جزئیات تازه از توافق ایران-سعودی: حمایت مشروط ریاض از برجام و احیای آن / موافقت تهران با «احترام» به منافع سعودی در منطقه و عدم تهدید بودن موشک‌های ایران برای ریاض


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری کیودوی ژاپن نوشت: منابع دیپلماتیک در اوایل این هفته گفتند که ایران و عربستان سعودی که اخیراً در توافقی با میانجیگری چین تصمیم به احیای روابط دیپلماتیک گرفتند، همچنین در مورد چندین موضوع امنیتی از جمله حمایت مشروط ریاض از برنامه هسته‌ای تهران و پایان دادن به جنگ در یمن به توافق رسیده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: پنج مورد توافق شده شامل برخی از حل نشدنی ترین موضوعات بین این دو غول خاورمیانه است.

در بیانیه ۱۰ مارس دو کشور تنها به برقراری مجدد روابط که هفت سال قطع شده بود اشاره شده بود.

این منابع روز دوشنبه به کیودو نیوز گفتند، توافقی که از طریق دیدارهای محرمانه بین شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و رهبران ایران و عربستان ایجاد شد، شامل حمایت مشروط ریاض از برجام می شود.

آنها با اشاره به توافق سال ۲۰۱۵، گفتند که عربستان سعودی از احیای برجام حمایت سیاسی خواهد کرد.

به گفته این منابع، بر اساس تعهد دیگری که در صورت موفقیت آمیز بودن باعث کاهش تنش های منطقه می شود، ایران به منافع عربستان در منطقه احترام گذاشته و از طرح های صلح برای جنگ یمن حمایت خواهد کرد.

این منابع افزودند، علاوه بر این، ایران تضمین داده است که موشک های بالستیک این کشور تهدیدی برای عربستان سعودی نخواهد بود.

دو رقیب گفته اند که در سوریه و افغانستان همکاری خواهند کرد و عربستان سعودی موافقت کرده است که حمایت از رسانه های ضدایرانی را متوقف کند.

این منابع گفتند همچنین توافق کرده‌اند که به عنوان اعضای اوپک با یکدیگر همکاری کنند و منافع مشترک را دنبال کنند و همچنین متعهد به امنیت نفت‌کش‌های دریایی و انرژی در خلیج‌فارس باشند.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا