درج نام ۵۹۲ واحد متخلف در لیست صنایع آلاینده تهران



آفتاب‌‌نیوز :

زهره عبادتی در تشریح مهمترین اقدامات معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درسال ۱۴۰۱ اظهار داشت: در حوزه مدیریت پسماند‌ها در سال گذشته، رویکرد این معاونت تقویت اقتصاد سبز با واردات و صادرات پسماند بود که حدود ۹۰۶۷ تن واردات و ۱۶۲۶ تن صادرات پسماند صورت گرفت و از این مقدار حدود ۷۶/۷ درصد واردات را پسماند‌های مشمول الحاقیه ۸ یعنی خطرناک، که باتری‌های فرسوده را شامل می‌شد و ۲۴/۹۲ واردات را پسماند‌های غیرخطرناک برای تغذیه واحد‌های بازیافت تشکیل دادند.

وی با اشاره به تایید نهایی طرح‌های جامع مدیریت پسماند شهر‌های استان و حوضه آبریز توسط وزارت کشور و ابلاغ آن برای تدوین طرح‌های تفصیلی مربوطه باتوجه به پیگیری‌های محیط زیست، افزود: انجام مطالعات مکان‌یابی محل جدید دفع پسماند‌های کلانشهر تهران نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که از سوی این معاونت در دستور کار قرار گرفت و این مهم در دست بررسی و پیگیری جدی قرار دارد.

معاون محیط زیست انسانی محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته بطور میانگین روزانه حدود ۳۵۰۰۰ تن پسماند‌های عمرانی و ساختمانی در استان تولید شد، تصریح کرد: از این مقدار، ۸۳/۱۸ درصد خاک مخلوط با قابلیت بازیافت و تبدیل به شن و ماسه بوده و همه آن‌ها در سطح استان بازیافت می‌شد، اما متاسفانه مشکل عمده مربوط به ۱۷/۸۸ درصد باقیمانده آن است که در قالب نخاله نیاز به مدیریت جدی دارد.

عبادتی گفت: در حال حاضر بخش عمده نخاله‌های ساختمانی تولیدی تهران به گود آبعلی در شرق تهران منتقل می‌شود و به دلیل پر شدن این محل، عملاً تبدیل به کوهی بزرگ از نخاله‌ها شده است.

وی با انتقاد از اینکه به صورت غیر رسمی و توسط افراد و پیمانکاران سودجو، روزانه مقادیر قابل توجهی از نخاله‌ها در حاشیه راه ها، بزرگراه‌ها و اراضی کشاورزی تخلیه می‌شوند، خاطر نشان کرد: ادامه این روند علاوه بر مغایرت‌های قانونی، تبدیل شدن به کانون‌های انتشار گرد و غبار و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، باعث ایجاد آلودگی بصری و منظر نیز شده است که امید می‌رود متولیان در سال پیش رو، مدیریت نخاله‌های ساختمانی را در اولویت قرار دهند.

معاون محیط زیست انسانی استان تهران همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پایش، افزود: نصب و راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا در شهرستان قدس در سال ۱۴۰۱ و ثبت تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت استان در سامانه جامع محیط زیست کشور از جمله این اقدامات بود.

وی با بیان اینکه گشت و پایش مستمر روزانه و شبانه صنایع و مراکز خدماتی بویژه در ایام سرد سال و همزمان با افزایش آلودگی هوا از دیگر موضوعات مورد پیگیری از سوی این معاونت بود، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۵۶۳ واحد تحت پایش قرار گرفته‌اند و از این تعداد به ۲۴۰۲ واحد اخطاریه زیست محیطی ابلاغ شد.

عبادتی ادامه داد: تعداد مراکز آلاینده شامل واحد‌های صنعتی و خدماتی که پس از صدور اخطاریه‌های زیست محیطی اقدام مثبتی برای رفع آلودگی واحد تحت مدیریت انجام نداده بودند، ۵۹۲ مورد بود که این واحد‌ها پس از بررسی مدارک و مستندات و برگزاری ۳ جلسه کمیته صنایع آلاینده احصاء و در فهرست مراکز آلاینده استان تهران ثبت و مشمول پرداخت عوارض سبز به منظور جبران خسارات زیست محیطی شدند.

وی همچنین ۶۴ مورد بازدید و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و تصریح کرد: تعداد ایستگاه‌های پایش آلودگی هوای تهران ۲۸ ایستگاه است که در طی سال ۱۴۰۱، ۱۰۲ مرحله پایش شده‌اند.

عبادتی همچنین افزود: الزام تمامی واحد‌های مشمول، به منظور ارائه خوداظهاری در پایش، مطابق تبصره ۴ ماده ۱۱ قانون هوای پاک برای پیشگیری و کنترل آلودگی‌های زیست محیطی از دیگر موضوعات مورد پیگیری بود؛ بطوریکه در سال ۱۴۰۱، حدود ۵۲۰۰ مورد خوداظهاری انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اقدامات این معاونت در بخش آزمایشگاهی در سال گذشته گفت: تعداد نمونه سنجش شده در آزمایشگاه اداره کل حدود ۱۹۳۰ مورد بوده، همچنین در سال ۱۴۰۱ تعداد آزمایشگاه‌های معتمد فعال سازمان به ۸۲ واحد در سطح استان رسید وتعداد مجوز‌های صادره بمنظور ارتقاء، تمدید و صدور گواهینامه آزمایشگاه‌های معتمد نیز ۶۸ مورد بوده است.



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا