توصیه مقام‌های آمریکایی به اوکراین: در حالت دفاعی بمانید


در حالی که اوکراینی‌ها روز شنبه ۲۱ ژانویه، در مراسم یادبود وزیر کشور و شش نفر از معاونان او که چند روز پیش در سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شدند، شرکت کردند، وزارت دفاع روسیه از برگزاری یک مانور آموزشی برای «دفع حمله‌های هوایی علیه مراکز صنعتی و اداری» در اطراف مسکو خبر داده است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، یک مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز متحدان کی‌یف را ترغیب کرد که هرچه سریع‌تر درباره تقویت حمایت نظامی خود از اوکراین تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که کشورهای عضو ناتو درباره زمان و نحوه ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین در حال رایزنی‌اند و یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز به کی‌یف توصیه کرده است تا رسیدن تسلیحات آمریکایی و تکمیل مراحل آموزشی، از انجام حمله عمده علیه نیروهای روسیه خودداری کند.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد که ایالات متحده فعلا و در زمانی که بحبوحه اختلاف با برلین بر سر ارائه تانک‌های «لئوپارد» به اوکراین جریان دارد، قصد ندارد تانک‌های «آبرامز» آمریکایی را به اوکراین بدهد. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، که اخیرا بسته جدید دو و نیم میلیارد دلاری تسلیحاتی به اوکراین را تصویب کرد، در پاسخ به این سوال که آیا از قصد لهستان برای ارسال تانک‌های آلمانی «لئوپارد» حمایت می‌کند یا خیر، گفت: «اوکراین تمامی کمک‌های لازم را دریافت خواهد کرد.» 

ایالات متحده همچنین روز پنجشنبه اعلام کرده بود که صدها خودرو زرهی را نیز به اوکراین می‌فرستد. 

مقام‌های ایالات متحده می‌گویند که اگر اوکراینی‌ها تجهیزات و آموزش استفاده از تسلیحات جدید را فرا گرفته و استفاده کنند، حمله موفق‌تری خواهند داشت.

برلین می‌گوید صدور مجدد تانک‌های آلمانی لئوپارد که در اختیار دیگر کشورهای اروپایی است به اوکراین، باید مورد تایید همه کشورهای ناتو قرار گیرد. 

آلمان در ۱۱ ماهی که از تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد، یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات در اوکراین بوده است، اما اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، به‌دلیل تردیدهایی که در برداشتن هر گام جدید در این مسیر دارد، دیگر کشورها را دچار سردرگمی کرده است. 

محافظه‌کاری آلمان که اکنون با تردیدهای برلین بر سر تانک‌های لئوپارد-۲ بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است، چنان که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است، تا حدودی در فرهنگ سیاسی احتیاط نظامی مربوط به پس از جنگ جهانی دوم ریشه دارد. مضاف بر اینکه برلین نگران تشدید احتمالی جنگ اوکراین نیز است. 

روز جمعه، آلمان در اقدامی که به‌عنوان موافقت با تحویل تانک‌ها به اوکراین تعبیر شد، دستور بررسی ذخائر تانک‌های لئوپارد را صادر کرد. با این حال، هنوز هیچ تعهدی مبنی بر ارائه آن‌ها وجود ندارد، اما وزیر دفاع آلمان نظر برخی کشورها را رد کرده است که گفته‌اند برلین مانعی بر سر راه تحویل تسلیحات به اوکراین است. 

برلین قبلا نیز همین مسیر را در مورد ارائه تجهیزات جنگی دیگر به اوکراین طی کرده بود و ناظران می‌گویند این الگویی در رفتار آلمان است. 

آلمان چند هفته پیش در اوایل ماه ژانویه، در بیانیه‌ای مشترک با آمریکا، اعلام کرد که ۴۰ نفربر زرهری «ماردر» را به اوکراین می‌فرستد. آمریکا نیز وعده داده بود که ۵۰ نفربر زرهی «بردلی» را به اوکراین خواهد داد. 

این اعلام برلین بعد از ماه‌ها تلاش و مذاکره برای راضی کردن مقام‌های آلمانی صورت گرفت. 

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا