خاورمیانه و شمال آفریقا چگونه بحران آب را مدیریت می‌کنند؟


ایسنا/خراسان رضوی خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از کم آب‌ترین مناطق جهان هستند و سال‌ها بحران آب باعث تشدید درگیری‌ها و تنش‌های سیاسی شده است. علاوه بر این، این موضوع همچنان بر سلامت و رفاه مردم منطقه، به ویژه زنان و کودکان تاثیر می‌گذارد. در واقع، به گفته یونیسف، نزدیک به ۹۰ درصد از کودکان این مناطق در مکانی با تنش آبی زیاد یا بسیار بالا زندگی می‌کنند.

به نقل از ویفروم، با افزایش دمای جهانی و تسریع بحران آب‌وهوا، انتظار می‌رود بحران آب بدتر شود  و بر رشد اقتصادی تاثیر بگذارد. بانک جهانی دریافت که کمبود آب ناشی از آب‌وهوا می‌تواند منجر به خسارات اقتصادی تا ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این منطقه در ۳۰ سال آینده شود.

با این حال، نوآوری‌های تکنولوژیکی و سیستم‌های پیشرفته مدیریت آب به کاهش این وضعیت کمک می‌کنند. در نیوم، واقع در شمال‌غربی عربستان، به دلیل افزایش جمعیت در منطقه، از آب زیرزمینی بیشتر برای کشاورزی و آبیاری استفاده می‌شود. این امر منجر به افت سطح آب زیرزمینی شده و بسیاری از چشمه‌های این منطقه را خشک کرده و محیط را تغییر داده است. سفره‌های زیرزمینی به دلیل نیاز آبی دیگر توانایی احیای خود را ندارند و تخلیه آزاد فاضلاب در زمین منجر به آلودگی این منبع کمیاب شده است.

جایگزینی آب‌های زیرزمینی مورد استفاده برای آبیاری با آب شیرین و فرآوری فاضلاب و بازیافت تمام آبی که معمولا هدر می‌رود، اکوسیستم را مجددا متعادل کرده و می‌توان واحه طبیعی را در منطقه بازگردانیم.

میانگین هدررفتن آب در سطح جهانی حدود ۳۰ درصد است و می‌توانیم با فناوری‌های نظارت هوشمند، بازیافت ۱۰۰ درصدی فاضلاب و تولید منابع صنعتی پاک، پتانسیل استفاده از آب در صنعت، کشاورزی و ایجاد تعادل در طبیعت را به حداکثر برسانیم.

منطقه‌ای به خشکی شبه جزیره عربستان هم نوآوری و هم کارآمدی را می‌طلبد. کشاورزی بحرین تا سال ۱۹۸۵ به طور انحصاری بر آب‌های زیرزمینی متکی بود، زمانی که دولت شروع به تصفیه فاضلاب برای استفاده مجدد کرد. امروزه آب بازیافتی ۴۰ درصد از نیازهای این بخش را پوشش می‌دهد.

کشاورزی نوآورانه همچنین به تولید غذای بیشتر با آب کمتر در سراسر منطقه کمک می‌کند. به عنوان مثال، عمان در حال همکاری با دولت هلند برای معرفی ایده‌های جدید به منطقه است، در حالی که مرکز نمک‌زدایی خاورمیانه در مسقط به عنوان یک مرکز پیشگام برای تحقیقات عمل می‌کند.

میلیاردها نفر در سراسر جهان دسترسی کافی به آب ندارند که نیاز اساسی برای حفظ زندگی سالم است. خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر تنش فیزیکی بدترین وضعیت را دارند و نسبت به سایر مناطق بارندگی کمتری دریافت می‌کنند اما در عین حال مراکز شهری پرجمعیت و با رشد سریعی دارند که به آب بیشتری نیاز دارند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا