جزئیات تازه از ۵ محور توافق ایران و عربستان؛ حمایت ریاض از احیای برجام؟



آفتاب‌‌نیوز :

یک خبرگزاری ژاپنی در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد، عربستان سعودی در چارچوب توافق احیای روابط سیاسی با ایران که اخیرا با میانجیگری چین حاصل شده، متعهد به حمایت از احیای برجام شده است.

خبرگزاری ژاپنی کیودو ادعا کرده میان ایران و عربستان بر سر پنج مورد توافق شده که برخی از مسائل حل نشدنی بین این دو کشور قدرتمند خاورمیانه را شامل می‌شود که از جمله جنگ نیابتی در یمن که مدتهاست نقش بی ثبات کننده‌ای در منطقه داشته را مشمول می‌شود.

در اعلام تنش زدایی در روابط دو کشور در تاریخ ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) فقط به برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور بعد از ۷ سال اشاره شد، اما برای اولین بار است منبعی خبری درباره دیگر توافقات صورت گرفته در این باره اظهارنظر می‌کنند.

منابع دیپلماتیک به کیودو گفتند این توافق که از طریق نشست‌های محرمانه بین شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و رهبران سعودی انجام شد، حمایت مشروط عربستان از توافق بین المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را نیز شامل می‌شود.

به گفته آنها، عربستان از نظر سیاسی از احیای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام (توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵) حمایت می‌کند. حمایت عربستان که با خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از این توافق موافقت کرده بود، می‌تواند به احیای این توافق کمک کند.

به گفته منابع دیپلماتیک مذکور، ایران بر اساس تعهد دیگری -که در صورت موفقیت آمیز بودن می‌تواند تنش‌های منطقه را کاهش دهد- به منافع عربستان در منطقه احترام خواهد گذاشت و از طرح صلح یمن حمایت خواهد کرد.

کیودو نوشت: ائتلاف تحت امر عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵، یک سال پس از آغاز جنگ داخلی در یمن، علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در حال جنگ است.

این رسانه به نقل از منابع دیپلماتیک افزود: علاوه بر این، ایران که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند تضمین داده که موشک‌های بالستیک این کشور تهدیدی برای عربستان سعودی نخواهد بود.

بر اساس این گزارش: دو کشور رقیب گفته اند که در سوریه و افغانستان همکاری خواهند کرد و عربستان سعودی موافقت کرده است که حمایت از رسانه‌های ضدایرانی را متوقف کند.

منابع مذکور همچنین گفتند که دو کشور به عنوان اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت توافق کردند با یکدیگر همکاری کرده و منافع مشترک را دنبال کنند. بعلاوه نسبت به امنیت دریایی و تانکر‌های سوخت در خلیج فارس به عنوان یک نقطه راهبردی در حمل و نقل بین المللی انرژی متعهد شدند.

ایران و عربستان ضمن توافق بر سر عادی سازی روابط دیپلماتیک اعلام کردند که سفارتخانه‌های خود را در کشور مقابل باز خواهند کرد.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا