درسی که ناسا از حادثه کپسول فضایی روسیه گرفت



به نظر می‌رسد پس از حادثه‌ای که برای فضاپیمای روسیه افتاده است ناسا قصد دارد برای ارتقای سپر کپسول کرو دراگون شرکت اسپیس‌ایکس درخواست دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا در مراحل اولیه مذاکرات با اسپیس‌ایکس است تا احتمالا فضاپیمای کرو دراگون را بهبود دهند.

مقامات آژانس فضایی آمریکا در روز چهارشنبه(۲۵ ژانویه) طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که ناسا در حال بررسی ارائه درخواستی به اسپیس‌ایکس برای تقویت سپر موجود روی کپسول کرو دراگون این شرکت به دنبال ایجاد یک سوراخ کوچک روی فضاپیمای روسی سایوز در ماه دسامبر ۲۰۲۲ است.

این حادثه احتمالا بوسیله یک ریزشهاب‌ سنگ زمانی رخ داده است که سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل بوده و همچنان در آنجا قرار دارد. این حفره باعث ایجاد نشتی مایع خنک کننده در این کپسول و ناامن شدن وسیله نقلیه سایوز، معروف به «MS-۲۲»، برای بازگردادن فضانوردان به خانه شد.

بنابراین آژانس فضایی روسکاسموس روسیه تصمیم گرفته است یک سایوز خالی را در روز ۲۰ فوریه به فضا پرتاب کند تا سه خدمه «MS-۲۲» را به زمین بازگرداند. انتظار می‌رود که این سفر در ماه سپتامبر یعنی حدود شش ماه پس از تاریخ برنامه‌ریزی شده اولیه، انجام شود.

مذاکرات با اسپیس‌ایکس هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. استیو استیچ(Steve Stich)، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا گفت که ایده تقویت سپر به تازگی در روز سه‌شنبه(۲۴ ژانویه) در یک جلسه برنامه‌ریزی شده مطرح شده است.

او توضیح داد: ما شروع به صحبت در مورد این مسئله کردیم که آیا اکنون می‌توانیم برای آن کاری انجام دهیم؟ او در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه، گفت که قرار است در روز ۲۶ فوریه ماموریت کرو-۶ انجام شود.

سارا واکر(Sarah Walker) از اسپیس ایکس گفت که این شرکت با اهداف ناسا همسو است. واکر که مدیر ماموریت دراگون است، همچنین تاکید کرد که تمام تجزیه و تحلیل‌ها تا به امروز نشان می‌دهد که کرو دراگون که اکنون به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده است به خوبی کار می‌کند.

مقامات روسکاسموس می‌گویند که کپسول آسیب‌دیده‌ی سایوز MS-۲۲ می‌تواند دو خدمه از سه خدمه خود را در صورت لزوم برای تخلیه ایستگاه فضایی بین‌المللی در خود جای دهد. با این حال، کپسول برای بازگشت به زمین بدون خنک کننده، گرم خواهد بود. دو نفری که ممکن است این سفر را با MS-۲۲ انجام دهند، سرگئی پروکوپیف(Sergey Prokopyev) و دیمیتری پتلین(Dmitry Petelin) هستند. سومین نفر یعنی فرانک روبیو(Frank Rubio)، فضانورد ناسا، در سناریویی دیگر با نام «قایق نجات» به چهار فضانورد ماموریت کرو-۵ می‌پیوندد.

مقامات آژانس فضایی آمریکا در روز چهارشنبه گفتند که ناسا قبل از تایید انتقال صندلی روبیو از سایوز «MS-۲۲» به دراگون، سؤالات ایمنی متعددی را در نظر گرفتند، از جمله اطمینان از وجود اکسیژن کافی در فضاپیمای اسپیس‌ایکس و اینکه آیا می‌توان دی اکسید کربن را به حداقل رساند و فرودی بی‌خطر انجام داد یا خیر.

اسپیس‌ایکس در ابتدا کپسول کرو دراگون را برای حمل هفت نفر طراحی کرد. اما کپسول کنونی تنها دارای چهار صندلی است و اضافه کردن روبیو به عنوان خدمه پنجم به صورت غیرمنتظره، مستلزم تغییر کاربری هوشمندانه منابع در مدار بود.

استیچ با اشاره به کپسول باری اسپیس‌ایکس که در حال حاضر به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شده است، گفت: ما به دنبال برداشتن تسمه‌های بار از کپسول «CRS-۲۶» بودیم. او افزود: ما توانستیم تسمه‌ها را روی فرانک و پوشش صندلی قرار دهیم و او را به کف کپسول دراگون محکم متصل کنیم تا در صورت نیاز از آن استفاده شود.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا