تفکیک از مبدا؛ تنها راه نجات «آرادکوه»/جمع‌آوری مراکز غیرمجاز پسماندسوزی‌ در تهران



معاون مدیرکل و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به جمع‌آوری مراکز غیرمجاز پسماندسوزی در تهران تنها راه نجات سایت پسماند آرادکوه را تفکیک از مبدا درست و اصولی دانست.

علیرضا رحمتی در گفتگو با ایسنا، درباره معضل پسماند شهر تهران اظهار کرد: در ۲۲ منطقه تهران با مشکل پسماندهای پنج‌گانه شامل پسماند عادی، خانگی، صنعتی و واحدهای خدماتی که تفکیک نشده‌اند مواجه هستیم. به عنوان نمونه این پسماندها مشکلاتی را در سایت کهریزک به وجود آورده‌اند.

وی افزود: لازم است یک نظارت عالی بر پسماندهای بیمارستانی تهران صورت بگیرد تا آن‌ها اصولی و دقیق بی‌خطرسازی و تبدیل به پسماند عادی شوند این در حالیست که اکنون این پسماندها همراه با پسماندهای عادی باعث به وجود آوردن تبعات بهداشتی بسیاری خواهند شد.

رحمتی درباره پسماندهای صنعتی و کشاورزی نیز اظهار کرد: آن‌ها نیز از مواردی هستند که محیط زیست باید در کلانشهر تهران بر آن‌ها نظارت داشته باشد. اکنون مسئولان نظارت دارند اما کافی نیست بدین جهت باید با تقویت گشت و پایش‌ها در سطح شهر تهران و با کمک مجموعه آموزش‌، آگاهی و اطلاع‌رسانی‌ در سطح واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی همراه با نظارت بر حسن اجرای قوانین محیط زیستی این موضوع را محقق کنیم.

وی درباره مجموعه دوره‌های آموزشی به واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی تاکید کرد: از سال گذشته که این فرآیند آغاز شد و نزدیک به ۲۰ دوره آموزشی و ارتقای آگاهی‌های زیست‌محیطی برای مجموعه کل بیمارستان‌ها و  واحدهای صنعتی غرب تهران برگزار کردیم. این تعامل، همکاری و افزایش آگاهی باعث بیشتر شدن احساس مسئولیت اجتماعی در آن‌ها نسبت به حل مسائل و مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

معضل پسماند در آرادکوه چه شد؟

رحمتی با اشاره به یک معضل اساسی در موضوع پسماند در سایت آرادکوه توضیح داد: این سایت تنها مقصد پسماندهای پایتخت دیده شده است، به‌طوری‌که تمامی پسماندهای تهران که حدود ۶۰۰۰ تن است جمع‌آوری و در آن سایت دپو می‌شوند.

وی درباره حل مشکل آراد کوه تصریح کرد: ما به دنبال آموزش و فرهنگ‌سازی از صفر تا صد در جهت اصلاح سبک زندگی مردم – که مصرف‌گرایی است- هستیم. این اقدام بدین معنا است که پسماندها از خانه باید تفکیک شود علاوه بر آن زیرساخت‌های لازم باید فراهم شود تا اگر مردم در خانه تفکیک را انجام دادند، شهرداری‌ها پس از تحویل، تمامی پسماندها را درهم جمع نکنند.

رحمتی با اشاره به مفهوم مدیریت سبز گفت: راهکار مدیریت سبز این است که در دستگاه‌های دولتی، سازمان‌ها و نهادهای عمومی و غیردولتی تفکیک جدی، اصولی و از مبدا پسماند انجام شود سپس به سایت پسماند انتقال یابد اما این سازوکار اولیه وجود ندارد و پسماندها تنها پس از جمع‌آوری در سایت پسماند دپو می‌شوند و به‌راحتی امکان تفکیک‌شان وجود ندارد و طبیعتا تبعاتی را مانند انتشار بوی بد شیرابه‌ها در منطقه به دنبال خواهند داشت.

معاون مدیرکل و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران تاکید کرد: برای حل مشکل سایت‌های پسماند مانند کهریزک و آرادکوه باید فرآیند تفکیک از مبدا را به‌صورت اصولی آغاز کنیم البته زمان‌بر است اما راهی جز این نداریم.

پسماندسوزی‌ها را چه کنیم؟

رحمتی درباره پسماندسوزی‌ها که یکی دیگر از معضلات شهر تهران است،تصریح کرد: پسماندسوزها مراکز جمع‌آوری غیرمجاز پسماند هستند. ما در منطقه هرندی به کمک فرمانداری نزدیک به ۳۰ واحد پسماندسوز را پلمب و تخلیه کردیم.

وی درباره پسماندسوزی در منطقه خلازیر گفت: با برنامه ویژه و نظارتی قصد جمع‌آوری پسماندسوزها در این منطقه را نیز داریم.

رحمتی در پایان با اشاره به اینکه تنها با حذف و پلمب یک واحد مشکل حل نخواهد شد چراکه در مکانی دیگر کار خود را دوباره آغاز می‌کند، اظهار کرد: با سازمان مدیریت پسماند در طرح جامع مدیریت پسماند درحال انجام اقدامات لازم برای احداث یک مجموعه شهرک بازیافتی هستیم تا تمامی این واحدها در یک مکان مدیریت شده به تفکیک پسماند بپردازند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا