تولید کتابهای درسی دانش‌آموزان/شرط اصلاح سفارش کتب میان پایه‌ها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۴۶ میلیون کتاب در ۹۹۴ عنوان درسی برای ۱۵ میلیون دانش آموز در سطح کشور تولید شده است. در این راستا، فرایند آماده سازی هنری، چاپ و صحافی کتاب‌های درسی از شهریور سال گذشته آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، حسن ملکی در وبینار کارگروه برنامه ریزی ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی با استان‌ها گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۴۶ میلیون کتاب در ۹۹۴ عنوان درسی برای ۱۵ میلیون دانش آموز در سطح کشور تولید شده است. در این راستا، فرایند آماده سازی هنری، چاپ و صحافی کتاب‌های درسی از شهریور سال گذشته آغاز شده است و توزیع کتاب‌های درسی از چاپخانه به استان‌ها از اواسط آذر ماه سال گذشته شروع و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این فرایند شامل بازبینی محتوای کتاب‌های درسی، اعمال تغییرات ضروری و مورد نیاز، آماده سازی هنری، چاپ و صحافی و توزیع کتب درسی بود که با همت شبانه روزی مدیران، چاپخانه‌ها و همکاران استان‌ها تاکنون انجام شده است البته تمام تلاش ما این بوده که توزیع کتاب درسی بین دانش آموزان در اقصی نقاط کشور با کمترین قیمت و قبل از شروع سال تحصیلی انجام شود لذا اقدامات متعددی از تامین ارز دولتی گرفته تا خرید کاغذ و تامین مواد اولیه در شرایط تحریم‌های ظالمانه صورت گرفت؛ زیرا در غیر اینصورت و با چنین تمهیداتی، قیمت‌های کتاب چند برابر می‌شد لذا تلاش مجموعه همکاران در این مورد قابل تحسین است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: به خاطر شرایط شیوع ویروس کرونا ایجاد و قطعی‌های مکرر برق، مشکلات و اختلالاتی در چاپ و صحافی کتاب بوجود آمد که خوشبختانه با برنامه ریزی دقیق همکاران و کار در سه شیفت کاری و حتی روزهای تعطیل، کارها انجام شد.

ملکی خاطر نشان کرد: بدیهی است که اصلاح کتاب‌ها در صورت تغییر پایه و رشته تحصیلی پس از ثبت نام قطعی دانش آموزان برای سال تحصیلی جاری، نیاز به اصلاح سفارش دانش آموز برای دریافت کتاب درسی دارد. ثبت سفارش کتاب درسی دانش آموزان پایه‌های ورودی و اصلاح سفارش کتاب‌های درسی میان پایه نیز، مستلزم ثبت نام قطعی دانش آموزان برای سال تحصیلی جاری است. تاکنون بیش از ۹۵ درصد کتاب‌های درسی در سطح استان و مناطق تابعه ارسال شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه توزیع کتاب از منطقه به مدرسه منوط به ثبت نام قطعی دانش آموزان در مدرسه و ثبت در سامانه سیدا است، تا پس از آن مناطق بتوانند کتاب‌های درسی را به مدارس تحویل دهند، توجه به این بخش ضروری است. طبق برنامه درسی مقرر بود که از ابتدای شهریور این کار انجام شود اما متاسفانه به دلیل عدم ثبت نام دانش آموزان در مدرسه و عدم ثبت اطلاعات در سامانه سیدا و عدم ثبت سفارش کتاب‌های درسی، این کار دچار تعلل شده است.

در بخش دیگری، متاسفانه هنوز اطلاعات دانش آموزان استثنایی در سامانه سیدا ثبت نشده است لذا لازم است که تمهیدات ضروری در این بخش اندیشیده شود البته بخشی که بر عهده سازمان بوده، انجام شده است اما بخشی که مربوط به استان‌هاست، نیازمند مد نظر قرار دادن تمهیدات خاصی است که امیدواریم در این جلسه روند آن تسهیل شود.

در ادامه محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان به ارائه گزارشی از روند ثبت سفارش و توزیع کتابها ارائه کردو گفت: بحث توزیع کتاب، یک مبحث ملی است که چالش‌های مختلفی را برای نظام آموزش و پرورش رسمی کشور در بر خواهد داشت لذا توجه به این موارد بسیار مهم است.

در ادامه هریک از مدیران کل، نمایندگان استان ها نقطه نظرات و مشکلات خودشان در خصوص توزیع کتاب های درسی را بیان کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ملکی از حاضران و نظرات مطرح شده، تشکر کرد و گفت: همانطور که اشاره شد، مشکلات ثبت نام در استان‌های مختلف مطرح شده که طبق گزارشات کاملا مرتبط به سامانه سیدا است لذا لازم است که این مشکل را حد و فصل کنیم. خواهش من از مدیران استان‌ها این است که در بخش‌هایی که مانع جدی فنی وجود ندارد، مدیران مدارس و ادارات را بسیج کنند تا کتاب‌ها هر چه زودتر تحویل مدارس شود و کار به انجام برسد و امیدوارم با همدلی بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا