جهان در انتظار چینی‌ها – ایسنا


چین محدودیت سفرهای خارج از مرز را برای شهروندان این کشور لغو کرده است، ‌ با این حال مقاصد گردشگری محبوب جهان همچنان چشم‌انتظار این گروه بزرگ از گردشگران هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک‌تایمز، ‌ وقتی نخستین گروه از گردشگران چینی ماه جاری به فرودگاه بین‌المللی «سووارنابومی» در تایلند رسیدند، ‌ از آن‌ها همچون سلبریتی‌ها با بنرهای خوش‌آمدگویی، گل و هدیه، در حضور انبوهی از خبرنگاران و عکاسان استقبال شد.

این همان لحظه‌ای بود که هتل‌ها، خطوط هوایی، ‌ راهنماهای تور و مقامات دولت مدت‌ها منتظرش بودند؛ بازگشایی مرزهای چین پس از حدود سه سال محدودیت ناشی از همه‌گیری کرونا که ارتباط جهان با مسافران چینی که زمانی سومین منبع بزرگ درآمد جهانی گردشگری بودند را قطع کرده بود.

پیش از آن‌که ویروس همه‌گیر کرونا، سفرهای جهانی در سال ۲۰۲۰ را فلج کند، ‌ چین بیش از هر کشور دیگری شهروندانش را به خارج از کشور می‌فرستاد. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری و آکادمی گردشگری چین، در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی مجموعا ۲۷۷ میلیون دلار در خارج از مرزهای این کشور خرج کردند. ورود سیل عظیم گردشگران چینی به کشورهای خارجی در سال ۲۰۲۰ متوقف شد و سال گذشته نیز با این‌که کشورهای نقاط مختلف جهان محدودیت‌های کرونایی را کاهش دادند، چین همچنان مقررات ممنوعیت سفرهای بین‌المللی برای شهروندانش را به عنوان بخشی از سیاست «کووید صفر» ‌ حفظ کرد.

با این حال در هشتم ژانویه ۲۰۲۳، ‌ دولت چین مرزهایش را باز کرد و به مسافران خارجی اجازه داد تا وارد کشور و شهروندان چینی از این کشور خارج شوند. برخی در صنعت گردشگری بر اساس جست‌وجوهای چینی‌ها در اینترنت درباره پروازهای خارجی از مبدأ چین، ‌ سیلی از گردشگران چینی را پیش‌بینی کرده بودند.

با این حال، با این‌که گردشگری در مقاصدی همچون ماکائو، هنگ کنگ، ‌ تایلند و سنگاپور بهبود پیدا کرده است، ‌ اما دیگر مقاصد همچنان در انتظار ورود گردشگران چینی هستند. مسافران چینی، علاوه‌بر شمار بالای ابتلا به کرونا در داخل این کشور، با تأخیرهای طولانی در دریافت گذرنامه و ویزا، قیمت بالای پروازهای بین‌المللی و کمبود ظرفیت پروازها مواجه هستند.

تا روز جمعه، ‌ شمار ظرفیت‌های در دسترس پروازهای مستقیم از مبدأ چین به مقصد بریتانیا در ماه ژانویه، ۸ درصد سال ۲۰۱۹ بوده است. نخستین سفر مستقیم چین و سوئیس که برای ۲۶ ژانویه برنامه‌ریزی شده بود نیز به دلیل کمبود مسافر لغو شد.

پیش از شیوع کرونا، ‌ روزانه تا ۷۰۰ گردشگر چینی با اتوبوس به پارک «فیل» واقع در شمال تایلند سفر می‌کردند. مسؤولان این پارک مشتاقانه منتظر ورود این گردشگران هستند، ولی تاکنون فقط ۴۰ گردشگر چینی به این مکان آمده‌اند.

تایلند که اقتصاد آن به شدت به صنعت گردشگری وابسته است، ده‌ها میلیارد دلار که آورده سفر چینی‌ها در سه سال اخیر به این کشور بود، را از دست داده‌اند.

مقام‌های شهر «چیانگ مای» در تایلند برآورد کرده‌اند این شهر که به دلیل معبدهای بودایی شهرت دارد و به شدت به گردشگری وابسته است در سال جاری میلادی میزبان حدود ۶۰۰هزار بازدیدکننده چینی باشد که حدود ۲۳۰ میلیون دلار خرج خواهند کرد.

مسؤولان گردشگری تایلند معتقدند که این آمار و ارقام‌های پیش‌بینی‌شده تا سه‌ماهه دوم سال به واقعیت تبدیل نخواهند شد. بسیاری از گردشگران چینی معمولا با تورهای گروهی به تایلند سفر می‌کنند و دولت چین تا ششم فوریه اجازه فعالیت دوباره تورهای مسافرتی را نمی‌دهد و حتی بعد از این تاریخ نیز فعالیت تورها به صورت محدود و فقط با حدود بیست کشور، از جمله تایلند انجام خواهد شد. در حال حاضر فقط گردشگران چینی مستقلی که از پسِ هزینه گران سفر هوایی برمی‌آیند می‌توانند سفر کنند.

در دهه اخیر، با این‌که شمار گردشگران چینی افزایش پیدا کرده است، اما تعداد تورهای گروهی کاهش پیدا کرده است.

لندن دیگر مقصد محبوب گردشگران چینی محسوب می‌شود و بیش از ۳۰۰هزار نفر هفته گذشته برای نخستین رژه جشن سال نو از زمان همه‌گیری کرونا از شهر چینی‌ها بازدید کردند، ‌ اما گردشگران چینی حضور کمی داشتند.

روند کُند رشد گردشگران چینی در لندن به مجموعه‌ای از عوامل بستگی دارد. به گفته «پاتریشیا یتس» ‌ ـ دبیر اجرایی «VisitBritain»‌ ـ، روند بازگشت چینی‌ها به بریتانیا را در سال جاری میلادی کٌند توصیف کرد و برای آمارهای بهتر در سال ۲۰۲۴ ابراز امیدواری کرد.

پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا، چین بزرگترین بازار گردشگران استرالیا از نظر هزینه‌کرد محسوب می‌شد. استرالیا در سال ۲۰۱۹ میزبان ۱.۴ میلیون گردشگر بود که مجموعا ۱۲.۴ میلیارد دلار در این کشور خرج کرده بودند.

مسافران چینی دیدار دوستان و خانواده خود را آغاز کرده‌اند، اما متولیان تورهای مسافرتی انتظار ندارد تا چند ماه آینده شاهد هجوم مسافرانی باشند که با هدف تفریح سفر می‌کنند؛ چراکه پروازها گران هستند و استرالیا در فهرست تاییدشده چین برای تورهای گروهی نیست. استرالیا همچنین نیاز به آزمایش کرونا برای مسافران چینی دارد.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا