تولید بیش از ۳۳ هزار تن انواع گیاهان دارویی در خوزستان


ایسنا/خوزستان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار تن انواع گیاهان دارویی از مزارع استان برداشت شد.

محمد حسنی نسب اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار و ۷۰۰ تن انواع گیاهان دارویی از سطح ۲ هزار و ۲۷ هکتار از مزارع استان برداشت شد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل ۸ درصد افزایش داشته است، افزود: با توجه به رشد در سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان تولید این گیاهان نیز نسبت به سال‌های قبل ۱۴درصد افزایش داشته است.

حسنی نسب همچنین با بیان اینکه این میزان سطح و تولید در استان خوزستان تاکنون بی سابقه بوده است، تصریح کرد: استان خوزستان در سال ۱۴۰۰ رتبه دوم تولید گیاهان دارویی کشور را به خود اختصاص داد و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ پس از نهایی شدن آمارنامه، خوزستان همچنان پیشتاز تولید گیاهان دارویی در کشور باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشت و تولید گیاهان دارویی در سطح ۲۵ شهرستان استان در حال انجام است که از جمله مهمترین این شهرستان‌ها می‌توان به شهرستان دزفول، دزپارت، اندیکا، شوشتر، حمیدیه، ایذه، رامهرمز، گتوند و شوش اشاره کرد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام جهاد کشاورزی خوزستان، وی به مهمترین گیاهان دارویی تولیدی در استان اشاره و بیان کرد: نعناع، نعناع فلفلی، گل گاوزبان، سیاهدانه، گشنیز، شوید، رازیانه، رزماری، چای ترش، ماریتیغال و آلوئه ورا از جمله مهمترین گیاهان دارویی کشت شده در استان محسوب می‌شوند.

حسنی نسب ادامه داد: محصولاتی همچون مورینگا، استویا، سالویا، بادرنجبویه، اسطوخودوس، ختمی، زیره سبز و زعفران نیز از جمله گیاهان دارویی محسوب می‌شوند که این گیاهان در استان در حال توسعه هستند.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی خوزستان طی یک سال گذشته اقدام به توزیع بذور رایگان، یارانه‌ای و احداث پایلوت‌های توسعه گیاهان دارویی مختلف از محل طرح‌های ملی و استانی و پروژه جهش تولید دیمزارها کرده است، اظهار کرد: عمده گیاهان دارویی از جمله سیاهدانه، رازیانه، چیا، گل گاوزبان، پنیرک، کدو طبی، چای ترش ماریتیغال، مریم گلی، ختمی، گلرنگ، رزماری، آویشن، بابونه و زیره سبز تحت حمایت بوده‌اند.

حسنی نسب گفت: در سال جاری نیز حمایت‌های لازم از متقاضیان کشت و تولید گیاهان دارویی از طریق تامین بذر و نهاده‌های یارانه‌ای، آموزش و کشاورزی قراردادی انجام خواهد شد.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا