«دریم چیسر» امسال می‌تواند به فضا برود



این یک لحظه کلیدی در یک فرآیند طولانی برای هواپیمای فضایی «دریم چیسر»(Dream Chaser) است که بالاخره امسال می‌تواند برای اولین بار به مدار زمین پرواز کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت سیرا اسپیس(Sierra Space) با موفقیت آزمایشی کلیدی را بر روی هواپیمای فضایی دریم چیسر(Dream Chaser) خود به انجام رسانده که برای حمل مسافران به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) و اوربیتال ریف(Orbital Reef)، یک ایستگاه مداری خصوصی که به دست شرکت بلو اوریجین(Blue Origin) متعلق به جف بزوس در حال توسعه است، طراحی شده است.

شرکت سیرا اسپیس مستقر در کلرادوی آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که برای اولین بار هواپیمای فضایی خود را با موفقیت به کار انداخته است. این نقطه عطف جدید به این معنی است که دریم چیسر تا انجام اولین آزمایش پرواز مداری خود که در حال حاضر برای امسال برنامه‌ریزی شده است، فاصله زیادی ندارد.

یک هواپیمای فضایی جدید شبیه شاتل فضایی به زودی پرواز خواهد کرد

دریم چیسر به معنی «دنبال کننده رویا» یک هواپیمای فضایی کاملاً مستقل و قابل استفاده مجدد است که اندازه آن تقریباً یک چهارم شاتل فضایی ناسا است و دارای یک کابین بادشونده به اندازه یک ساختمان است.

به گفته سیرا اسپیس، این هواپیمای فضایی قادر خواهد بود محموله‌ای تا ۵۴۴۳ کیلوگرمی را در مدار زمین حمل کند.

دریم چیسر با موشک ولکان سنتار(Vulcan Centaur) متعلق به ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی(ULA) به مدار نزدیک زمین پرواز خواهد کرد و می‌تواند روی باندهای معمولی فرودگاهی فرود بیاید.

مهندسان در طول آزمایش اخیر، نیرویی را که توسط آرایه‌های خورشیدی دریم چیسر در طول پرواز مداری تولید می‌شود، شبیه‌سازی کردند.

تام وایس، مدیرعامل سیرا اسپیس در بیانیه این شرکت توضیح داد: این نقطه عطفی است که به آینده اشاره دارد و لحظه‌ای کلیدی در یک سفر طولانی برای دریم چیسر است. با این دستاورد مهم، هواپیمای فضایی دریم چیسر ما آماده است تا سفرهای فضایی تجاری را بازتعریف کند و فرصت‌های جدیدی را برای تحقیقات علمی، پیشرفت‌های فناوری و فرصت‌های اقتصادی در فضا باز کند.

شرکت سیرا اسپیس قصد دارد برای اولین بار دریم چیسر را حوالی پایان سال ۲۰۲۳ از مرکز فضایی کِنِدی در فلوریدای آمریکا پرتاب کند. این ماموریت به عنوان یک پرواز آزمایشی و همچنین یک مأموریت تدارکاتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ناسا عمل خواهد کرد.

طبق گزارش اسپیس نیوز، این شرکت در حال آماده شدن برای ارسال اولین هواپیمای فضایی دریم چیسر خود موسوم به تناسیتی(Tenacity) به مرکز آزمایش نیل آرمسترانگ ناسا در اوهایو برای آزمایش قبل از اولین پرتاب آن است.

تعویق احتمالی پرتاب دریم چیسر به دلیل پیشرفت کند ولکان سنتار

همانطور که گفته شد، دریم چیسر قرار است برای اولین بار طی دومین ماموریت موشک ولکان سنتار به فضا پرواز کند. این در حالی است که اولین ماموریت این موشک بزرگ که قرار است دو ماهواره رقیب استارلینک از شرکت آمازون را در پروژه کویپر(Project Kuiper) به فضا پرتاب کند، با تاخیرهای متعددی روبرو شده است.

اخیرا ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی(ULA) اعلام کرد که از آزمایش آمادگی پرواز کلیدی در ۲۵ مه به دلیل مشکل در سیستم احتراق موتور تقویت کننده موشک صرف نظر کرده است.

شرکت سیرا اسپیس اعلام کرده است که دریم چیسر در آینده می‌تواند در عرض تقریباً سه روز به ایستگاه فضایی اوربیتال ریف برسد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا