جشنواره فیلم فجر و بازار داغ واکنش‌های مجازی به یک اتفاق



ششمین روز جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تحت تاثیر یک اظهارنظر حاشیه‌ساز در برنامه تلویزیونی هفت و شیوه عجیب و پرسش‌برانگیز برپایی برنامه‌های بخش بین‌الملل به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه جشنواره‌چهل و یکم فیلم فجر وارد نیمه دوم روزهای برگزاری خود شد و تاکنون بخشی از فیلم‌های پرسروصداتر جشنواره در بخش ملی رونمایی شده‌اند اما اطلاعات درباره بخش بین‌الملل خیلی کم مخابره شده است.

در این گزارش برخی حواشی روز ششم جشنواره که بیشتر متمرکز بر دو موضوع است، مرور می‌شود.

*یکی از بحث‌های داغی که صبح روز دوشنبه، در فضای مجازی و میان سینماگران واکنش‌ها را برانگیخت، اظهارنظر جنسیت‌زده و با ادبیات غیرمتعارف ابوالقاسم طالبی در تلویزیون بود که در کنار سکوت و خنده بهروز افخمی مجری برنامه سینمایی هفت، حاشیه‌هایی را درست کرد. این اتفاق با واکنش منفی برخی سینماگران به خصوص سینماگران زن و نیز منتقدان سینما و کارشناسان رسانه‌ای مواجه شد و همچنین بیانیه کانون کارگردانان خانه سینما را هم در پی داشت که در بخشی از آن نوشته شده است: «پخش سخنان مشمئزکننده احدی از شاغلین در سینمای ایران، در صدا و سیمایی که قرار بود دانشگاه باشد باعث تعجب و حیرت شد و آنچه از به کارگیری این الفاظ توسط مهمان برنامه ناهنجارتر و نابخردانه‌تر بود سکوت همراه با خنده مجری برنامه بود. کانون کارگردانان پخش جملات سخیف و به دور از ادب و اخلاق در حق زنان و دختران شریف سینما که الهام‌بخش جهانیان بوده و هستند و خصوصاً پیشکسوتان این عرصه را به شدت محکوم کرده و استوار در کنار آنان با هر عقیده و تفکری ایستاده است. ما بر این باوریم که چنانچه ذره‌ای اعتقاد و التزام به باورهای دینی و اخلاقی نزد مدیران و تصمیم‌گیرندگان صدا و سیما باقی مانده باشد، هر چه زودتر باید بابت این توهین و هتک حرمت از بانوان سینمایی ایران به نحو شایسته و مقتضی عذرخواهی شده و به جهت جلوگیری از تکرار اینگونه موارد که در برنامه ضد سینمایی هفت مسبوق به سابقه بوده و از زبان مهمان‌ها و گاه مجریان این برنامه درباره اهالی سینما اظهار شده و می‌شود نسبت، به تعطیلی این مضحکه، تصمیم عاجل اتخاذ شود.» پانته‌آ بهرام نیز در فضای مجازی با تغییر پوشش قبلی خود نسبت به این ماجرا عکس‌العمل نشان داد.

*در روز ششم جشنواره که هنوز اسامی داوران اعلام نشده و فقط گمانه‌زنی‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود – که برخی هم بر این باورند شاید هنوز ترکیب داوران کامل نشده است – همانند روز گذشته دو فیلم در سینمای رسانه نمایش داده شد. دو فیلم از دو سینماگری که یکی از آن‌ها پیش از این فیلمبردار بوده و دیگری سومین اثر خود را جلوی دوربین برده بود.

*«هفت بهار نارنج» که قبلا اعلام شده بود پروانه ویدیوی داشته و بعد پروانه ساخت آن به فیلم سینمایی تغییر پیدا کرده است، اولین کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی فیلمبردار سینما بود که نقش اصلی این عاشقانه را علی نصیریان بازی کرده است. گل‌سفیدی با اشاره به اینکه سختی‌های ساخت این فیلم آنقدر زیاد بوده که فعلاً ترجیح می‌دهد تا وقتی یک فیلمنامه و کار خاص پیدا نکند دیگر سراغ کارگردانی نرود، در نشست مطبوعاتی فیلمش درباره علی نصیریان دونکته را اعلام کرد: نخست اینکه فیلم «هفت بهار نارنج» احتمالا آخرین فیلم علی نصیریان در سینما است؛ فیلمی که او به‌خاطر نزدیک بودن به زندگی شخصی خودش، با علاقه مندی آن را پذیرفت. دوم آنکه نامه‌ای که روز هشتم بهمن‌ماه، علی نصیریان به مجتبی امینی دبیر جشنواره نوشت، طبق گفته گل‌سفیدی با یک شیطنت به دست کسی دیگر رسیده و با انتشار آن، مفهوم نامه به انصراف تعبیر شده است.

*دومین فیلمی که در روز ۱۷ بهمن‌ماه برای اهالی رسانه به نمایش درآمد، فیلم «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و دومین فیلم این جشنواره با موضوع جنبش «می تو» بود. البته کارگردان فیلم تاکید کرد فیلمنامه را سال ۹۹ و پیش از به راه افتادن موج روایتگری‌های آزار جنسی در فضای مجازی نوشته بود ولی به هر حال اثرش تحت تاثیر حاشیه‌های فضای مجازی در زندگی انسان است.

* در پردیس سینمایی ملت که محل استقرار اهالی رسانه و برگزاری نشست‌های مطبوعاتی است، از روز ۱۶ بهمن نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل هم آغاز شد اما برای این فیلم‌ها جدول زمان‌بندی نمایش منتشر نشده و ساعت اکران فیلم‌ها روز به روز اعلام می‌شود. دلیل هرچه باشد، این مساله باعث نارضایتی اهالی رسانه و فیلمسازان شده است. به طور مثال برای ساعت ۱۵ روز دوشنبه ۱۷ بهمن نمایش فیلم شهر خاموش به کارگردانی احمد بهرامی تعیین شده بود اما زمان پخش این فیلم در پردیس ملت تنها وقتی به رسانه‌ها اعلام شد که کمتر از یک ساعت تا زمان شروع نمایش فیلم باقی مانده بود. پیگیری‌های ایسنا از کارگردان این فیلم نشان می‌دهد که او هم حوالی ساعت ۱۴ یعنی یک ساعت مانده به شروع نمایش فیلم متوجه اکران اثرش شده و با ابراز تعجب از این اتفاق گفت: من تاکنون ۵۰ جشنواره خارجی را برای فیلم‌هایم تجربه کردم‌ و تقریبا به نیمی از آن‌ها سفر کردم. در تمام این جشنواره‌ها حدود ۲۰ روز پیش از شروع جشنواره تاریخ دقیق و زمان پخش فیلم اعلام شده و طبق آن اکران صورت می‌گیرد اما آنچه برای این نمایش این فیلم اتفاق افتاد، در مدل یک جشنواره بین‌المللی نیست.

*نبود جدول نمایش دقیق برای فیلم‌های بخش بازار جشنواره که در برج میلاد نمایش داده می‌شوند هم صدق می‌کند و علاوه بر اطلاع‌رسانی دیر هنگام از زمان پخش فیلم‌های برای اهالی رسانه، این را هم باید اشاره کرد که ساعت پخش فیلم‌ها در پردیس ملت با فیلم‌های بخش مسابقه ملی تداخل دارد.

*نشست‌های مطبوعاتی روز ششم جشنواره خیلی آرام و بی‌حاشیه برگزار شدند، ضمن آنکه اعلام شد برای نخستین بار پخش زنده نشست‌ها برای ناشنوایان هم بازگو خواهد شد.

*در شرایطی‌ که بر سر آمار فروش بلیت در سینماهای مردمی بحث و حاشیه‌هایی وجود دارد، انتشار یک عکس و جمله از یکی از منتقدان سینما، که خودش سال‌ها مجری نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر بود، بازتاب داشت.

*جشنواره در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که هنوز خبر موثق و رسمی درباره تکمیل مراحل فنی دو فیلم «غریب» و «سینما متروپل» که به‌خاطر ادامه‌دار ‌ بودن مراحل پست پروداکشن در سینماهای مردمی و رسانه به روزهای آخر جدول موکول شده است، ‌منتشر نشده است. همچنین از اولین فیلم رزرو جشنواره یعنی جدیدترین ساخته مسعود جعفری جوزانی با نام «بهشت تبهکاران» هم که دبیر جشنواره چند بار ابراز امیدواری کرده این فیلم به موقع آماده شود و به بخش سودای سیمرغ اضافه شود، خبر جدیدی نیست.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا