در جلسات شورای عالی فضای مجازی کشور چه گذشت؟



تقویت زیرساخت‌ها برای توسعه خدمات و تقویت اقتصاد دیجیتال برروی شبکه ملی، تاکید بر لزوم بهبود خدمات شبکه با توجه به افزایش حضور کسب و کارها در پلتفرم‌های داخلی، تاکید رئیس جمهور بر تسریع در تکمیل شبکه ملی اطلاعات از جمله مواردی است که در جلسات چند ماه اخیر شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، در جلسات شورای عالی فضای که به ریاست رییس جمهوری تقریبا هر ماه برگزار می‌شود، موضوعات و مسائل مرتبط با این حوزه مورد بررسی قرار میگیرد. جلسه ۱۹ مهرماه سال جاری برگزار شد که در آن گزارشی از وضعیت فضای مجازی کشور و میزان پیشرفت شبکه ملی ارائه و راهکارهای تقویت زیرساخت‌های شبکه ملی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه با تاکید بر ضرورت توسعه خدمات داخلی و تقویت اقتصاد دیجیتال بر روی شبکه ملی مقرر شد، زیرساخت‌ها و سکوهای داخلی توسط دولت تقویت و برای حضور بیشتر کاربران داخلی تمهیدات و تسهیلات لازم پیش‌بینی شود.

اما تاکید بر لزوم بهبود خدمات شبکه با توجه به افزایش حضور کسب و کارها در پلتفرم‌های داخلی از موضوعاتی بود که در جلسه آبان ماه بررسی شد. در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارائه و همچنین وضعیت اقتصاد دیجیتال و چالش‌های موجود در این حوزه مورد بخث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.

صیانت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در پلت‌فرم‌های ایرانی نیز از دستورات جلسه بعدی در ۱۷ آبان ماه شورای‌ عالی فضای مجازی بود که اعضا پس از بحث و بررسی درباره آن مقرر کردند قوه قضائیه بخشنامه‌ای در این رابطه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند. در این جلسه همچنین بر استفاده بیشتر از پلت‌فرم‌های داخلی و تقویت ثبات شبکه به خصوص سرعت و کیفیت اینترنت تاکید و مقرر شد وزارت ارتباطات برای بهبود وضعیت خدمات شبکه اقدام کند.

در این جلسه، اعلام شد که در حوزه اقتصاد دیجیتال، حضور کسب و کارها بر روی ۱۰ پلت‌فرم داخلی افزایش داشته و بیش از ۶۰ درصد از کسب و کارها در پلتفرم‌های ایرانی حضور پیدا کرده‌اند. همچنین میزان تحویل بسته‌های پستی نسبت به شهریور ماه افزایش قابل توجهی داشته است که نشان از رونق اقتصاد دیجیتال در حوزه کسب و کارهای خرد در فضای مجازی است؛ لازم به ذکر است در این جلسه همچنین حمایت دولت از حضور کسب و کارها در پلت‌فرم‌های ایرانی مورد تاکید قرار گرفت.

اما تاکید رئیس جمهور بر تسریع در تکمیل شبکه ملی اطلاعات از جمله مواردی است که در دیگر جلسه شورای عالی فضای مجازی هم مطرح شد. در این جلسه که آذرماه برگزار شد، سند ضوابط و شرایط انتشار محتوا در رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و پس از طرح دیدگاه‌های اعضا مقرر شد این سند برای اصلاح و تکمیل به کمیسیون معین شورا ارجاع شود.

همچنین گزارشی هم  از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارائه شد و رئیس جمهوری تاکید کرد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از اولویت‌های فضای مجازی است که باید با جدیت پیگیری و هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

از سوی دیگر تصویب خرید ترافیک تولید شده از سوی تولیدکنندگان محتوای بخش خصوصی از جمله مواردی بود که در جلسه شورای عالی فضای مجازی ۲۱ دی ماه امسال مطرح شد. در این جلسه گزارشی از وضعیت امنیت و حملات سایبری در کشور که در ماه‌های اخیر صورت گرفته و همچنین اقداماتی که برای مقابله و خنثی کردن آنها انجام شده است، ارائه شده است.

گفتنی است به منظور حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی و فراهم شدن زمینه رونق اقتصادی در این بخش، مقرر شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجم ترافیک تولید شده از سوی آن دسته از تولیدکنندگان محتوای بخش خصوصی مثل پیام‌رسان‌های داخلی را که مکانیزم مشخصی برای فروش محتوای تولید شده خود ندارند، خریداری کرده و به اپراتورها بفروشد.

در ادامه جلسه اعضا به بررسی میزان اجرای تصمیم اتخاذ شده در شورای‌ عالی فضای مجازی در ابتدای دولت سیزدهم برای تشکیل شوراهای متناظر استانی پرداختند و با توجه به تشکیل شوراهای متناظر در ۱۰ استان، مقرر کردند در دیگر استان‌های کشور نیز تا پایان سال این شوراها تشکیل شود.

قرار است جلسات شوراهای استانی فضای مجازی ماهی یک بار، به ریاست استاندار و با حضور تمام دستگاه‌هایی که در حوزه فضای مجازی در استان فعالیت دارند، بر اساس آیین‌نامه‌ای که در شورای‌عالی فضای مجازی در حال تهیه است، تشکیل شود.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا