جلوگیری از خروج ارز از کشور با تولید کاتالیست‌های آلومینا



یکی از شرکت‌های فناور با عرضه انواع کاتالیست‌های آلومینا، راهکاری اقتصادی برای حذف ترکیبات گوگرد از گاز ترش ارائه کردند و این محصول علاوه بر قطع وابستگی به خارج، صرفه‌جویی ارزی را به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا، برای شیرین‌سازی گازهای ترش باید ترکیبات گوگرددار از فرآورده‌های نفتی حذف شود که یکی از روش‌های شیرین‌سازی، سوزاندن گوگرد است که اثرات زیست‌محیطی به همراه دارد، ولی بازیابی گوگرد یکی از روش‌های جایگزین برای حذف این ترکیبات است.

مهمترین فرایند گوگردزدایی در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، فرایندی به نام “کلاوس” است که در آن گوگرد از هیدروژن سولفید موجود در گاز طبیعی و در گازهایی که به‌عنوان فرآورده‌های جانبی طی پالایش نفت خام تولید می‌شوند، استخراج می‌شود. بازیابی به روش کلاوس می‌تواند ۹۲ تا ۹۵ درصد گوگرد را حذف کند و از سوی دیگر محصول گوگرد به دست آمده از این روش هم قابل استفاده بوده، ضمن آنکه از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه است.

با بهبودهای صورت‌گرفته در آلومینای فعال و استفاده از فناوری نانو، گونه‌های پیشرفته‌ای از این محصول به‌عنوان کاتالیست اصلی در پروسه بازیابی گوگرد به روش کلاوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلومینای فعال (Activated Alumina) از پرکاربردترین مواد جاذب در صنایع مختلف است و از دیرباز در صنایع هوای فشرده، اکسیژن‌سازی، حذف کلر، فلوئور و آرسنیک از ترکیبات گازی و مایع مورداستفاده قرار ‌گرفته است.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، از جمله مزایای کاتالیست‌های این مجموعه هم‌ترازی کیفی و قیمت بسیار پایین‌تر در مقایسه با محصولات خارجی و در دسترس بودن تولیدکننده با توجه به شرایط تحریمی است که می‌تواند دغدغه صنایع داخلی را در خصوص کمبود محصولات موردنیاز مرتفع کند.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع فولاد و معادن، صنایع کاشی و سرامیک، صنایع هوای فشرده و صنایع نسوز عمده‌ترین صنایع مصرف‌کننده محصولات این شرکت هستند.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا