توان نیروگاه‌ها برای مقابله با تابستان افزایش یافت



برای مقابله با ناترازی تولید و مصرف برق، وزارت نیرو برنامه افزایش ۷۰۵۴ مگاوات به توان تولید برق کشور در حوزه حرارتی و تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا، مجموع نیروگاه‌های احداث شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۱۶ هزار و ۱۶ مگاوات بوده که ۱۲ هزار و ۹۴۶ مگاوات آن نیروگاه حرارتی بوده و در طول هشت سال، سالیانه به طور متوسط ۱۶۱۸ مگاوات نیروگاه حرارتی احداث شده است.

میزان کمبود نیروی برق در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار مگاوات بود اما با توجه به رشد بار، پیش‌بینی می‌شد این ناترازی در تابستان سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۰ هزار مگاوات یعنی ۲۸ درصد تقاضای بار افزایش یابد که تهدید بزرگی برای کشور محسوب می‌شد. برنامه وزارت نیرو برای احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی، صنایع و تجدیدپذیر و بهینه‌سازی و مدیریت مصرف برق با مشارکت مؤثر مردم و مشترکان برای دوره چهار ساله تدوین و بلافاصله اجرای آن آغاز شد که در سال اول باعث گذر موفق از پیک بار سال ۱۴۰۱ بدون هرگونه خاموشی شد.

اضافه شدن ۷۰۵۴ مگاوات به توان تولیدی کشور که در حوزه نیروگاه‌های حرارتی شامل احداث ۵۱۹۶ مگاوات نیروگاه‌ سیکل ترکیبی و گازی، ارتقای توان تولیدی واحدهای موجود نیروگاهی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به میزان ۱۴۰۰ مگاوات و احداث ۲۶۸ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده و خودتأمین کوچک از نتایج برخی از این اقدامات در حوزه افزایش ظرفیت نیروگاهی است.

 از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در مجموع ۶۸۶۴ مگاوات به توان تولیدی نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه شده که بیش از چهار برابر متوسط افزایش سالیانه احداث نیروگاه‌های حرارتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است و مابقی نیز مربوط به دیگر منابع تولید برق در کشور بوده است. رکورد به مدار آوردن ۸ واحد بخار بخش سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۳۱۶ مگاوات در کشور در سال ۱۴۰۱ سالیانه ۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

امسال خاموشی نداریم

مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق – در خصوص وضعیت تامین برق در سال جاری و احتمال انتشار جداول خاموشی، به ایسنا گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای امسال هیچگونه جداول خاموشی برنامه ریزی شده را منتشر نخواهیم کرد و امیدواریم تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کنیم.

وی با اشاره به میزان ناترازی صنعت برق گفت: ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد و باید تلاش کنیم نیروگاه‌های جدیدی را وارد مدار کنیم که کمک مردم نیز می‌تواند این ناترازی‌ها را به حداقل برساند. میزان تقاضا در سه سناریو مورد بررسی قرار گرفته، بیشترین میزان مصرف ۷۳ هزار مگاوات تخمین زده شده است که تلاش ما این است که بتوانیم این میزان را جبران کنیم.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی که در سال گذشته ثبت شده بود ۵۸۰ هزار واحد صنعتی مشمول طرح مدیریت مصرف نشدند و تنها ۴۰ هزار واحد صنعتی مشمول این طرح بودند که امسال نیز مانند سال گذشته می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، گفت: سال گذشته ۱۵ درصد انرژی بیشتری را به صنایع اختصاص دادیم و شاهد افزایش تولید در بخش صنعت به ویژه فولاد بودیم.

تنظیم ۱۴۰ برنامه برای گذر از پیک تابستان

وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف برق گفت: ۱۴۰ برنامه را در این راستا تنظیم کرده‌ایم که سه محور اصلی توسعه و تولید ظرفیت نیروگاهی، تعمیرات نیروگاهی و مدیریت مصرف برای آن تعریف شده است.

در این میان در سال جاری تشویق سراسری مشترکان صنعت برق در دستور کار وزارت نیرو نیز قرار گرفت، در سال گذشته این طرح تنها برای مشترکانی که مصرف زیر الگو داشتند اجرایی شد که کاهش چهار درصدی مصرف برق را به دنبال داشت و ۱۳۵۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به مشترکان پرداخت شد. ۴۰ درصد مشترکان مشمول اجرای این طرح شدند و بیش از هشت میلیون مشترک قبض رایگان دریافت کردند و یا حتی برخی از مشترکان دو تا سه نوبت بستانکار شدند.

در سال جاری اقدامات وسیع‌تری برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد، بطوریکه همه مشترکان مشمول این طرح خواهند شد. میزان محاسبه پاداش کاهش مصرف اینگونه است که هر مشترک به میزانی که مصرف خود را کاهش می‌دهد، مشمول پاداش می‌شود. سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان و امسال به ازای هر کیلووات ساعت ۲۰۰۰ تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت می‌شود. این موضوع بدان معنا است که میزان پرداخت پاداش خوش مصرفی ۲۰ برابر افزایش یافته است.

اما در مناطق گرمسیری چنانچه یک کولر گازی خاموش شود، مشترک مشمول یک میلیون تومان پاداش کاهش مصرف خواهد شد، استان‌های مشهد، تهران، آذربایجان‌ها و فارس جزو مناطق عادی هستند که الگوی مصرف در این مناطق ۳۰۰ کیلووات ساعت است و اگر در این مناطق دور کولر آبی از تند به کند تغییر کند پاداشی معادل ۱۵۰ هزار تومان به مشترکان پرداخت خواهد شد.

طبق برآوردهای صورت گرفته با اجرای این طرح شاهد پنج درصد کاهش مصرف خواهیم بود. سال گذشته حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت شد که پیش بینی می‌شود این رقم امسال دو تا سه برابر افزایش یابد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا