جامعه نیازمند گفتگو، تعقل ، خردگرایی و تعامل است


یکی از اعضاء هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند گفت: با توجه به شرایط عمومی جامعه، فرصت مناسبی است که مستندسازان و فیلمسازان برای تولید کار هنری وارد شوند. جامعه نیازمند گفتگو، تعقل، خردگرایی و تعامل است.

به گزارش ایسنا،اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، شنبه ۸ بهمن ماه با محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دیدار کردند.

سیدعلیرضا حسینی، محمد صوفی، رضا خوشدل‌راد و حامد شکیبانیا اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند و سعید رشتیان عضو سابق و مستندساز  در جلسه‌ای با محمد حمیدی مقدم مدیر عامل، عبدالحسین بدرلو معاون مستند و هومن مرادی کرمانی مدیر مستند مرکز، درباره ارتقای نقش تهیه کننده در سینمای مستند و توجه به تاثیر تهیه کننده در تولید آثار فاخر و مسائل روز سینمای مستند صحبت کردند.

در این جلسه سعید رشتیان گفت: با توجه به شرایط عمومی جامعه، فرصت مناسبی است که مستندسازان و فیلمسازان برای تولید کار هنری وارد شوند. جامعه نیازمند گفتگو، تعقل، خردگرایی و تعامل است. کارهای هنری فرصتی است برای تحقق این گفتگوها. مستندسازی، دعوتی است به بیان مسائل، به طرح مسائل و به فراهم کردن بستری که در آن بشود درباره مباحث روز، صحبت کرد. مدیران باید این فضا را فراهم کنند، به نظرم مدیران هم می‌دانند فعالیت هنری، بخشی از گشایشی است که جامعه امروز به آن نیاز دارد تا از دل بحران‌ها بگذرد. توجه به نقش تهیه‌کنندگی یکی دیگر از مسائلی است که باید جدی گرفته شود، به نظرم معضل جدی سینمای مستند ایران، نادیده گرفتن نقش تهیه‌کننده در مناسبات تولید است.

رضا خوشدل راد در ادامه این بحث گفت: در پروژه‌های دولتی، مواردی که تهیه‌کننده حرفه‌ای همراه گروه بوده، اگر مسئله ای پیش آمده، آن تهیه کننده با مدیران وارد بحث شده و تولید به شکل مطلوب ادامه یافته است. در سینما و تلویزیون، مدیرانی هستند که گمان می‌کنند تهیه کنندگی چرخ اضافه برای یک پروژه است و باید او را حذف کرد.

در ادامه جلسه سیدعلیرضا حسینی درباره اهمیت حضور تهیه کنندگان در پروژه‌ها و تبیین جایگاه تهیه‌کنندگان صحبت کرد و گفت: من هم مانند آقای رشتیان به این معتقدم که امروز، دوره عقلانیت است و تجربه نشان داده در میان تهیه‌کنندگان سینمای مستند، این تعقل بیشتر و جدی‌تر است. تهیه‌کننده متخصص و آشنا به کار می‌تواند روند تولید و کیفیت آثار را بهتر کند. از آقای حمیدی مقدم به عنوان تهیه کننده، انتظار دارم توجه شان به شان و جایگاه معنوی و حرفه‌ای تهیه‌کننده بیشتر باشد، این که عده ای با بودجه های اندک و با حذف تهیه‌کننده دست به تولید بزنند، نمی تواند به نفع سینمای مستند باشد. خوشبختانه این نگاه را در مرکز گسترش ندیده‌ام.

محمد صوفی دیگر عضو هیات مدیره در این جلسه گفت: سالهاست درباره این موضوع با مدیران مختلف صحبت شده، اما اتفاقاتی که در ماههای اخیر رخ داده این بحث را تازه می‌کند. به نظرم ما انسان‌ها هر کدام، معایبی داریم، اما در کار گروهی و صنفی باید خرد جمعی حاکم باشد و این باعث می‌شود که بهترین رفتار از ما بروز پیدا کند. در صنف تهیه‌کنندگان این همراهی وجود دارد. همان طور که دوستان اشاره کردند در شرایط فعلی، اعضای انجمن صنفی تهیه کنندگان می‌توانند در ماجرای مستندنگاری طرح های دولتی، محوریت داشته باشند.

جامعه نیازمند گفتگو، تعقل ، خردگرایی و تعامل است

حامد شکیبانیا با اشاره به اهمیت شورای ترکیبی مستندنگاری بر تعامل صنف تهیه‌کنندگان با مرکز گسترش و سازمان سینمایی برای تحقق هر چه سریع‌تر این طرح تاکید کرد.

محمد حمیدی مقدم پس از شنیدن صحبت‌های مختلف حاضران با اشاره به وضعیت مرکز گسترش در معادلات تولید گفت: در مرکز گسترش به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکزی که امکان ساخت مستند را فراهم می‌کند، نقش تهیه کننده حرفه‌ای و نوجو مهم است. تهیه کنندگی حلقه مفقوده تولید در مستند است، در حالی که در نگاه توسعه محور و با توجه به رویکردهای جدید در فیلمسازی، تهیه کننده می تواند منبع خلاقیت، جسارت و نوگرایی باشد. برای ما در مرکز توجه به جایگاه تهیه کننده از این منظر حیاتی است.

او ادامه داد: برای ما مهم است همان طور که به جایگاه و نقش کارگردان در تولید اثر اهمیت می‌دهیم، به تاثیر تهیه‌کننده توجه کنیم و جمیع جنبه‌ها برای ساخت یک مستند فاخر، ماندگار و موثر را در نظر بگیریم. قطعا تهیه‌کننده می‌تواند یکی از ارکان اصلی در مرحله تولید، توزیع، نمایش و پخش باشد.

مدیر عامل مرکز گسترش با اشاره به اهتمام و توجه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی برای به فرجام رسیدن طرح مستندنگاری پروژه‌های دولتی گفت: همان طور که همه می دانیم مسئله معیشت یکی از دغدغه‌های سینماگران در ماههای اخیر بوده. طرح مستندنگاری یکی از اولویت‌های جدی ماست و مصریم که زمینه تحقق آن را فراهم کنیم و خیلی زود از مرحله جلسه و گفتگو به مرحله اجرایی شدن این طرح برسیم. ما در اجرا حتما مسائلی داریم، یعنی باید کارگردانان و تهیه‌کنندگان، معرفی شوند در یک سامانه و نمایندگان ارگان‌ها و روابط عمومی سازمان های بزرگ برای انتخاب تهیه کنندگان و کارگردانان باید به این سامانه رفته و مستندنگاری را به یکی از اعضای شناخته شده که هویتشان احراز شده، بسپارند.

در این جلسه درباره برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای یا نمایش‌های استانی مستندها در مراکز استانی ، برگزاری کارگاههای آموزشی و تولید مستند بحث و گفتگو شد.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا