حمایت از خوشه‌های پژوهشی چندتخصصی در ۱۴ حوزه میان رشته‌ای


بر اساس فراخوانی که از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران منتشر شد از طرح‌های پژوهشی با محوریت «خوشه‌های پژوهشی چندتخصصی» در ۱۴ حوزه حمایت می‌شود.

به گزارش ایسنا ، در راستای حمایت از پژوهش‌های بین رشته‌ای و چندرشته‌ای برای حل مسائل و پاسخ به نیازهای کشور و همچنین پرداختن به پژوهش‌های تحول‌آفرین و فرصت‌ساز، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF) فراخوان ویژه‌ای را تحت عنوان  “خوشه‌های پژوهشی چندتخصصی” با محوریت اساتید برجسته کشور و تشکیل تیم‌های چندرشته‌ای منتشر کرد.

“خوشه پژوهشی چندتخصصی” گروهی تخصصی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه، اعضای هیأت علمی دستیار پژوهشی، پژوهشگران پسادکتری، دانشجویان دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد و کارشناسان آزمایشگاه با یک برنامه پژوهشی چندتخصصی و پیشرو در راستای اولویت‌های پژوهشی کشور می‌شود.

بر اساس این فراخوان این گروه‌های پژوهشی تخصصی در راستای اهدافی همچون «توسعه و هدایت پژوهش‌های دانشگاهی و پیشرو به سمت اولویت‌های علمی و نیازهای کشور و مسائل نوپدید»، «توسعه ارتباطات علمی بین‌المللی در عرصه‌های نوپدید و پیشرو» همچنین «افزایش اشتغال پایدار و دانش‌بنیان در بین دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و سوق‌دادن آن‌ها به‌سوی توسعه فناوری» می‌توانند برنامه‌های پژوهشی خود را به صندوق ارسال کنند.

زمینه‌های حمایتی این فراخوان شامل ۱۴ زمینه تشکیل خوشه‌های پژوهشی چندتخصصی می‌شود که به این شرح است: 

زیست پزشکی سلولی و مولکولی
مغز پژوهی
توسعه کلان‌داده‌های زیستی
علوم داده و محاسبات
انرژی‌های تجدیدپذیر
اپتیک، محاسبات و اطلاعات کوانتومی
سامانه‌های پیچیده و هوش مصنوعی
محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی
دارو و سلامت
حسگرها و تست‌های سریع
کاتالیست، بیوکاتالیست و آنزیم
حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی
زمین‌شناسی اقتصادی، نفت و گاز
زمین‌ساخت و پهنه‌بندی خطر زلزله

مهلت ارسال طرح‌های پژوهشی با محوریت «خوشه‌های پژوهشی چندتخصصی» تا ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ است.

به نقل از روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF)، انتخاب نهایی خوشه‌های دریافت‌کننده این اعتبار پژوهشی، پرداختن به نیازها و موضوعات پژوهشی روز و تحول‌آفرین و کیفیت فعالیت علمی ۵ سال اخیر درخواست‌ کنندگان مدنظر قرار می‌گیرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود ۵ تا ۱۰ خوشه در سال ۱۴۰۱ تشکیل شود و این تعداد در بازه ۵ ساله به‌تدریج افزایش یابد.

به‌ازای هر خوشه، اعتباری برای مدت ۳ سال تخصیص می‌یابد. تمدید سالانه بر اساس ارزیابی سالانه خواهد بود. تمدید پس از سال سوم، حداکثر تا سال پنجم در شرایط خاص و پس از ارزیابی دستاوردها ممکن است. سقف مبلغ حمایت از هر خوشه در سال اول ۱۰ میلیارد ریال و در سال‌های بعد با تعدیل بر اساس شرایط تورم خواهد بود.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا