حدود ۹۰هزار نفر در تظاهرات ضد دولتی پاریس شرکت کردند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های فرانسوی به نقل از پلیس این کشور گزارش دادند که بیش از ۸۹ هزار نفر در تظاهرات روز سه شنبه در پاریس علیه طرح دولت برای اصلاحات سن بازنشستگی شرکت کردند.

در همین ارتباط گزارش‌هایی از درگیری پلیس فرانسه با معترضان منتشر شده و برخی منابع گفته‌اند که حداقل ۳۰ نفر در جریان این اعتراضات دستگیر شدند.

اتحادیه کارگری فرانسه اعلام کرد که بیش از ۲.۸ میلیون نفر در سراسر فرانسه علیه طرح دولت دست به تظاهرات زدند که این تظاهرات دومین موج اعتراضات سراسری علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی دولت ماکرون است.

الیزابت بورن، نخست وزیر گفته است که براساس طرح دولت، سن بازنشستگی از سپتامبر ۲۰۲۳ هر سال سه ماه افزایش می‌یابد تا در نهایت در سال ۲۰۳۰ به ۶۴ سال برسد.

پیشتر نیز هشت اتحادیه بزرگ فرانسه با تشکیل یک اعتصاب سراسری در ۱۹ ژانویه اعتراض خود را به طرح بازنشستگی دولت ماکرون اعلام کرده بودند.

روز سه شنبه، هزاران نفر در سراسر فرانسه در اعتراض به افزایش سن بازنشستگی تظاهرات کردند. تصاویر حکایت از آن دارد که در شهر «رن» درگیری تظاهرکنندگان مردمی با پلیس فرانسه روی داده است. در شهرهای بزرگ فرانسه، حمل ونقل عمومی مختل شده و زنجیره تأمین سوخت هم با مشکل جدی مواجه شده است.

همچنین، در شهر پاریس پایتخت این کشور نیز ده‌ها هزار نفر در اعتراض به افزایش سن بازنشستگی و تغییرات قوانین در این خصوص تظاهرات گسترده‌ای برپا کردند.

شبکه تلویزیونی یورو نیوز در این خصوص گزارش داد: ده‌ها هزار معترض به برنامه اصلاح بازنشستگی فرانسه دور دوم اعتراضات و اعتصابات را از امروز سه شنبه آغاز کردند. در برخی از شهرها توزیع برق و بخش‌هایی از سیستم حمل و نقل عمومی با اختلال همراه بود و برخی از مدارس تعطیل شدند. تنها یک سوم قطارهای پرسرعت و یک پنجم از قطارهای محلی و منطقه ای بین شهری کار می کنند. نیمی از معلمان و دبیران مدارس در مخالفت با قانون بازنشستگی از رفتن به مدارس سرباز زده و به جمع معترضان پیوسته‌اند.

اتحادیه‌های کارگری روز گذشته به جز اعتصاب‌های سراسری، تظاهرات گسترده‌ای را در سراسر این کشور سازماندهی کرده‌اند و قصد دارند مراکز مهم صنعتی که نقش مهمی در حیات اقتصادی فرانسه دارند را در هفته‌های آینده به تعطیلی بکشانند.

در طول ۱۰ روز گذشته تعداد زیادی از کارگران و کارمندان بخش‌های دولتی به صف معترضان و اعتصابیون پیوسته‌اند.

همچنین تعداد تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف با افزایش قابل توجهی نسبت به هفته‌های قبل روبرو بود.

اعتصاب و تظاهرات سراسری در مخالفت با اصلاح قانون بازنشستگی دولت امانوئل ماکرون است. ماکرون می‌خواهد سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال برساند. همچنین سن واجد شرایط بودن برای دریافت حقوق کامل بازنشستگی به تعویق می‌افتد.

براساس برآوردهای وزارت کار فرانسه این اصلاحات می‌تواند ۱۷.۷ میلیارد یورو از بودجه‌های دولتی را کاهش دهد.

اتحادیه‌های کارگری می‌گویند برای صرفه جویی می‌توان به جای فشار آوردن روی کارگران و کارمندان، از ثروتمندان نزدیک به حلقه قدرت مالیات بیشتری اخذ کرد.

«لوک فار» دبیرکل اتحادیه کارمندان دولت می‌گوید: این اصلاحات ناعادلانه و وحشیانه است. افزایش (سن بازنشستگی) به ۶۴ سال از نظر اجتماعی یک عقب گرد تاریخی برای جامعه فرانسه است.

اولین دور اعتصاب و تظاهرات در مخالفت با اصلاح قانون بازنشستگی در ۱۹ ژانویه برگزار شد و بیش از یک میلیون نفر را در سراسر فرانسه به خیابان کشاند. اتحادیه‌های کارگری امیدوارند تا این رکورد را جابجا کنند.

«الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه پیش از برگزاری اعتصاب‌ها در اوایل ماه ژانویه به اتحادیه‌های کارگری هشدارداده بود که دولت هیچ مذاکره‌ای بر سر این قانون نخواهد کرد.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا