توقف بسته میلیاردی مقابله با عواقب کرونا پشت درهای بسته پارلمان اروپا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، “اس ار اف” سوئیس در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا می خواهد با بسته مالی میلیاردی که اخیرا بعد از ماراتن مذاکراتی سخت در بروکسل سران اتحادیه اروپا درباره آن به توافق دست یافتند با رکود اقتصادی تاریخی که این اتحادیه در آن گرفتار شده است مقابله کند.

این بسته میلیاردی بالغ بر 750 میلیارد یورو است و علاوه بر آن 1074 میلیارد یورو هم برای بودجه هفت سال آینده این اتحادیه در نظر گرفته شده است.

این بودجه به تصویب پارلمان اروپا نیاز دارد. رئیس شورای اروپایی برای اینکه موافقت برخی کشورهای مخالف با طرح میلیاردی کمیسیون اروپا را به دست آورد در آخرین دقایق مذاکرات اخیر تغییراتی را در آن ایجاد کرد و و به عنوان مثال تخفیف های بودجه ای بیشتر برای کشورهایی مانند اتریش و دانمارک و همچنین پرداخت های ویژه اضافی را برای آن ها مد نظر قرار داد که این تغییرات با مخالفت پارلمان اروپا روبرو شده است.

همچنین تغییراتی در بودجه برای بعضی بخش ها در نظر گرفته شده که این تغییرات هم به مذاق پارلمان اروپا خوش نیامده است.

منفرد وبر، رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمان اروپا ( فراکسیون حزب مردم اروپا) در این باره گفته است : ما در حال حاضر آماده نیستیم این قرص تلخ را ببلعیم. دیگر فراکسیون های بزرگ پارلمان اروپا هم نظرات مشابهی داشته اند.

رئیس شورای اروپایی و رئیس کمیسیون اروپا از نتیجه نشست اخیر سران اروپا در این باره در پارلمان این اتحادیه دفاع کرده اند.

در قطعنامه ای که فراکسیون های بزرگ پارلمان اروپا در قالب مذاکراتی درباره آن به توافق رسیدند خواسته های پارلمان این گونه تدوین شده است که: باید هزینه های بیشتر برای تحقیقات، بخش بهداشت و درمان، برنامه دانشجویی موسوم به اراسموس و صندوقی برای تحولی درست به سمت یک اقتصاد دوستدار آب و هوا شکل گیرد.

علاوه بر این پارلمان اروپا بر این باور است که یک ساز و کار قوی تر برای پایبندی به حاکمیت قانون که با آن بتوان برای کشورهایی مانند مجارستان و لهستان در صورت محدود کردن سیستم قضائی، رسانه و دموکراسی کاهش کمک های مالی از طرف بروکسل را مد نظر قرار داد لازم است.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار برنامه زمانی مشخص برای اعمال و معرفی منابع مالی جدید برای این منظور شدند.

تصمیم گیری درباره تغییرات درخواست شده از طرف پارلمان اروپا احتمالا در ماه سپتامبر آغاز خواهد شد. بودجه های در نظر گرفته شده برای سال های 2021 تا 2027 باید تا اول ژانویه سال آینده به مرحله اجرا درآید. اولین پرداخت از صندوق مالی اروپا برای مقابله با عواقب اقتصادی کرونا هم باید در طول سال آینده به مرحله اجرا درآید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا