در چهلمین روز شهادتش نتوانستم بغضم را روی آنتن زنده نگه دارم



«یک سردار یک پهلوان» عنوان مستندی از شبکه رادیویی ورزش است که به روایت زندگی حاج قاسم سلیمانی از نگاه دوست نزدیکش سید ابوالحسن مهدوی می پردازد.

مستند «یک سردار یک پهلوان» به تهیه‌کنندگی معصومه کیانی شخصیت ورزشی حاج قاسم سلیمانی را با روایتی متفاوت از زبان یکی از دوستان صمیمی‌ اش روایت کرده است و از رادیو ورزش پخش خواهد شد.

کیانی در این زمینه به ایسنا می‌گوید: صحبت از سردار دل‌ها آسان نیست. چرا که حرف از قهرمان ملی است. مردی که برای دل مردم کار می‌کرد. او این مرتبه را به یک باره به دست نیاورده بود. ساده و عاشقانه برای مردم و آرامش و امنیت‌شان کار می‌کرد. بارها از هم رزم‌ها و دوستان ایشان شنیده‌ام که در شرایط سخت و نبرد با دشمنان با آرامش و اطمینان سخن می‌گفت. این حد از اعتماد و اطمینان بی‌شک در نتیجه فکر و کارهای بزرگی است که از او دیده‌ایم. با دانشجویان خارجی محصل در ایران، مردم پیر، جوان، زن، مرد و افراد و دوستان نزدیک سردار مصاحبه کردم، هر چه بیشتر درباره او پرسیدم و تحقیق کردم مواردی را یافتم که مرا بیشتر جذب کرد. او علاوه بر مسئولیت بزرگی که بر دوش داشت به ورزش هم اهمیت می‌داد و ورزش می‌کرد. یکی از رشته‌هایی هم که در گوشه ذهن یکی از روستاهای کرمان نقش بسته قلعه قوس است.

وی ادامه داد: ساختن مستند و برنامه رادیویی یا تهیه گزارش از شخصیت بزرگ ملی کشورمان کوچکترین کار برای حاج قاسم است. پشتکار، روحیه جوانمردی و جنگندگی، قدرت و مردم‌دوستی سردار را دوست دارم. ایشان از دل مردم بوده و همیشه الگوی من بودند و هستند. بعد از شهادت ایشان به خاطر دارم که در روز ۲۲ بهمن ماه که مصادف با چهلمین روز شهادت‌شان بود روی آنتن زنده نتوانستم بغضم را نگاه دارم. پس از آن دلنوشته مسئولان ورزش و بزرگان را درباره سردار تهیه کردم. از آن زمان داستان افرادی که با ایشان در ارتباط بودند را شنیدم و ضبط کردم تا به گوش مخاطبان برسانم.  

او درباره رویکرد این مستند گفت: «یک سردار یک پهلوان» داستان و روایت قهرمان ملی کشورمان از نگاه دوست نزدیک‌شان سید ابوالحسن مهدوی است. فردی که در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان مدیریت و در دوران کودکی و جوانی با سردار زندگی کرده است. به نوعی این مستند داستان ابوالحسن مهدوی و سردار دلهاست.  

تهیه کننده مستند «یک سردار یک پهلوان» با اشاره به سختی‌های ساخت مستند رادیویی خاطرنشان کرد: ساخت مستند رادیویی علاوه بر زمان، به هنر و خلاقیت هم نیاز دارد. شاید به همین دلیل اقبال کمتری به آن شده است. مدتهاست پیگیر ساخت مستند هستم؛ چرا که ساخت آن در ایران ساختار و قالب مشخصی ندارد. یک‌ مستند رادیویی پرداختن به یک موضوع واقعی و پژوهش است که باید روایت داشته یعنی نقطه شروع، اوج و پایان داشته باشد. در ابتدای مستند رادیویی باید با خلاقیت و هنرمندی در ذهن مخاطب گره ایجاد کنیم سپس داستان را به نقطه اوج رسانده و گره را باز و به نقطه پایانی برسانیم.  

معصومه کیانی در پایان افزود: ساخت مستند شیرین است. من با دوره‌های آموزشی که معاونت صدا برگزار می‌کند، توانستم شیوه ساخت درست مستند و گونه‌های متفاوت آن‌ را یاد بگیرم. امیدوارم با سوژه‌های ورزشی جدیدی که پیدا کرده، بتوانم مستندهای جذابی را تهیه کنم چون از طریق ساخت آن می‌توانیم موضوعات را به صورت واقعی ساخته و نشان دهیم.

انتهای پیام



منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا