تمام آنچه در مورد مشاور مالیاتی باید بدانید؛ از تعریف جایگاه شغلی تا هزینه انجام آن


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر تاکنون کسب و کاری داشته داشته‌اید، یا قصد راه اندازی آن را دارید، بی‌شک با مواردی مانند مالیات، مشاور مالیاتی و شرکت‌های مالیاتی آشنایی دارید. در گذشته، مالیات قوانین خاص و دقیقی نداشت و بسیار ساده بود. اما امروزه، قوانین و پیچیدگی‌های مالیاتی بسیار گسترش یافته و نظام مالیاتی به وجود آمده است. این گسترش نظام مالیاتی، سبب افزایش میزان بخشنامه‌ها، قوانین مختلف و تفسیرهای متفاوت را به همراه داشته است. برخی گمان می‌کنند که مشاور مالیاتی، همان حسابدارهای شرکت هستند در حالی که این دو تفاوت‌های عمده و تخصص‌های متفاوتی دارند.

منظور از مشاوره مالیاتی چیست؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبین مشاغل و کسب و کارها، امور مالیاتی هستند. مالیات و امور مربوط به آن، دارای پیچیدگی‌های زیادی است. صاحبین مشاغل در گذشته، خودشان قوانین مالیاتی را به دلیل ساده بودن، یاد می‌گرفتند و با ترفندها و روش‌های مختلف، امور مالیاتی خود را اداره می‌کردند.

تمام آنچه در مورد مشاور مالیاتی باید بدانید؛ از تعریف جایگاه شغلی تا هزینه انجام آن

اما امروزه با تخصصی شدن کلیه مشاغل و به طبع تخصصی شدن امور مالیاتی و قوانین مربوط به آن‌ها، افراد مدیر کسب و کار و سایر مدیران، زمان یادگیری کلیه این قوانین را ندارند. به دلیل همین مواردی که ذکر شد، رشته‌ای دانشگاهی و شغلی به نام مشاور مالیاتی ایجاد شد تا به کسانی که به مشاوره مالیاتی نیاز دارند، یاری رسانند.

برخی افراد گمان می‌کنند که با گرفتن مشاور مالیاتی تنها می‌توان کمی مالیات را کاهش داد. اما به هیچ وجه اینگونه نیست. گاهی اوقات، شرکت شما، به دلیل قوانین متعدد و تفاسیر مختلفی که از این قوانین می‌شود، متحمل پرداخت مالیاتی می‌شود که اصولا شامل شرکت شما نبوده است. در این شرایط، مشاوران مالیاتی، راه نجات بسیاری از شرکت‌ها از شرایط بحرانی بوده‌اند.

تفاوت مشاور مالیاتی با حسابدار چیست؟

بین حسابدار و مشاور مالیاتی، تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. حسابدار در واقع وظایفی مانند آماده سازی اظهارات سود و زیان به نمایندگی از کسب و کار، تجزیه و تحلیل بودجه، ارائه راه حل‌هایی برای صرفه جویی در هزینه‌ها و کمک به بودجه بندی را بر عهده دارد.

تمام آنچه در مورد مشاور مالیاتی باید بدانید؛ از تعریف جایگاه شغلی تا هزینه انجام آن

در حالی که مشاور مالیاتی، علاوه بر لزوم داشتن دانش و تخصص در حوزه‌های مختلف مالی و حسابداری مالیاتی، به کلیه‌ی قوانین حقوقی مالیات مسلط است. مشاور مالیاتی در واقع به شرکت و اداره‌ای که با آن همکاری می‌کند، در زمینه‌های مختلفی مانند چگونگی کاهش هزینه‌های شرکت، چگونگی افزایش سود، چگونگی مدیریت منابع، مشاوره می‌دهد تا مالیاتی که به آن شرکت تعلق می‌گیرد را مدیریت و کاهش دهد. مشاور مالیاتی وظیقه ارزیابی ترازنامه‌های شرکت و کسب و کارها را دارد تا مالیات آن‌ها را طبق قوانین، به حداقل برساند.

چه زمانی به مشاور مالیاتی مراجعه کنم؟

اصولا اگر بخواهید یک کسب و کار موفق و گسترده راه اندازی کنید، بهتر است که از همان ابتدا با یک مشاور مالیاتی همکاری کنید. مشاوران مالیاتی، در واقع می‌توانند فعالیت‌ها، افزایش سود و کاهش ضرر و در برخی مواقع، جلوگیری از جریمه‌ها را انجام دهند.

 در نهایت با همکاری با این متخصصین و داشتن آن‌ها در کنار خود، دیگر لازم نیست نگران هیچ خرید و فروش و فعالیت مالی باشد. چراکه مشاور مالیاتی با همه قوانین مالیاتی آشنایی دارد و می‌توانید از او راهنمایی بگیرید تا متحمل جریمه یا مالیات‌های سرسام آور نشوید.

بنابراین، هنگام شروع یک کار جدید، بیشتر از هر زمانی، نیاز به مشاور مالیاتی حس می‌شود.

تمام آنچه در مورد مشاور مالیاتی باید بدانید؛ از تعریف جایگاه شغلی تا هزینه انجام آن

 البته هر زمان که به مشاور مالیاتی مراجعه کنید، می‌توانید از دانش او استفاده کنید و مالیات‌های مختلفی که به کسب و کار شما تعلق گرفته را کاهش دهید و مالیات‌های بعدی را نیز مدیریت کنید. علاوه بر این موارد، می‌توانید از مشاور مالیاتی، تنها برای یک مسئله که با آن مواجه شده‌اید، راهنمایی و مشاوره بگیرید. یا به عنوان مثال می‌توانید تنها برای انجام قراردادها و صورت‌های مالی از آن‌ها مشاوره بگیرید.

در هر صورت، ما در حال زندگی در عصر تخصصی شدن هستیم و بهتر است که به جای هدر دادن زمان و انرژی، امور مختلف را به متخصصان آن‌ بسپاریم و خودمان روی تخصصی که داریم تمرکز کنیم و زمان و انرژی خود را صرف آن کنیم.

مزایای استفاده از مشاوره مالیاتی چیست؟

از ابتدای مطلب تاکنون، با مشاور مالی و وظایف مختلف آن تقریبا آشنا شدیم. اگر بخواهیم به صورت دقیق بررسی کنیم که با استفاده و همکاری با مشاوران مالیاتی، می‌توان از چه مزایایی بهره برد را در این قسمت شرح می‌دهیم. مزیت اول این است که فردی را در کنار خود خواهید داشت که به کلیه‌ی قوانین مالیاتی مختلف مسلط است که می‌توانید برای مدیریت کردن مالیات شرکت خود، با او مشورت کنید.

مزیت دوم این است که مشاور مالیاتی می‌تواند در مدیریت منابع، اقتصاد، حسابداری و حسابرسی شرکت و صورت‌های مختلف مالی، اطلاعات داشته باشد و قوانین آن‌ها را بداند. اینگونه هیچوقت فعالیت غیرمجازی که ممکن است برای شرکت یا کسب و کار بحران مالی یا قانونی ایجاد کند، انجام نمی‌شود.

 مزیت دیگر این است که دیگر لازم نیست خود را درگیر قوانینی مانند مالیات‌های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، قانون کار و تامین اجتماعی، بودجه و… شوید. می‌توانید تمرکز خود را روی تخصص و شغل خود بگذارید و این امور را به فردی که در آن‌‌ها خبره است، بسپارید.

هزینه مشاوره مالیاتی چقدر است؟

هزینه مشاوره مالیاتی، بستگی به موارد مختلفی دارد که با در نظر گرفتن کلیه آن‌ها، این هزینه تعیین می‌شود. مواردی مانند نحوه گرفتن مشاوره، اولین مورد تعیین کننده است. مشاوره تلفنی، حضوری و استخدام یا قرارداد همکاری کوتاه مدت، انواع مختلف گرفتن مشاوره مالیاتی هستند که هر کدام نرخ متفاوتی دارند.

 مورد بعدی که میزان هزینه را تعیین می‌کند، میزان اهمیت امور مالیاتی شرکت شما، یا پرونده مالیاتی است که در مورد آن‌ها قصد گرفتن مشاوره و راه حل را دارید. طبیعتا پرونده‌های بزرگ‌تر، امور حیاتی و بحرانی که نیاز به دقت و تلاش زیاد مشاور دارند، هزینه بالاتری دارند. مورد بعدی که در تعیین میزان هزینه مشاوره مالیاتی نقش دارد، تخصص و تجربه مشاور است.

کارمنتو در مشاوره مالیاتی چه کمکی به ما می کند؟

کارمنتو، مجموعه مشاوره در زمنیه‌های مختلف کسب و کار است. این مجموعه از سال ۱۳۹۷ تاکنون در حال فعالیت است و دارای متخصصان مشاوره در زمینه‌هایی مانند مالی و مالیاتی، بیمه، قانون کار، سرمایه گذاری، تجارت و بازرگانی و… است. اگر قصد راه اندازی کسب و کار را دارید، یا در شغل خود با مسائل مالیاتی برخورد کرده‌اید، می‌توانید از مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو استفاده کنید. از این مجموعه می‌توانید به شکل‌های مختلف تلفنی و… مشاوره بگیرید.

سخن پایانی

با گسترش کشورها و کسب‌ و کارها، قوانین مالیاتی نیز برای پاسخگویی به این تنوع ایجاد شدند. تا حدی که امروزه قوانین بسیار زیادی در زمینه مالیات وجود دارد و نظام‌های مالیاتی به وجود آمده‌اند. همچنین با گذشت زمان، کلیه مشاغل نیز تخصصی‌تر شده‌اند. برای کسب و کارهای مختلف، داشتن مشاور مالیاتی، که به کلیه قوانین نظام مالیاتی مسلط است، بیش از پیش نیاز است. مشاوران مالیاتی علاوه بر این، می‌توانند در مدیریت منابع، اظهارنامه‌های مالیاتی، حسابرسی و… به شما مشاوره بدهند. فعالیت مشاوران مالیاتی، با حسابدارها متفاوت است و هرکدام نقش متفاوتی در سازمان‌ها دارند. از مشاور مالیاتی را می‌توانید هنگام راه اندازی یک کسب و کار جدید، یا هنگام  مواجهه با مشکلات و پرونده‌های مالیاتی، مشاوره بگیرید. هزینه مشاوره نیز با توجه به عواملی مانند بزرگی پرونده، نوع مشاوره دریافتی و همچنین تجربه و تخصص مشاور، تعیین می‌شود.

 



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا