جایگزینی لوله و اتصالات ایرانی با نمونه‌های خارجی در صنایع با خوردگی بالا



محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از کامپوزیت‌ها و نانو مواد، لوله‌ها و اتصالاتی را برای صنایعی که دارای خوردگی بالایی هستند مانند نفت، گاز و فاضلاب به تولید رساندند که این محصول جایگزین نمونه خارجی شده است.

به گزارش ایسنا، خوردگی از مهمترین عوامل خرابی قطعات و از معضلات اساسی صنایع است که به معنی تغییر در خواص و مشخصات مواد و کاهش مقاومت مکانیکی و نهایتا تخریب آنها است که بر اثر عوامل محیطی و یا مواد شیمیایی که در مجاورت آن‌ها قرار می‌گیرد، رخ می‌دهد.

از این رو سالیانه هزینه‌های سرسام‌آوری را به صنایع تحمیل می‌کند و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کارخانه‌های شیمیایی و داروسازی، صنایع سنگین تولیدی مانند فولاد، آب و فاضلاب از جمله صنایعی هستند که بیشتر با پدیده خوردگی مواجه هستند.

استفاده از لوله‌ها و اتصالات کامپوزیتی به جای نوع فلزی، یکی از راه‌های مقابله با معضل خوردگی است؛ چرا که پلیمرها عموما در برابر اغلب عوامل به وجود آورنده خوردگی، مقاوم‌تر از فلزات هستند، همچنین به دلیل وزن کم، استحکام بالا و نیز هزینه‌های نگهداری پایین‌تر به همتایان فلزی خود ترجیح داده می‌شوند.

لوله،‌ اتصالات، مخازن و تجهیزات کامپوزیتی برای انتقال سیالات و گازهای خورنده در ۶۰ سال گذشته کاربردهای روزافزونی در صنایع یافته است.

در این راستا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به تولید لوله، اتصالات، مخازن و سایر ساختارهای کامپوزیتی و همچنین چسب‌های اپوکسی در ایران کرده است. این شرکت دامنه وسیعی از محصولات مقاوم در برابر خوردگی را تولید می‌کند که در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی و حفاری مورد استفاده قرار گرفته است.

عمده محصولات این شرکت، شامل لوله و اتصالات زمینه پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه است که در ساخت این قطعات از رزین‌های ترموست پلی استر،‌ ونیل استر و اپوکسی استفاده می‌شود.

این محصول دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند مقاومت بالا نسبت به خوردگی و خواص مکانیکی، مقاومت حرارتی و الکتریکی، مقاومت بالا نسبت به خوردگی است؛ از این رو این نوع لوله‌ها به بهترین گزینه برای انتقال فرآورده‌های پرفشار نفت و گاز تبدیل شده‌اند.

عطیه اندخشیده، مدیرعامل این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: محصولات ما لوله‌های کامپوزیتی متشکل از الیاف شیشه و انواع مختلفی از رزین‌ها است که بسته به شرایط سیالی که قرار است از آن عبور داده شود، از انواع مختلفی از رزین‌ها استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: ویژگی خاص محصولات کامپوزیتی نسبت به لوله‌های فلزی این است که لوله‌های کامپوزیتی از استحکام مکانیکی شبیه محصولات فلزی برخوردارند، ولی مقاومت شیمیایی آنها بسیار بالا است.

اندخشیده با تاکید بر اینکه مقاومت شیمیایی این لوله‌ها متناسب با محیط‌های خورنده طراحی شده است، خاطر نشان کرد: بر این اساس از این لوله‌ها می‌توان برای حوزه‌هایی چون پتروشیمی‌، صنایع نفت و گاز و همچنین آب و فاضلاب استفاده کرد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه تاکنون نمونه‌های خارجی این محصول مورد استفاده قرار می‌گرفته است، خاطر نشان کرد: محصول تولیدی ما جایگزین نمونه آلمانی شده است.

به گفته وی، تولیدکنندگان این محصول از کشورهایی چون امریکا، هلند و آلمان هستند و با تولید این محصول، کشور به خودکفایی رسیده است.

اندخشیده اضافه کرد: قراردادهای تجاری‌سازی این محصول با چند شرکت‌ پتروشیمی منعقد شده است و جایگزین نمونه‌های خارجی شده است.

این فناور، عمر نامی این محصول را ۵۰ سال ذکر کرد و گفت: این میزان عمر مفید بسته به میزان خورندگی محیط، کاهش می‌یابد، ولی این محصول در فرآیندهای صنایع پتروشیمی کاربردی شده است و تاکنون مشکلی ایجاد نکرده است.

وی با اشاره به بخش تحقیق و توسعه این شرکت، اظهار کرد: برای تولید محصولات دانش‌بنیان ابتدا یک فاز پژوهشی طی می‌شود و بعد از ساخت نمونه اولیه، خط تولید متناسب با محصول طراحی خواهد شد. خط تولید ما نیز همگی ساخت داخل است.

اندخشیده با اشاره به مواد اولیه استفاده شده در این محصول، تاکید کرد: در تولید این لوله‌های کامپوزیتی علاوه بر آنکه از مواد موجود استفاده شده، از ترکیب و سنتز نانو مواد نیز بهره‌برداری شده است تا از این طریق ویژگی‌های خاص و مورد نظر در این محصول ایجاد شود.

مجری طرح، مقاومت به سایش و خواص الکتریکی را از جمله ویژگی‌های این نوع لوله‌ها ذکر کرد که با استفاده از نانو به آن‌ها داده می‌شود و اضافه کرد: ما توانستیم برای این محصول تاییدیه نانو مقیاس را از ستاد نانو دریافت کنیم.

به گزارش ایسنا، این محصول دانش‌بنیان به کشور عراق ارسال شد و هم‌اکنون در یکی از پروژه‌های نفتی این کشور توسط شرکت Sert Company LTD for Oil Services  نصب و راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا