حدود نیمی از فنلاندی‌ها با ایجاد پایگاه ناتو در این کشور مخالفند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، یافته‌های نظرسنجی شبکه تلویزیونی «اِم‌تی‌وی» فنلاند، حاکی از آن است که حدود نیمی از مردم این کشور معتقدند پس از تایید پیوستن هلسینکی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، این ائتلاف نباید در خاک فنلاند پایگاه دائمی ایجاد کند.

بر اساس این نظرسنجی، ۴۸ درصد پاسخ‌دهندگان بر این باورند که پس از پیوستن فنلاند به ناتو، این ائتلاف نباید در خاک این کشور پایگاه نظامی ایجاد و یگان دائمی اعزام و مستقر کند.

همچنین ۳۹ درصد از ایجاد پایگاه در فنلاند حمایت کرده و نظر ۱۳ درصد ممتنع بود.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، ۴۹ درصد مردم فنلاند از مشارکت فعال هلسینکی در فعالیت‌های بین‌المللی این ائتلاف تحت رهبری آمریکا و برگزاری رزمایش نظامی مشترک تحت نظارت ناتو حمایت کرده و ۴۲ درصد نیز بر این باورند که فنلاند باید بر موضوعات مربوط به امنیت خود متمرکز و محدود بماند.

این نظرسنجی از ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۴ ژانویه ۲۰۲۳ برگزار شد و بیش از یک هزار نفر (۱۸ تا ۷۹ ساله) در آن مشارکت داشتند. ضریب خطای این نظرسنجی ۳درصد اعلام شده است.

وزرای خارجه دو کشور فنلاند و سوئد به همراه سفرای ۳۰ کشور عضو ناتو، اوایل جولای ۲۰۲۲ پروتکل‌های الحاق این دو کشور حوزه نوردیک به این ائتلاف را امضا کردند. هلسینکی و استکهلم پس از تایید تمام اعضای ناتو به آن ملحق خواهند شد. قرار است مجارستان موافقت خود را در فوریه سال جاری میلادی اعلام کند.


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا