دبیر جشنواره فیلم فجر: ملاک ما نظر تهیه‌کننده است / تصمیم‌گیری برای سیمرغ مردمی


مجتبی امینی که یازده ماه از انتصاب‌اش به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر می‌گذرد در نخستین نشست خبری‌اش درباره برخی هنرمندان که فیلم در جشنواره دارند اما تمایل به حضور در این رویداد ندارند، گفت: شاید مسائل اجتماعی دخیل باشد یا شخصی! ولی حاشیه‌ها تاثیری در بستر عدالت خواهی نمایش فیلم‌ها نخواهد داشت و ملاک ما نظر تهیه‌کننده است.

به گزارش ایسنا، دو روز تا شروع چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باقی مانده و در حالی که فیلم‌های بخش بین‌الملل هنوز معرفی نشده‌اند، مجتبی امینی در نشستی خبری که صبح دوشنبه دهم بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، به تشریح جزییاتی از این رویداد پرداخت.

این نشست ساعت ۱۱ با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن توسط مرتضی یراقبافان آغاز شد.

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این جشنواره از درگذشتگان سینمای و رسانه‌ای همچون وحید اسلامی ، اصغر یوسفی نژاد، محسن جعفری راد، اشکان منصوری، بابک برزویه و علیرضا غفاری که در سال‌های اخیر از دنیا رفتند یاد کرد.

در بخش ابتدایی این نشست، توسط مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری و یکی از خبرنگاران صدا و سیما پوستر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

پس از رونمایی از پوستر، امینی با یادی از مردم زلزله‌زده خوی از آغاز جشن سینمای در ۱۲ بهمن و شروع این رویداد خبر داد و گفت: مشکلات و التهاب های اخیر روند تولید آثار را با تاخیر روبرو کرد ولی آثاری که به دبیرخانه رسید نسبت به سالهای گذشته قابل توجه بود. امسال مخاطبان با گرافیک ویژه‌ای از سینمای ایران روبرو می‌شوند، به هرحال سالها آثار در تک لوکیشن و شهری بود ولی امسال خط تولیدی شکل گرفته است که تنوع ژانری آن مخاطب را راضی می‌کند و بسته خوبی برای اکران سال بعد خواهیم داشت. خانواده سینما پس از سختی هایی که از دوران کرونا داشت با این فیلمها خستگی‌اش به در خواهد شد. این فیلمها نشان دهنده روح جدیدی است که به سینما وارد شده است.

او افزود: در میان آثار رسیده ۳۰ فیلم خوب داشتیم که در نهایت به ۲۴ فیلم رسیدیم و امیدوارم فیلم آقای مسعود جعفری جوزانی هم زودتر آماده شود تا از بخش رزرو به بخش مسابقه اضافه شود.

دبیر جشنواره فیلم فجر از بخش معاونت بین‌الملل جشنواره بابت ۶ ماه پیگیری و رایزنی قدردانی کرد و گفت: ۵۸۸ فیلم خارجی متقاضی حضور در جشنواره بودند که هیات مشاور ۲۶ اثر را از ۲۵ کشور انتخاب کرد و برخی برای اولین بار در منطقه اکران می‌شوند. 

به گفته‌ی او؛ جشنواره فیلم فجر متعلق به خانواده سینماست و بستری برای انرژی گرفتن این خانواده محترم است. ان شاءلله مردم عزیز هم میزبان خانواده سینما هستند و با مودت جشن سینمای ایران را رقم می‌زنیم.

کشور در معرض حمله سایبری است / امیدواریم شرمنده نشویم

امینی در نخستین پاسخ یکی از خبرنگاران به احتمال قاچاق فیلمها و برنامه اش برای حفاظت از آثار جشنواره گفت: در حوزه آی تی تمهیداتی درنظر گرفته شده است ولی بالاخره کشور در معرض حمله سایبری است. با این حال فیلم kdm دارند و رمز و ساعت مشخصی برای اکران دارند و ان شاءلله اتفاقی نمی‌افتد و شرمنده نخواهیم شد.

او درباره هنرمندانی که نمی‌خواهند در جشنواره‌ی فیلم فجر حاضر باشند، گفت: متولی تصمیم‌گیری برای یک اثر تهیه‌کننده است و او برای حضور در فستیوال و اکران آن تصمیم می‌گیرد. برخی همراه هستند با تهیه‌کننده و برخی هم خیر. ممکن است مسائل اجتماعی دخیل باشد یا شخصی ولی حاشیه‌ها تاثیری در بستر عدالت خواهی نمایش ندارد و ملاک ما نظر تهیه‌کننده است. در دوره‌های قبل پیش آمده که گروهی برای پرسش و پاسخ حاضر نشدند که ما در این مورد کاری نداریم. سعی می‌کنیم بستر آرامی برای فیلم برقرار کنیم تا بعد در داوری ارزیابی شوند.

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین درباره حاشیه‌های که گفته می‌شود جشنواره یکسری تشویق و تنبیه در نظر گرفته است، بیان کرد: ما یک مراسمی به عنوان جشنواره داریم که هنرمندان را دعوت کردیم بنابراین اختیاری برای تنبیه یا تشویق‌های که گفتید نداریم. ما براساس پروتکل‌ها یک فستیوال را برگزار می‌کنیم بنابراین آنچه در این مدت مطرح شده جنگ تیترهاست. 

امینی درباره بخش بین‌الملل توضیح داد: رسانه‌های آن سوی آب مسایل این چند وقت اخیر را با دوز بیشتری پیگیری کردند و جنگ رسانه ای آنها در صدد آسیب زدن به بخش بین‌الملل بود. ما تلاش کردیم با شرایط آرام و مناسبی پذیرای بخش بین‌الملل باشیم و جزییات بیشتر در روزهای آینده اعلام خواهد شد. 

او تاکید کرد: به ما حق بدهید که امسال شرایط متفاوت است. این سیاست بنده‌ی حقیر است که اطلاع رسانی امسال به این شیوه بود تا در سکوت کارها را پیش ببریم.

صحبت‌های تلویحی دبیر جشنواره درباره حذف سیمرغ مردمی

دبیر جشنواره فیلم فجر در بخشی دیگر درباره وضعیت سیمرغ مردمی جشنواره پس از حاشیه‌های سال قبل ضمن اشاره به درخواست فیلم‌سازان برای زمان بیشتر جهت آماده کردن آثار خود گفت: ما موضوع دوستان را درک کردیم وگرنه یک ماه قبل می‌توانستیم ۲۰ اثر را انتخاب کنیم و درگیر کیفیت نشویم ولی امسال ۶ فیلم با پروداکشن بزرگ داریم به همین دلیل صبر کردیم و با توجه به ترافیک استودیوها همراهی کردیم. با این حال یکسری آثار از نیمه‌های جشنواره به ناوگان اکران اضافه می‌شوند بنابراین اینها شرایط را برای برقراری عدالت در بخش آرای مردمی فراهم نمی‌کند. تا الان که اینجا هستیم نمی‌توانیم ۲۴ اثر را در سبد بخش رای‌گیری مردمی قرار دهیم ولی باز هم امشب جلسه داریم تا درباره سیمرغ مردمی تصمیم گیری کنیم.

پوستر بخش بین‌الملل فیلم فجر

امسال فرش قرمز نداریم

در بخشی دیگری از نشست خبری جشنواره فیلم فجر، درباره نحوه برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها پرسیده شد که مجتبی امینی پاسخ داد: نام مجری نشست‌ها بعدا اعلام می‌شود و ولی نحوه برگزاری نشست‌ها به شیوه سال‌های قبل است.

مجتبی امینی درباره فرش قرمز جشنواره گفت: سیاست ما امسال بر این مبنا بود که یک جشنواره چهل ساله را به دوره چهل و یکم برسانیم و برگزاری این رویداد واقعا سخت است و حتی در سطح کشور با آن درگیر می‌شویم بنابراین از تمام دبیرهای دوره‌های قبل تشکر می‌کنم و به عنوان سرباز فرهنگی تلاش می‌کنم این جشنواره را به ساحل برسانم و به دوستان دیگری در آینده بسپارم. در این راستا معتقدم جشنواره باید با سبک ایرانی اسلامی هماهنگ باشد و نباید با دست فرمان کشورها و فرهنگ غربی کار کنیم. البته فرهنگ هر کشور محترم است ولی بنای ما بر این بوده که در چهارچوب فرهنگ ایرانی اسلامی قدم برداریم. 

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اینکه آیا کسانی که اعلام کردند در جشنواره شرکت نمی‌کنند، داوری می‌شوند؟ بیان کرد: جشنواره متعلق به خانواده سینماست و از این چهل دوره گاهی حال همه خوب بوده و گاهی هم خوب نبوده. ما مهمان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه هستیم و این آثار برای مردم خلق شده نه برای یک شخص یا جریان. باید تلاش کنیم انرژی خوبی بدهیم و چرخه اقتصادی صنعت سینما را دوباره زنده کنیم. من جای مشکلی نمی‌بینم و با همدلی این حال خوب را به خانواده ها منتقل می‌کنیم.

باید دست به دست هم بدهیم تا حال همه خوب شود

او افزود: من بچه سینما هستم و شاید با برخی در حوزه‌هایی اختلاف نظر فکری داشته باشیم. ما در این ماه‌ها با دوستان خوب کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده جلسه های هم‌اندیشی داشتیم و این التهابات اخیر تاثیر و خدشه‌ای در این دوستی‌ها ندارد. در حال حاضر هم از حضور همه استقبال می‌کنیم. باید دست به دست هم بدهیم تا حال همه خوب شود و هر کسی به اندازه توان خودش برای امید بخشی و آگاهی بخشی باید تلاش کند به هرحال این تعامل با خانواده سینما به واسطه حضور چند ساله در سینما بوده و هست.

ادامه دارد 



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا