تفاهم ایران و روسیه برای رشت – آستارا کلید خورد/ تکلیف نرخ بلیت هواپیما مشخص شد



مهم‌ترین رویداد حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت، توافق ایران و روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا و پر کردن آخرین حلقه از کریدور شمال – جنوب بود و همچنین تعیین تکلیف نرخ بلیت هواپیما با افزایش ۲۹ درصدی را می‌توان خبر مهم دیگر در این حوزه دانست.

به گزارش ایسنا، هفته‌ای که گذشت حاکی از اخبار خوبی در حوزه حمل‌ونقل و در عین حال تعیین تکلیف بعضی موضوع‌ها بود. با رویکرد دولت سیزدهم در گشایش روابط دیپلماسی، هفته‌ای که گذشت، توافق‌هایی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و سرمایه‌گذاری کشورهای دوست و همسایه صورت گرفت.

توافق هفته: رشت – آستارا

مهم‌ترین خبر این هفته را می‌توان توافق ایران و روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا دانست. بدین‌ترتیب مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی- در دیدارهای جداگانه با الکساندر نواک – معاون نخست وزیر روسیه – و ویتالی ساولیف – وزیر حمل‌ونقل روسیه – اسناد همکاری دو کشور در ساخت راه‌آهن رشت – آستارا را نهایی کردند.

بذرپاش با بیان اینکه توافق‌نامه ایران و روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا اتفاق مهمی در تکمیل زنجیره کریدوری کشور به شمار می‌رود، گفت: راه گذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می‌رود، می‌تواند در بهره‌مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.

تکمیل کریدور شمال- جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی راه‌آهن رشت-آستارا و عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب، ایران بتواند سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری هفته: امارات

بذرپاش همچنین به دعوت رسمی وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی،  در نشست بین‌المللی راه‌آهن خاورمیانه ابوظبی حضور یافت که به گفته او، در این نشست پیرامون صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های ریلی کشورهای منطقه و سرمایه‌گذاری موسسات مالی – اعتباری کشورهای همسایه در پروژه‌های ریلی و بندری ایران توافقات خوبی صورت گرفت.

در این دیدار سهیل المزروعی -وزیر انرژی و زیرساخت امارات– تصریح کرد: تمرکز امارات توسعه روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌خصوص ایران به‌طور ویژه است.  استفاده از کریدور شمال به جنوب از طریق ایران، فرصت مناسبی برای امارات است.

همچنین سید میعاد صالحی – مدیرعامل شرکت راه‌آهن- از دیدار با مدیرعامل شرکت ساخت زیربناهای ریلی امارات خبر داد و گفت: در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات متحده عربی برای دوخطه کردن محورهایی که امارات برای انتقال بارهای بین‌المللی خود از مسیر ایران به آن محورها نیاز دارد نیز صحبت کردم که مورد استقبال طرف اماراتی قرار گرفت.  

تغییر نرخ هفته: بلیت هواپیما

همچنین به‌دنبال درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت، در نهایت مقصود اسعدی سامانی – دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی – اعلام کرد که با تصمیم ستاد تنظیم بازار، قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی به طور میانگین ۲۹ درصد افزایش یافته است.

البته او نسبت به این میزان افزایش اعتراض کرده و گفت که رقم پیشنهادی انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت بوده و این میزان افزایش قیمت، هیچ مشکلی از صنعت را حل نمی‌کند و هیچ ارتقای کیفیت در خدمات نخواهیم داشت.

وعده هفته: تکمیل ۶ ماهه منجیل-رودبار

همچنین با گذشت سال‌ها از بهره‌برداری آزادراه قزوین – رشت، همچنان هشت کیلومتر نهایی پروژه باقی مانده و اما حالا مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آماده‌سازی آزادراه منجیل- رودبار حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۲ خبر داد. وی ابراز امیدواری کرد حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۲ این پروژه برای عبور مردم آماده شود و افزود: با احداث این آزادراه، از حجم بالای ترافیک آزادراه رشت به قزوین کاسته خواهد شد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا