تقویت نشدن زیرساخت ها از جمله در حوزه انرژی بزرگترین پاشنه آشیل تولید در کشور است



ایسنا/مرکزی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: تقویت نشدن زیرساخت ها از جمله در حوزه انرژی بزرگترین پاشنه آشیل تولید در کشور است.

محمدباقر آقاعلیخانی شامگاه سه شنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۲ در جلسه هم اندیشی بررسی مشکلات گروه صنعتی صفا در سالن جلسات کارخانجات نورد و لوله صفا با اشاره به اینکه قوای سه گانه، نهادهای بازرسی و تشکیلات امنیتی در مسیر رفع موانع تولید پای کار هستند افزود: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب امسال شناسایی و اصلاح قوانین مزاحم در دستور این ستاد است.

وی گفت: دولت معتقد است بر اساس شعار سال تنها راه مهار تورم رشد تولید بوده و در این مسیر چانه زنی با تمام دستگاه ها و نهادها در راستای رفع موانع تولید پیگیری می شود.

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به اینکه دولت به عنوان بزرگترین حامی صنایع، فراهم کردن زیرساخت ها را وظیفه خود می داند افزود: تقویت نشدن زیرساخت ها از جمله در حوزه انرژی بزرگترین پاشنه آشیل تولید در کشور است.

وی با بیان اینکه این ستاد بر اساس ماده های ۶۱ و ۶۹ قانون رفع موانع تولید چالش های تولید را در دو بخش استانی و ملی پیگیری می کند که پرونده هایی مشابه کارخانجات نورد و لوله صفا به دبیرخانه ملی ارجاع می شود افزود: در راستای رفع موانع تولید این واحد صنعتی بزرگ، انتقال پرونده به سطح دبیرخانه ملی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی بررسی و تصویب می شود تا با هم افزایی وزرا و روسای سازمان های ملی چالش های آن بررسی شود و تلاش می شود تمام مشکلات این کارخانه از جمله اختلاف حقوقی با بانک خصوصی، بیمه و گمرک به صورت سه جانبه با حضور سرمایه گذار، دبیرخانه ستاد تسهیل و طرف اختلاف هر بخش به صورت جداگانه بررسی و رفع شود.

آقاعلیخانی با اشاره به اینکه برخی صنایع آوازه ملی دارند و استان مرکزی از جمله استانهایی است که در حوزه صنعت آوازه ملی دارد، گفت:  آیتم هایی متعددی نظیر نزدیکی به پایتخت موجب شکل گیری این منطقه مهم در حوزه صنعت و اقتصاد کشور شده و شهرستان ساوه با دارا بودن افزون بر ۷۰ هزار نیروی کار بیمه شده دارای شاخص های لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه صنعتی بزرگ است و شاخص های توسعه ای ساوه به اندازه بسیاری از استان های کشور است.

وی با بیان اینکه دولت وظایفی دارد که زیرساخت هایی را فراهم کند تا رشد تولید حتی با وجود محدودیت در زیرساخت ها محقق شود، اظهار کرد: پاشنه آشیل کشور در حوزه اقتصادی است و نامگذاری سال‌ها بر مبنای تولید و اقتصاد براساس مطالعات و بررسی های دقیق صورت می‌گیرد تا به گفتمان غالب کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه موانع بانکی و کمبود نقدینگی از جمله مشکلات حوزه صنعت است و باید به سمت تصمیمات بزرگ برای رفع این موانع حرکت کنیم، تصریح کرد: رفع مشکلات گروه صنعتی صفا در حوزه بانکی، بیمه ای،  مالیاتی و … که نیازمند طرح در سطح کلان کشور است را در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور مطرح و برای برون رفت از آن تصمیم گیری خواهیم کرد

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در ادامه گفت: فضای اقتصادی و تکنولوژی دنیا به شدت در حال تغییر است و ایجاد سرمایه گذاری جدید مشکلات خاص خود را دارد بنابراین باید از سرمایه گذاری های موجود حمایت کرد و اجازه نداد این میزان سرمایه گذاری شکل گرفته با چالش مواجه شود بویژه اینکه ایجاد مجدد چنین واحدهای عظیم صنعتی و تولیدی دشوار و حتی غیرممکن است.

وی با تاکید بر اینکه قوانین دست و پاگیر و برخی دستورالعمل ها از دیگر موانع پیش روی تولید است، گفت: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قوانین مزاحم تولید شناسایی و به مجلس معرفی خواهد شد تا بتوان از آن عبور کرد.

وی تصریح کرد: با افزایش تولید ناخالص ملی علاوه بر رشد تولید بستر مهار تورم فراهم خواهد شد و ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید با سیاستگذاری و تصمیم سازی به دنبال تحقق شعار سال است.

به گزارش ایسنا، معاون استاندار و فرماندار ویژه ساوه نیز گفت: در واحدهای صنعتی این شهرستان به واسطه استعدادهای صنعتی موجود، حدود ۷۰ هزار نفر مشغول بکار هستند که اگر واحدهای تولیدی آنها با چالش مواجه شوند منطقه دچار تبعات اجتماعی و گاها امنیتی می شود.

مهدی الیاسی افزود: به همین دلیل توجه جدی به رفع موانع تولید در واحدهای صنعتی با هدف حفظ و پویایی اشتغال و جلوگیری از آسیب های اجتماعی آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه کوچکترین مانع در مسیر تولید موجب بروز آسیب جدی در بخش اشتغال و اقتصاد خواهد شد، افزود: افزایش اشتغال و پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در گرو حفظ اشتغال و پویایی صنایع مستقر در قطب صنعت کشور است که بزرگترین شهر صنعتی کشور را در خود جای داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه ارائه خدمات روزنامه رسمی به گروه صنعتی صفا مسدود شده است افزود: این چالش که بر اثر نامه یک بانک خصوصی اتفاق افتاده منجر به عدم تغییرات ثبتی در شرکت و مانعی برای تداوم فعالیت آن شده است.

علی جودکی گفت: همچنین بانک مرکزی طی نامه ای ارائه تمام خدمات بانکی به این شرکت را به دلیل اختلاف حقوقی با یک بانک خصوصی ممنوع اعلام کرده که در نتیجه آن مشکلات گمرکی، مالیاتی و عدم امکان صدور کارت بازرگانی برای آن ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کالاهای تولیدی این شرکت در طرح های عمرانی ملی دولتی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از تولید کنندگان اصلی در حوزه های مختلف از جمله لوله است گفت: با توجه به این مشکلات، شرکت در واردات مواد اولیه به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک با مشکل مواجه شده است.

جودکی گفت: با همکاری بین بخشی در استان مرکزی برخی مشکلات این شرکت در حد توان در سطح استان مرتفع شده اما رفع تمامی آنها به منظور رونق تولید نیازمند مشارکت، همفکری و هم افزایی دستگاه ها در سطح ملی است.

مدیرعامل گروه صنتعی صفا نیز گفت: به واسطه اخذ حدود هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات از یک بانک خصوصی در سال ۱۳۸۰ و بروز اختلاف حقوقی و مالی با آن بانک تمام حساب های این شهر از سال ۱۳۹۳ تاکنون مسدود شده است.

محمد رستمی صفا اظهار کرد: هرچند هم اکنون پس از بررسی های اسناد مالی از سوی نهادهای قضایی، علاوه بر پرداخت اقساط و جرایم در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۷۰ میلیارد ریال نیز بستانکار شناخته شده ایم اما حساب های شرکت رفع مسدودی نشده است.

وی گفت: این شرکت که در نقاط مختلف کشور دارای واحدهای دیگری نیز هست هم اکنون ماهانه حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال حقوق و مزایا به کارکنان خود پرداخت می کند که انسداد حساب های بانکی به چالشی بزرگ برای ما تبدیل شده است.

رستمی صفا گفت: در کنار مشکلات بانکی، چالش های مالیاتی و بیمه ای دیگر موانع پیش روی این شرکت برای ادامه مسیر است که انتظار می رود با کارگشایی ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید انتظارات مورد نظر ما طبق قانون رسیدگی و مرتفع شود.

وی همچنین به مزیت های تولیدی کارخانجات نورد و لوله صفا با تولید ۱۰۰ هزار تن لوله در ساوه اشاره کرد و گفت: لوله های آبرسانی از دریای عمان به استان اصفهان در این واحد که بزرگترین کارخانه تولید لوله در دنیاست تولید می‌شود.

رستمی صفا با بیان اینکه در مرحله اول این طرح ۱۰۰ هزار تن لوله تولید می‌شود، اظهار کرد: ۳۰ درصد از این میزان لوله ساخته و راهی اصفهان شده و تا کمتر از ۶ ماه آینده مابقی لوله‌ها ساخته و برای انتقال آب راهی اصفهان شده و به مرور، معاهدات بعدی منعقد و لوله‌ها به میزان یک میلیون تن ساخته می‌شود.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا