تقویت دانش قضات از مطالبات اصلی رهبری از قوه قضاییه است



ایسنا/کرمان معاون قضایی قوه قضاییه گفت: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه سال جاری، تقویت دانش قضایی قضات بود که این موضوع در سند تحول قضایی نیز به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفته تا شاهد صدور احکام متقن، مستحکم و غیرمخدوش باشیم.

حجت‌الاسلام صادق رحیمی امروز ۱۲ بهمن ماه در نشست با شورای معاونان دادگستری، قضات دادگاه‌های تجدیدنظر و رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان کرمان با تاکید بر این مطلب که قضات باید تمام تلاش خود برای صدور احکام درست و متقن را به کار گیرند، افزود: قضات باید بر مبنای قوانین جدید و با شناخت کامل موضوع نسبت به صدور احکام اقدام کنند.

وی گفت: انتظار می رود که قضات تجدیدنظر به عنوان یک ملجاء و ماوای حقوقی باشند و نسبت به آموزش و راهنمایی قضات جوان اقدام کنند.

معاون قضایی قوه قضاییه، آغاز دهه فجر و میلاد امام جواد (ع) را گرامی داشت و با اشاره به این مطلب که معاونت قضایی قوه قضاییه ماموریت‌های متنوعی دارد، تاکید کرد: بررسی پرونده‌ها در اجرای ماده ۴۷۷، پرونده های موضوع استیذان، پرونده‌های تعیین تکلیف ماده ۳۷۶، پرونده‌های موضوع سلب حیات، کمیسیون عفو، اداره کل تصفیه امور ورشکستگی و … از جمله ماموریت های این معاونت به شمار می‌رود.

رحیمی افزود: قضات یک مسئولیت شرعی را بر عهده گرفته‌اند و اگر بخواهیم نگاه مادی به کار قضات داشته باشیم، حقوق پرداختی شاید پاسخگوی صدور یک حکم آنها نیز نباشد اما در این رابطه باید توجه داشت که قضاوت یک منصب الهی است و آن را یک شغل نمی‌دانیم.

وی تاکید کرد: درست است که نظام و حکومت باید قاضی را تامین کند اما اینکه نگاه حرفه‌ای و شغلی به منصب قضاوت داشته باشیم، اشتباه است.

معاون قضایی قوه قضاییه یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت و تاکید کرد: ایشان یک انسان الهی و مخلص بود که جز خدا و اخلاص موضوعی را مد نظر نداشت و قضات نیز باید بر مبنای مکتب سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با اخلاص و انگیزه الهی در مسیر اجرای عدالت و احقاق حقوق مظلومان تلاش کنند و در این صورت، قطعا مصداق “خیرالناس” خواهند بود.

رحیمی بر آموزش ضابطان قضایی نیز تاکید کرد و ادامه داد: نظارت قضایی بر دادستان‌ها و دادسراها از سوی نماینده عالی قوه قضاییه در استان‌ها مورد تاکید است و دادستان‌های مرکز استان ها نیز باید بر دادسراهای سراسر استان نظارت قضایی داشته باشند.

وی بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تاکید و تصریح کرد: خط قرمز در کمک به آزادی افراد این است که فردی که وجود او در جامعه موجب سلب امنیت و آرامش مردم می‌شود، مستحق هیچگونه کمک و ارفاق نیست.

معاون قضایی قوه قضاییه تصریح کرد: ریاست کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها باید در ایام پایانی سال جاری، نسبت به بررسی دقیق پرونده‌های مددجویان زندان اقدام کنند تا از ارفاقات و تاسیسات قانونی برای آزادی آنها استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ریاست قوه قضاییه در حوزه رفاهیات قضات و کارکنان پیگیری‌های ویژه‌ای دارند و در این زمینه اقدامات خوبی نیز در دست انجام است.

همچنین رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست سالروز ورود امام راحل به کشور و طلیعه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشت و افزود: بررسی پرونده‌های اعمال ماده ۴۷۷ یک اقدام بسیار وقت‌گیر در دادگستری استان‌ها و در قوه قضاییه است زیرا همواره مردم دنبال آن هستند که اعاده دادرسی به روش های مختلف از جمله اعمال ماده ۴۷۷ را انجام دهند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی ادامه داد: با وجود کمبود نیروی قضایی، امکان تعیین قاضی ویژه برای پرونده های ماده ۴۷۷ وجود ندارد و بار این کار بر دوش قضات دادگاه های تجدید نظر است.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری ایسنا، وی با اشاره به این مطلب که در استان کرمان میانگین ورودی به دادگاه های تجدیدنظر ۱۵۰ پرونده است، ادامه داد:  در استان‌ها بیش از ۹۰ درصد درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷ رد می شود اما این موضوع بار سنگینی به دستگاه قضایی وارد می کند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان بیان کرد: باید بدنه قوه قضاییه در دادسراها و دادگاه ها به نحوی نسبت به صدور حکم اقدام کنند که رای خلاف شرع و قانون در پرونده ها صادر نشود.

وی ضمن بیان این مطلب که در حوزه پرونده های ماده ۴۷۷ باید ساماندهی لازم صورت گیرد، ادامه داد: با ساماندهی این حوزه می توان توان مصروف در این بخش را برای ساماندهی سایر بخش ها از جمله رسیدگی به پرونده های مسن اختصاص داد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا