داغِ بر دل نشسته – ایسنا

ایسنا/آذربایجان شرقی آن شبِ جمعه، قلب مقاومت جریحه‌دار شد و فرودگاه بغداد با صدای حمله تروریستی دولت آمریکا در صدر اخبار قرار گرفت تا داغی تا ابد ماندگار بر قلب‌هایمان بنشیند.

ساعت ۱:۲۰ بامداد روز جمعه ۱۳ دی بود که خودروی حامل سردار سلیمانی و همرزمانش مورد هدف بمب‌های دولت تروریستی آمریکا قرار می‌گیرد؛ بمب‌هایی که مناسب هدف قرار دادن تجهیزات زرهی بوده و طبق گفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تا ۳۰ سانتی‌متر در فولاد فرو می‌رود.

به گزارش ایسنا، آری، سردار دلاورمان را چنین ظالمانه و ناجوانمردانه به شهادت رساندند و تنها تصویری از دست و انگشتری‌اش ماند تا قصه‌ی دلاوری‌ها و رشادت‌هایش را کامل کند.

سرداری که چو زاهدی در شب‌ها به راز و نیاز با پرودگار خویش پرداخته و سحرگاهان چو شیری مقتدر در مقابل ظالمان می‌ایستاد و تمام زندگی‌اش را صرف جهاد و خدمت کرد تا جهان از چنگال اهریمن‌های تکفیری-تروریستی و مستکبران جهانخوار، ایمن بماند.

همان سرداری که نام پرآوازه‌اش قوت قلب مظلومان جهان بوده و لرزه بر وجود تروریست‌ها و جهانخواران می‌انداخت.

داغِ بر دل نشسته

شبی که نام سردار سلیمانی در کرکوک پیچید

نویسنده، پژوهشگر و مدیرکل اسبق اسناد ملی شمالغرب کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان خاطره‌ای از حضور خود در شب شعری که در کرکوک با حضور خانواده شهدای آن منطقه برگزار می‌شد، تعریف کرد: در آن شب انفجارهایی در برخی مناطق (بشیره، داقوق، خورماتو، طوز خورماتو و…) رخ داد و نیروهای داعش از چند نقطه حمله ور شده، عده‌ای را شهید و مجروح کرده، برخی از خانه‌ها و حتی مراکز درمانی، آموزشی و مذهبی مناطق و روستاها را به‌کلی تخریب کرده و درصدد اشغال و تصرف آن مناطق برآمدند.

سیدمحمدمسعود نقیب ادامه داد: با اشغال آن مناطق، کرکوک و سلیمانیه و حتی اربیل نیز سقوط می‌کرد، اما شنیدیم که سردار سلیمانی به همراه ۲۵ نفر از نیروهایش خود را رسانده و طومار داعشی‌ها را در عرض چند ساعت درهم پیچیده است.

وی با بیان این‌که آن ایام همه از رشادت‌های سردار سخن گفتند که مایه قوت قلب مردم آن مناطق شده بود، افزود: به بازدید از آن مناطق جنگ‌زده رفته و تصاویری گرفتیم و حتی به مراسم عزاداری شهدای آن مناطق نیز رفته و فاتحه‌ای نثار روح شهدا کردیم.

نقیب در ادامه با اشاره به این‌که رشادت‌های سردار سلیمانی در میان مردمان آن منطقه بر سر زبان‌ها بود، خاطرنشان کرد: این‌ها همه از حرکت به موقع، شجاعت و اخلاص سردار رقم می‌خورد.

داغِ بر دل نشسته

“مکتب سلیمانی” الگویی عملی برای آحاد مردم است

جانشین فرمانده سپاه عاشورا در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سردار سلیمانی به عنوان سیدالشهدای مقاومت، نقش بی‌بدیلی در سطح منطقه داشته است، افزود: مکتب سلیمانی همان چیزی که امروز برای ما مهم بوده و می‌تواند برای آحاد مردم، مسئولان، جوانان و نوجوانان به عنوان الگو تلقی شود.

سرهنگ پاسدار الیاس گل‌محمدزاده، ویژگی‌های سردار سلیمانی از بعد علمی و نظری را الگویی بسیار ارزشمند در مقطع کنونی عنوان کرد و ادامه داد: اگر بتوانیم ویژگی‌های شهید بزرگوارمان را به عنوان یک الگو در زندگی جاری و ساری کنیم، قطعاً به بندگی مورد تاکید خداوند متعال نیز خواهیم رسید.

وی، اخلاص، استکبار ستیزی و مردم‌داری را از جمله ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی عنوان کرد و گفت: مکتب شهید سلیمانی می‌تواند در مقطع حساس کنونی جامعه به عنوان الگو قرار گیرد که امیدواریم بتوانیم این ویژگی‌ها را در زندگی خود جاری کنیم.

داغِ بر دل نشسته

سردار سلیمانی نماد مقاومت بود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که سخن گفتن از شخصیت سردار سلیمانی بسیار سخت بوده و ما سرباز کوچک ایشان هستیم، یادآور شد: سردار سلیمانی انسان بسیار وارسته‌ای بود که تمامی مسائل را بین خود و خداوند حل کرده و بندگی و عبودیت واقعی را به نمایش گذاشت؛ در حقیقت، سردار سلیمانی نمونه بارزی از تربیت شدگان مکتب اسلام و امامین انقلاب بود.

تراب محمدی با بیان این‌که سردار سلیمانی برگرفته از مکتب ائمه اطهار(ع) هم جاذبه داشت و هم دافعه، خاطرنشان کرد: جذب حداکثری که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بدان تاکید کرده‌اند، به معنای واقعی کلمه در رفتارهای سردار عزیزمان متجلی بود و اخلاص و همچنین جهاد و حرکت با نیت الهی از جمله مولفه‌های رفتاری شهید سلیمانی است که باعث شد تا این شخصیت بزرگ، در دنیا جریان ساز شود.

وی با بیان این‌که سردار سلیمانی شخصیتی متمایز از سایر شخصیت‌ها بوده و ایشان در زمان حیات خود، دنیا را تکان دادند، افزود: این شخصیت بزرگ باعث شد تا جبهه‌های آزادی بخشی علیه ظلم، استبداد و استکبار جهانی وجود آمده و گروه‌های افراطی و تکفیری که در راستای نابودی جهان اسلام و ملت مسلمان به وجود آمده بودند، متوقف شوند.

وی، سردار سلیمانی را فردی به شدت انقلابی، شجاع و باتدبیر معرفی کرده و گفت: سردار، شخصیتی راهبردی بود که در تمامی حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی نقشی برجسته و قابل تعریف داشته و این ویژگی‌ها از ایشان یک انسان واقعی به جامعه ارائه داده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که شهید سلیمانی جریان ساز بوده و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را پیگیری می‌کرد، ادامه داد: تمدن نوین اسلامی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، محور حرکت سردار سلیمانی بوده و روز به روز نیز در این رابطه پیشرفت داشت و تلاش می‌کرد تمدن نوین اسلامی در میان مستضعفان جهان و کشورهای اسلامی شکل گرفته و آینده مسلمانان به دست مستکبران نیافتد.

وی با بیان این‌که سردار سلیمانی نماد مقاومت بود و دشمن اثرگذاری و جریان‌سازی سردار را برنتابید و او را به شهادت رساند، یادآور شد: سردار سلیمانی دلسوز جهان اسلام و مطیع واقعی ولایت بود.

وی با تاکید بر این‌که سردار سلیمانی نقش اساسی در تربیت نیروی جوان برای جبهه‌های مختلف انقلاب داشت، افزود: او همواره به حضور جوانان در عرصه‌های مختلف مشارکتی اهمیت می‌داد و ما باید این بعد رفتاری را در جامعه تقویت کنیم.

محمدی با اشاره به این‌که استانداری آذربایجان‌شرقی به عنوان ستاد برگزاری مراسمات بزرگداشت سردار دل‌ها، برنامه‌های بسیاری در این رابطه تدارک دیده است، اظهار کرد: برنامه‌های گرامیداشت سومین سال شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی از چند روز گذشته در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات شروع شده و تا پنجشنبه ادامه دارد و مصادف با سالروز شهادت ایشان نیز مراسم بزرگی در صحن مصلی اعظم امام خمینی(ره) با حضور مردم و مسئولان استان برگزار خواهد شد.

داغِ بر دل نشسته

قدرت روحی سردار سلیمانی بعد از شهادت در جامعه متجلی شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اصلی‌ترین ویژگی سردار سلیمانی را اخلاص عنوان کرد و گفت: سردار به درجه‌ای از اخلاص رسیده بودند که کارها و سخنانشان به خاطر خدا بود و هیچگاه بر مبنای هوای نفسانی، قدمی برنداشته و سخنی نگفتند و به همین دلیل روز به روز محبوب‌تر شدند.

حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی با اشاره به این‌که سردار برای خود جایگاه خاصی قائل نبود و هرکجا لازم بود، حضور می‌یافت و سخن می‌گفت و توجه نمی‌کرد که شاید به مذاق فلان کس خوش نیاید، گفت: تمام اعمال و رفتارهای سردار با نیت الهی همراه بود و بر این اساس، خداوند جایگاه او را رفیع کرد.

وی با بیان این‌که حرکت سردار سلیمانی معطوف به جغرافیای خاصی نبود، افزود: شاید بعد از شهادتش برخی ابعاد وجودی ایشان را شناختیم و قدرت روحی ایشان در جامعه متجلی شد و دریافتیم که شهید سلیمانی چه بسا موثرتر از سردار سلیمانی است.

داغِ بر دل نشسته

سردار سلیمانی مطیع محض ولایت بودند

معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سردار سلیمانی یک انسان مکتبی بود که به معنای واقعی کلمه بصیرت داشت، اظهار کرد: این بصیرت منبعث از ایمان قوی و عمیق و آموزه‌های قرآنی و دینی ایشان بود.

جلال شیری با اشاره به این‌که این بصیرت در ولایتمداری سردار سلیمانی متبلور شد، ادامه داد: سردار سلیمانی مطیع محض ولایت بودند که در این رابطه نیز درس بزرگی به ما دادند تا همواره در میدان‌های حفظ اسلام و قرآن پایبند باشیم.

وی با تاکید بر این‌که پیشرفت‌های حاصل شده در مجامع علمی در سایه امنیت بوده است، گفت: این فضای امن در نتیجه تلاش‌ها و فداکاری‌های سردار سلیمانی و شخصیت‌هایی مثل ایشان بوده که با ایجاد فضایی امن در جامعه، شرایط را برای مباحث علمی و مرجعیت علمی در دنیا فراهم کرده است.

وی با تاکید بر این‌که علاوه بر مرجعیت علمی، استقلال، منزلت و جایگاه رفیع ایران و ایرانی که جمهوری اسلامی ایران در سطح دنیا خلق کرده، مرهون خون شهدایی چون سردار سلیمانی است، ادامه داد: موظف به تداوم راه این شهید بزرگوار بوده و در نوبه خود وظیفه جهاد تبیین و تلاش در راستای افزایش جایگاه مرجعیت علمی ایران اسلامی داریم تا بخشی از دین خود را هرچند اندک، نسبت به شهدای بزرگوار ادا کنیم.

داغِ بر دل نشسته

نام حاج قاسم صدها سال بعد نیز گفته خواهد شد

 رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سردار سلیمانی ویژگی‌های برجسته بسیاری دارد، اما اگر بخواهیم تمامی ویژگی‌های ایشان را در یک کلمه خلاصه کنیم که حق مطلب را ادا کند، مقام عبودیت و بندگی ایشان است، افزود: این عبودیت و بندگی در وجود ایشان باعث شده تا تواضع، تسلیم در برابر امر حق و تبعیت کامل از ولایت داشته باشند.

حجت‌الاسلام رسول برگی با تاکید بر این‌که رفتار سردار سلیمانی در مقابل دشمن مصداق “اشداء علی الکفار” بوده و در مقابل مردم نیز بر مبنای “رحماء بینهم” رفتار می‌کرد، ادامه داد: ویژگی‌های شخصیتی ایشان باعث می‌شد تا به مقام و مادیات وابسته نبوده و از خود گذشتگی و ایثار کرده و مانند پدری مهربان برای یتیمان و تکیه‌گاهی مهربان برای مردم باشند.

وی با اشاره به آیه ۱۹ سوره مریم، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم در مورد کسانی که کارهای شایسته کرده و بندگی می‌کنند، فرموده است: سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا، برای آنان محبتی در دل‌ها قرار می‏‌دهد؛ که به واسطه همان بندگی و عبودیت، محبت سردار سلیمانی را بر دل‌ها انداخت.

وی با تاکید بر این‌که مقام عبودیت سردار سلیمانی موضوع ویژه‌ای است که باید بحث بسیاری در این رابطه شود تا اصل مطلب دیده شود، گفت: این عبودیت در مقابل ذات اقدس الهی، شخصیت آن شهید بزرگوار را جلوه گر کرد و بعد از یک عمر جهاد امتیاز شهادت به وی داد.

رییس شورای شهر تبریز با تاکید بر شاخصه‌های مکتب سلیمانی، یادآور شد: مکتب سلیمانی همان بندگی است و کسی که به خداوند متصل باشد، صاحب برکت خواهد بود، چراکه بندگی باعث می‌شود انسان در جامعه خود نیز مفید واقع شود، چنانکه سردار بزرگوارمان در عرصه‌های مختلفی مثل جنگ، سیل و… به میدان آمده و در کمک‌رسانی و روشنگری مفید واقع می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که یکی از ویژگی‌های مکتب سلیمانی، اطاعات محض از ولایت و رهبر است، خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی در مقابله با فتنه‌ها بصیرت، در مقابل دشمن مقاومت، در مقابل مردم رحمت و در مقابل خداوند عبودیت را به نمایش گذاشت که متاسفانه در تبیین این شخصیت ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ضروری است که هنرمندانه و با زبان هنر، حاج قاسم را در جامعه و بین نسل جدید بشناسانیم، چراکه نام حاج قاسم صدها سال بعد نیز گفته خواهد شد، پس امروز خود را ورشکسته نکرده و در راستای تبیین مکتب سلیمانی همت کنیم تا نسل‌های بعدی ما را ملامت نکنند.

انتهای پیام


منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا