خداحافظی با دریاچه‌های یخی

ایسنا/خراسان رضوی ایمنی دریاچه‌های یخ‌زده به دلیل تغییرات آب‌ و هوایی رو به کاهش است.

به نقل از ارث، مطالعه جدیدی که توسط گروه بین‌المللی از دانشمندان آب‌ و هوا انجام شده، نشان می‌دهد گرم‌ شدن کره‌ زمین باعث می‌شود یخ دریاچه در این قرن ایمنی بسیار کمتری داشته باشد.

به گفته کارشناسان این امر احتمالا بر جوامع بومی در قطب شمال همچنین اقتصادهای منطقه‌ای که در آن مردم به جاده‌های یخی به‌ عنوان وسیله‌ای برای حمل‌ و نقل سریع و نسبتا ارزان و در طول زمستان وابسته هستند، تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این نازک‌ شدن شرایط یخ در آینده، اکوسیستم دریاچه‌های منحصر به فرد را نیز تهدید می‌کند که طی ده‌ها هزار سال با شرایط دریاچه‌های یخ‌زده مکرر سازگار شده‌اند.

دانشمندان برای تعیین اینکه در چه سطحی از گرم‌ شدن، شرایط یخ ناامن می‌شود، از یکی از جامع‌ترین شبیه‌سازی‌های مدل تغییر آب‌ و هوا در آینده استفاده کردند.

نتایج نشان می‌دهد مدت‌زمان یخ ایمن در ۸۰ سال آینده بر اساس سطح گرم شدن آینده ۲ تا سه هفته کوتاه خواهد شد. در مناطقی که از دریاچه‌ها به‌ عنوان جاده‌های یخی برای حمل‌ونقل کالاها و کالاهای سنگین استفاده می‌شود، تعداد روزهایی که شرایط یخ امن دارند، بیش از ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.

ایستین وولوی، سرپرست این تحقیق و کارشناس علوم اقیانوس و آب‌ و هوا در دانشگاه بنگور انگلستان، افزود: طبق شبیه‌سازی‌های مدل رایانه‌ای بسیاری از مناطق پرجمعیت در مناطق یخی ایمنی خود را از دست خواهند داد.

گرمایش ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از شرایط اولیه قرن بیستم می‌تواند منجر به کاهش بیش از ۶۰ درصدی مدت‌زمان یخ دریاچه‌های ایمن شود و این بر جوامع محلی که به صنعت تفریحات یخی متکی هستند، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

از آنجایی که سیاره ما از ابتدای عصر صنعتی تاکنون ۱.۲ درجه سانتیگراد گرم شده است، برای کاهش خسارات اقتصادی و جلوگیری از تلفات جانی، به اجرای راهبردهای سازگاری منطقه‌ای مناسب در جوامع آسیب‌دیده نیاز فوری دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Earth’s Future منتشر شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا