۳۱ درصد تعیین شده که کاهش چشمگیری نسبت به تعرفه های فعلی ۶۰ تا ۹۰ درصدی دارد.

در کنار خودروهای وارداتی، ایران خودرو نیز آماده آغاز دور جدید فروش محصولات خود می‌شود. به دنبال آنکه ایران خودرو ابتدای بهمن ماه، از اجرای بزرگترین طرح پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو، به مناسبت چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب خبر داده بود، این شرکت حالا اعلام کرده است که ثبت‌نام این طرح از پنجشنبه هفته جاری (۱۳ بهمن ماه) با عرضه چهار محصول برای هر سه گروه متقاضیان آغاز می‌شود و تا روز ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد.

در کنار آن، هنوز بحث عرضه خودرو در بورس کالا نیز داغ است. در جدیدترین خبر رییس سازمان بورس درمورد سرنوشت عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: این موضوع جزئیات زیادی دارد اما درحال مذاکره با شورای رقابت هستیم تا دستورالعملی که درحال اماده‌سازی آن هستند طبق کالاهایی باشد که در سال‌های گذشته به آن وارد شدند. محصولاتی مانند پتروشیمی، محصولات فولادی، روغن پایه و …

جهش روز: نفت ایران

همانطور که دولت در ماه‌های گذشته اعلام کرده، میزان درآمد نفتی کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این روند در آینده نزدیک نیز ادامه پیدا خواهد کرد. صادرات نفت خام ایران در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه دسامبر هم به بالاترین سطح در چهار سال گذشته رسید و آنطور که مسوولان اعلام کرده‌اند تا هشت سال آینده ظرفیت تولید به ۵.۷ میلیون بشکه می‌رسد موضوعی که به گفته کارشناسان در صورت تحقق شرایطی می‌تواند امکان پذیر باشد.

در حوزه انرژی، فعلا مصرف گاز به ثبات رسیده اما موج جدید بارندگی می‌تواند به سیلاب دامن بزند. شرکت آب منطقه‌ای تهران نسبت به بارش باران و برف و سیلابی شدن رودخانه‌های استان طی روزهای پیش‌رو هشدار داد و اعلام کرد که تردد و اسکان موقت در اطراف رودخانه‌ها ممنوع و شهروندان باید مراقب باشند.

بانک مرکزی نیز که در روزهای گذشته بسیار پرخبر بود، امروز شرایط آرامی تجربه کرد و در مهم‌ترین خبر این حوزه، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه افزایش کارمزد خدمات بانکی مانند سنوات اخیر در شورای مربوطه بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: از سال آینده ارائه تسهیلات خرد به مردم مجازی خواهد شد.

تلاطم روز: موز

بازارها در سومین روز کاری هفته، شرایط آرام‌تری را تجربه کردند و در این میان قیمت میوه و صیفی جات بالاترین میزان تغییر را داشت. در حالی که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته پیاز در صدر افزایش قیمت بازار میوه و صیفی قرار گرفته بود، اما مشاهدات اخیر حاکی از آن است که حالا موز نوسانات قیمتی بیشتری را تجربه می‌کند.

بازار بورس نیز همچنان قرمز باقی مانده است. شاخص کل بورس امروز (دوشنبه) با ۲۵۰۶ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۵۰۱ واحد کاهش یافت و در رقم ۴۷۹ هزار و ۶۳۹ واحد ایستاد.

امروز بازار لوازم آرایشی نیز یک هشدار جدی را تجربه کرد. یک تولیدکننده محصولات دارویی، بهداشتی و آرایشی با بیان اینکه در حال حاضر واردات به صورت اسمی ممنوع است، اما به صورت قاچاق زیاد وارد می‌شود و بعضا برخی برندها با نام خارجی به صورت زیرپله‌ای تولید می‌شوند که باید از آن جلوگیری شود، گفت: معلوم هم نیست دقیقاً داخل محصولات زیر پله‌ای چه چیزی وجود دارد و فقط اسم برند را یدک می‌کشند؛ بنابراین محصولی که به صورت تقلبی ساخته شده، با یک قیمت گزاف به مصرف‌کننده عرضه می‌شود و مصرف‌کننده هم فکر می‌کند محصول واقعی و اصل است.

انتخاب روز: کالابرگ

در شرایطی که دولت اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی را آغاز کرده، همچنان تاکید دارد که مردم می‌توانند بین این گزینه و یارانه نقدی انتخاب کنند. مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی از افزایش تعداد استان‌های مشمول طرح خبر داد و با بیان اینکه استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است، گفت: با تصمیم دولت و به منظور حمایت از معیشت خانوار ۱۰ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی عرضه می‌شود که افراد می‌توانند به قیمت ثابت و با اعتبار یارانه خود یک ماه زودتر خرید کنند.

کارشناسان برای دولت نیز گزینه‌های انتخابی جدیدی را مطرح می‌کنند. یک کارشناس حوزه کار افزایش پلکانی حقوق و دستمزد را راهکاری موثر در جهت کاهش شکاف طبقاتی دانست و گفت: تصویب افزایش حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی باید به دور از هرگونه تبعیض مزدی باشد.

همچنین یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: مالیات بر عایدی سرمایه منجر به تقویت تولید و سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود اما باید پیوست ضدفساد داشته باشد و از طرف دیگر بخش‌های تولیدی را حمایت کنیم تا از فرار سرمایه‌هایی که به خرید خانه در ترکیه و کانادا اختصاص می‌یابد جلوگیری کنیم.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا