تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهش یافت


بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه و ماهانه در اردیبهشت ماه سال جاری در مقایسه به بازه زمانی مشابه خود کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود با عنوان شاخص قیمت مصرف کننده در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، اعلام کرد که منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در اردیبهشت ماه ١۴٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۵۴,۶ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۵۴.۶ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ١۴٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند. تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه ١۴٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ٠,٩ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهش یافت

کاهش تورم ماهانه در دومین ماه سال

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل بوده و در اردیبهشت ماه ١۴٠٢ تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢,٨ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ٢.۶ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٨ درصد بوده است.

تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهش یافت

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن بوده در اردیبهشت ماه ١۴٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴٩,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,۵ واحد درصد افزایش یافته است.

تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهش یافت

در جدول زیر می‌توانید شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور بر حسب بخش‌های اصلی و و برخی گروه‌ها و طبقات کالایی را در اردیبهشت ماه سال جاری مشاهده کنید.

تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهش یافت

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا